Jump to content
Annons

Planering av 45 kvm?


Sebskater (oregistrerad)

Recommended Posts

Sebskater (oregistrerad)

Äntligen har man pengar till ett studioutrymme!

Jag har glatt följt alla trådar på forumet och många av resultaten har blivit extremt snygga!

Min gamle musiklärare och jag ska bygga ett utrymmer i en lada 🙂 vi får max utnytja 50 kvm 🙂

Hur ska man på smartast sätt planera upp ett kontrollrum, liverum och en liten entresluss? (typ att hänga av sig jackor och ställa av sig skorna....

Isolering och material är redan lösta problem 🙂

Är det inte bäst som man har ett lite större kontrollrum... man tillbringar ju mest tid där? + för folk som vill vara med vid mix? borde man ha en separat koridor till live rummet + en extra dörr för instrument last?

Tackar på förhand!

/Olof Berggren

Ps. bygget drar igån på sportlovet 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag får väl bumpa upp dig lite på listan så att du kan få hjälp.

50 kvm verkar kunna bli en bra liten projektstudio och vem har inte kastat längtansfulla blickar efter en lada? 😳

Invändiga nuvarande mått hade varit jättebra att ha. Längd x bredd x höjd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt beror ju på vad du ska spela in. Om du tänkt att bara spela in modern pop a´la Britney Spears så är det väl ett stort kontrollrum med ett litet sångbås som gäller. Ska du mest spela in trumbaserad musik så mår dom bäst av ganska stor yta med högt i tak. Det är också bra med flera olika rum. Moderna större studios brukar se ut som på denna sida en bit ner, http://www.pamarecords.se/html/1%5Fpamamg/...20060106/nf.asp

En viktig sak är ett fikarum. Det är inte så kul för sångaren om hela bandet sitter och tycker och bedömer hans sånginsatser. Då är det bra att skicka ut restan av bandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sebskater (oregistrerad)
Allt beror ju på vad du ska spela in. Om du tänkt att bara spela in modern pop a´la Britney Spears så är det väl ett stort kontrollrum med ett litet sångbås som gäller. Ska du mest spela in trumbaserad musik så mår dom bäst av ganska stor yta med högt i tak. Det är också bra med flera olika rum. Moderna större studios brukar se ut som på denna sida en bit ner, http://www.pamarecords.se/html/1%5Fpamamg/...20060106/nf.asp

En viktig sak är ett fikarum. Det är inte så kul för sångaren om hela bandet sitter och tycker och bedömer hans sånginsatser. Då är det bra att skicka ut restan av bandet.

Jag vet att inspelning av ett mycket litet trummset kan förekomma...

ett fika rum... SÅ KLART att det ska finnas 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, pratar vi om ett rum som ska stå fritt inuti en lada eller vad?

vad har du för budget?

visst du säger

Isolering och material är redan lösta problem 
men vet inte vad man ska säga om det...har du redan köpt material eller äger du en Woody butik?
Jag vet att inspelning av ett mycket litet trummset kan förekomma...

ett fika rum... SÅ KLART att det ska finnas 

arghhh..verkligen det fullödiga svar man vill ha. Bygg et trumbås på 5 kvm och ett fikarum på 45 så är det ju klart.

a

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Sebskater (oregistrerad)
ok, pratar vi om ett rum som ska stå fritt inuti en lada eller vad?

vad har du för budget?

visst du säger

Isolering och material är redan lösta problem 
men vet inte vad man ska säga om det...har du redan köpt material eller äger du en Woody butik?
Jag vet att inspelning av ett mycket litet trummset kan förekomma...

ett fika rum... SÅ KLART att det ska finnas 

arghhh..verkligen det fullödiga svar man vill ha. Bygg et trumbås på 5 kvm och ett fikarum på 45 så är det ju klart.

a

😄

ok, pratar vi om ett rum som ska stå fritt inuti en lada eller vad?

Precis!

vad har du för budget?

Pappa har massor med bröte liggandes 🙁

Bygg et trumbås på 5 kvm och ett fikarum på 45 så är det ju klart.

Det får nog bli så 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...