Jump to content
Annons

Kan datorer få tinnitus?


flintan

Recommended Posts

Först måste jag bara säga; vilket kanonbra forum. Prenumererar på tidningen och tycker att det skrivs mycket läsvärda saker.

Vet inte riktigt i vilken kategori jag ska posta eftersom jag inte vet vad det är för fel.

Det började iaf sen jag köpte en lacie 160Gb firewire hårddisk, och det är ju hårdvara, så det fick bli här.

Jag kör protools 6.4 med mbox på en ibook 1,2GHz OS 10.3 och skaffade en extern hd för att de skulle vara snabbare än den interna i ibooken. Så visade sig fallet inte vara eftersom firewire anslutningen begränsar hastigheten och dessutom äter processorkraft. Men det fungerar iallafall.

Men så häromdan när datorn sa ifrån att den inte fick data från hårddisken snabbt nog så kom helt oprovocerat en elak ton från nånstans in i ljudspåren i protools.??? Har aldrig varit med om liknande. Startade om datorn och den var borta. Nu kommer den lite titt som tätt och är riktigt irriterande. Den försvinner när man stänger sessionen men kommer tillbaks när man öppnar igen. Ibland försvinner den när man trycker in rec på några spår.

Någon som har en susning om vad detta kan bero på och vad man kan göra åt saken?

Tacksam för alla svar

/Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta problem kallas i den latinska orboken datus-tinnitus och är ett ganska ovanligt problem som uppstår när man överbelastar datorns känsliga trummhinnor (inputs) upprepande gånger under en längre tid.

Det finns ännu ingen lösning på problemet men enligt de senaste forskarrönen ska genlabbet Ingec Inc. vara nära en lösning på detta hittills olösta problem.

😄

Skämt åsido, har ingen aning om vad det kan vara för fel, men du borde kolla in:

Digidesign User Conference

Följ länken "Protools LE for Mac" och sök efter liknande problem där, eller posta en ny fråga.... (Det är digidesigns egna användarforum)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Sa du att ljudet finns i det inspelade materialet eller kommer det bara i playback?Kommer ljudet ut från högtalarna eller från hårddisken?

Händer det samma sak om du kör från den interna driven?

Långsökt men hur är disken formaterad och hur fragmenterad är den?

Du sa att disken inte spottade ut data snabbt nog, fick du någon fel kod? typ -9073

Hur många kanaler kan du spela upp, typ märker du någon skillnad på antalet kanaler?

Händer samma sak på olika sessions?

Många frågor blir de 😕

Jag har (tror jag) aldrig hört om något liknade... har iofs hört en del diskar som har tjutit men det var på hedenhös tid 😱

ps. jag jobbar inte på supporten, jag bara fejkar 😛

annars är DUC'n ett bra ställe att söka på som Brojd sa

Redigerat av aolsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu var det här länge sen och har problemet upphört. Men det var väldigt förbryllande och jag vet fortfarande inte vad det berodde på..

För att svara på dina frågor,

Ljudet kom in i spåren (och alltså ut genom högtalarna). Olika spår olika gånger och ibland flera spår samtidigt. Det hördes inte vid playback utan bara när programmet var helt "stilla". Samma sak hände vid alla olika sessioner oavsett hårddisk och oavsett vald insignalkälla.

Diskarna var båda ca 2-3 månader gamla och inte så fragmenterade.

Har för mig att jag uppdaterade programmet med något när det försvann.

Spoky!..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...