Jump to content
Annons

Fråga ang. mixer och uppmickning


Slammer

Recommended Posts

Jag har en uppsättning mickar till mina trummor som jag via en multikabel drar till andra änden av replokalen in i PA-mixern då vi repar.

Detta funkar bra men ganska bökigt då jag själv vill träna eller lira in på min laptop. Detta fick mig att fundera.

Finns det något relativt billigt magiskt mixerbord (max 10 kanaler) som jag kan införskaffa och ha bredvid mig som jag kan plugga in alla mina trummickar i som jag antingen kan koppla hörlurarna direkt till för medhörning, eller plugga in mixern i laptopen då jag har den med och vill lira in? Gärna med några hyggliga inbyggda effekter.

Måste jag ha någon typ av slutsteg dessutom eller finns det ett bra allt-i-allo-bord för mitt behov (replokal/demo)?

Någon som vet vad jag behöver?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för ditt snabba svar men jag har ett nytt FW-ljudkort de tillfällen jag tar med mig laptopen som jag kommer dra in 2 kanaler (mer orkar den nog inte med).

Jag vill ju dock ha en mixer av något slag som jag drar in mina 7 mickar i och helst kan plugga in lurarna i för medhörning även då jag inte kopplar upp laptopen för inspelning, utan bara för att lira (är såld på att lira med gott uppmickat trumljud).

Det krävs väl antagligen ett mixerbord med inbyggt slutsteg och någon typ av effektlösning för att uppnå detta anar jag. Eller behövs inte dettta för att driva hörlurar för medhörning (ni hör, jag har noll koll)?

Hittade denna när jag sökte lite:

http://www.4sound.se/ProductDetails.aspx?m...rticleId=416980

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag drog och köpte en Behringer Eurorack UB1002FX för 795:- och är såååååååååå nöjd! Grymt smidigt att ha ett pyttelitet mixerbord bredvid trummorna att plugga in alla mickar i och sedan köra ut ljudet i hörlurar medan man spelar! Vilket kick!

Nu gäller det bara att försöka få så bra ljud i trummor/mickar/lokal som möjligt, men det blir nästa pilsner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 2 st XLR-ingångar (eller 2 tele) med extra inställningar på (perfekt för 2 st överhängsmickar enligt säljaren) samt 8 st teleingångar i bordet.

Det var väldigt lättanvänt och smidigt att komma igång med. Jag har inte hunnit testa igenom effekterna tillräckligt för att säga om de är bra eller ej. Dock ganska många att välja mellan.

Perfekt för demoinspelning och för att lira själv - vilket var mina krav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 2 st XLR-ingångar (eller 2 tele) med extra inställningar på (perfekt för 2 st överhängsmickar enligt säljaren) samt 8 st teleingångar i bordet.

Det var väldigt lättanvänt och smidigt att komma igång med. Jag har inte hunnit testa igenom effekterna tillräckligt för att säga om de är bra eller ej. Dock ganska många att välja mellan.

Perfekt för demoinspelning och för att lira själv - vilket var mina krav.

Stoppar du alltså in överhänget i xlr-ingångarna och resten i teleingångar? Då är det bara överhänget du hör eftersom de andra mickarna inte förstärks.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en knapp att trycka in ifall man vill ha förstärkningen för XLR-mickarna.

Jag har labbat bara lite med bordet men utan överhängsmickarna hörs alla trummor bra. Med två överhängs-mickar behöver jag nästan bara höja upp lite baskagge då resterande trummor hörs mycket bra genom överhänget.

Eftersom jag i dagsläget ändå mixar allt till en stereoutgång till mitt ljudkort tror jag detta kan funka.

Hur skulle man annars göra med XLR-överhängsmickarna och de vanliga tele?

Hur funkar det på större och dyrare bord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lineingångar (teleingångarna på mixern) används aldrig för mikrofoner, eftersom de ger fel impedans och inte förstärker så mycket som mikrofoner behöver (och ger därför onödigt mycket brus om man mot förmodan försöker använda dem till mikrofoner). Om du kopplar in dynamiska micar på teleingångar så kan du få ljud, men det blir väldigt lågt och är allt annat än optimalt (för att komma med en mild underdrift... 😄 ). Har säljaren sagt till dig att du skulle använda mixern på det sättet som du gör, så är det en säljare som inte har koll på vad han pysslar med. Vad du behöver, är en mixer eller preamp med rätt antal mikrofoningångar för dina behov - och inte en liten mixer som används till annat än vad den är gjord för...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, säljare som säger sig veta vad dom säljer ger jag inte mycket för.

Jag förklarade tydligt för honom (Musikbörsen) vad jag skulle använda mixerbordet till (upp till 7 st trummickar) för att enkelt kunna få bra ljud i hörlurarna vid träning samt för att koppla bordet till mitt ljudkort & laptop för inspelning. Och att jag kunda nada om sånt här.

Hans ord var "Kör du överhäng så är detta bordet perfekt eftersom det har två separata XLR-ingångar för detta".

Jag frågade om bordet var verkligen det han rekommenderade eller om det bara var för att det var billigt (pengar är inget större problem) sa han att han verkligen kunde rekommendera det.

Det lilla jag testat det har jag ändå fått rätt ok ljud i lurarna och även när jag lirat in men jag inser nu att jag ganska snabbt kommer att tröttna på det och vilja ha något rejälare.

Ni som verkar ha koll, finns det något smidigt bord med inbyggt FireWire-ljukort som skulle passa mina behov (har insett att jag snart kommer växa ur mitt Edirol FA-66)?

Tacksam för bra tips/rekommendationer då man tydligen inte får det av säljarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har bra tips på vad jag ska skaffa så att jag blir nöjd?

Finns det bra mixerbord med inbyggt FireWire-kort som kan hantera upp till 7 st trummickar (varav 2 st överhäng)?

Tacksam för tips - sugen på att lösa det så bra som möjligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har bra tips på vad jag ska skaffa så att jag blir nöjd?

Finns det bra mixerbord med inbyggt FireWire-kort som kan hantera upp till 7 st trummickar (varav 2 st överhäng)?

Tacksam för tips - sugen på att lösa det så bra som möjligt!

Presonus Firepod

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...