dannepop (oregistrerad) Postat 20 december 2006 Anmäl Dela Postat 20 december 2006 Vad använde sig John McLaughlin sig av för improvisationsskala när han spelade med Mahavishnu Orchestra? Någon som vet? Blir nyfiken när jag lyssnar. Har inte så bra gehör så att jag fixar att ta ut de rätta tonerna. D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dannepop (oregistrerad) Postat 20 december 2006 Anmäl Dela Postat 20 december 2006 När jag började söka runt lite förstår jag att det inte är helt enkelt att svara på min fråga! Hittade denna infon, ganska kul: http://www.guitarplayer.com/story.asp?sect...storycode=15837 Danne/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jarlo Postat 20 december 2006 Anmäl Dela Postat 20 december 2006 Kan tyvärr inte svara på din fråga, men nog använder han fler än en skala...? 😄 Om jag fick välja ett band i världshistorien att se live skulle det nog vara Mahavishnu... Synd att de inte lirar längre 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dannepop (oregistrerad) Postat 20 december 2006 Anmäl Dela Postat 20 december 2006 Ja de är coola! Hittade en BBC inspelning med dem från 1971 på DVD ute på nätet. Bara en halvtimma men vad bra det var! Finns en del videos på youtube oxå! Danne/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
McGreen Postat 20 december 2006 Anmäl Dela Postat 20 december 2006 (redigerat) Hade förmånen att se Mahaviscnu två ggr...... Om jag minns rätt så spelade han de gamla kyrkoskalorna: Dorisk, lyrisk, etc. Mest mixolydisk skala och även heltonsskala. Men jag kan ha fel, det var ett tag sen jag lyssnade, kolla in John Coltrane, det modala spelet kommer därifrån, t ex "Do You Hear The Voices You Left behind" från Electric Guitarist, en modern pastisch på Giant Steps.... Jag har alla skivor, men lyssnar sällan idag. Redigerat 20 december 2006 av McGreen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 20 december 2006 Anmäl Dela Postat 20 december 2006 Beror på vilken Mahavishnu period. Och vilken låt. t.ex i en låt från den första plattan så använder han en D-super lokrisk skala äver en Bb pedal. om du säger vilken låt så kan jag säga vilken skala. i princip så byggde han skalor "själv". i allafall i den första delen av sin karriär. han lyssnade en hel del på indisk musik, och i princip övade jämnt. efter en konsert kunde han gå tillbaka till sitt hotellrum och fortsätta öva. jag mötte lasse varning:(jag var/är god vän med en av musikerna i den andra mahavishnu uppsättningen - så jag ställde en jla massa frågor). jo jag är Mahavishnu/Mclaughlin nörd. 😆 spelar/studerar låtarna till vardags s a s. och ja jag har sett mahavishnu live i flera olika uppsättningar. från den första med j hammer till den med stu goldberg, osv och så Shakti förståss!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 20 december 2006 Anmäl Dela Postat 20 december 2006 t.ex i en låt från den första plattan så använder han en D-super lokrisk skala äver en Bb pedal. Eller mixolydisk med liten sexa, om man vill döpa skalan efter grundton. Har Visions of the emerald and beyond och Birds of fire. Vilka knasiga skivor, men bra. 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 20 december 2006 Anmäl Dela Postat 20 december 2006 Men spelade han inte på en gura med skalloperad greppbräda så han kunde bända på strängarna lite som på en sitar dvs. nedåt oxå? Har för mig det om jag inte minns fel och då kan det ju bli lite skumma toner som kanske inte går att lira rakt av oavsett skala utan att dra i strängarna. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dannepop (oregistrerad) Postat 20 december 2006 Anmäl Dela Postat 20 december 2006 Va kul med någon som kan sin Mahavishnu! Vad sägs om jag säger Meeting of spirits från Inner Mountain. Jag tror att det är det mest intressanta exemplet jag kan komma på just nu! Vad solar han i där i mitten? Vad ligger det för harmoni i botten? Danne/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ake Postat 21 december 2006 Anmäl Dela Postat 21 december 2006 lokrisk ? Åke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 22 december 2006 Anmäl Dela Postat 22 december 2006 lokrisk ? Åke 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 22 december 2006 Anmäl Dela Postat 22 december 2006 Men spelade han inte på en gura med skalloperad greppbräda så han kunde bända på strängarna lite som på en sitar dvs. nedåt oxå? Har för mig det om jag inte minns fel och då kan det ju bli lite skumma toner som kanske inte går att lira rakt av oavsett skala utan att dra i strängarna.Göran det var en akustisk gitarr som byggdes för hans Shakti period. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 22 december 2006 Anmäl Dela Postat 22 december 2006 lokrisk. :-) http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkotonarter dvs locrian på svenska era o . . . . .a sällar 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 22 december 2006 Anmäl Dela Postat 22 december 2006 Men spelade han inte på en gura med skalloperad greppbräda så han kunde bända på strängarna lite som på en sitar dvs. nedåt oxå? Har för mig det om jag inte minns fel och då kan det ju bli lite skumma toner som kanske inte går att lira rakt av oavsett skala utan att dra i strängarna.Göran det var en akustisk gitarr som byggdes för hans Shakti period. Tror nog han spelade på en sån elgura oxå faktiskt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 22 december 2006 Anmäl Dela Postat 22 december 2006 Meeting of Spirits. Solon ska använda F# frygisk eller B moll harmonisk (med start från 5:e tonen) eller F# moll pentatonisk. låten bygger på en git-figur som går: F# upp till F# upp till C# ner till G upp till E och G upp till F# upp till C# ner till B upp till E ( den första beskriver en sorts F#7b9 och den andra en Gmaj7add6#11) akorden i början är: Db moll akord över ett Db dur akord Dm över F#m över en Db bas E över Db dur Cm över Em över en B bas B över ett C över en G bas F över en E bas G över en A bas G över en A bas (akorden ligger ofta i kvintläge dvs tersen i topp) uppifrån: E Db Ab : Db moll i andra akordet: uppifrån: F D A (A) F# C# och så Db (eller C# i basen) nog med detta. tips är att alltid kolla vad basen har för sig kontra soloskalan. läxa: ta ut basgången. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dannepop (oregistrerad) Postat 26 december 2006 Anmäl Dela Postat 26 december 2006 Tack! Var det så enkelt som B moll harmonisk! Det måste vara något med fraseringen då som förvirrar! Då är det bara att testa om man kan få ut något av det! Danne Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 26 december 2006 Anmäl Dela Postat 26 december 2006 nja inte SÅ enkelt. B moll harmonisk med start från femte tonen. och tänk på att basen inte spelar B moll det är det som ger spänningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dannepop (oregistrerad) Postat 30 december 2006 Anmäl Dela Postat 30 december 2006 Ja jag förstod att basen lirade en annan tonart, ska försöka få ihop detta. Jag brukar använda mej av scheman över halsen i moll (ren) och dur. Det är fem olika mönsterscheman. Jag har fått det att låta ganska bra i improv om jag använt mej av scema fyra (moll) som grund istället för scema ett som skulle vara brukligt. Om jag tittar på dessa scheman så börjar faktist scema fyra på femtetonen i skalan! Är det detta du menar med att använda ton fem i skalan som grund ton i improvisationen? Danne/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 31 december 2006 Anmäl Dela Postat 31 december 2006 spela B moll harmonisk, fast med start på F#. så samma toner som den harmoniska skalan men med F# som grundton. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dannepop (oregistrerad) Postat 31 december 2006 Anmäl Dela Postat 31 december 2006 (redigerat) Vet du någon Mahavishnu låt där han använder den symmetriska skalan i improvisationen? En annan sak jag stött på inom jazzen är modal improvisation. Vad betyder det? Danne/ Redigerat 31 december 2006 av dannepop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dannepop (oregistrerad) Postat 6 januari 2007 Anmäl Dela Postat 6 januari 2007 Nu har jag skaffat "This is the way I do it" med master himself. Så nu skall det bli jazza av! Danne/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 6 januari 2007 Anmäl Dela Postat 6 januari 2007 beklagar att du inte fått svar ang symmetriska skalan. men ibland så sxxxger forumet med att inte skicka ut mejl med ett nytt inlägg. ska ta en titt i mina partitur. kul att du har införskaffat "This is the . . " Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.