Jump to content
Annons

Roland A-90


Norbert

Recommended Posts

Är Roland A-90 något att ha som midi-keyboard? Hur är känslan i tangenterna jämfört med de nyare midi-keyboardarna med 88 tangenter (tänk CME UF8, M-Audio Keystation 88 Pro, etc.)? Har den några brister eller återkommande problem som jag bör känna till?

Den ska användas i studio till att spela mer uttrycksfull musik (piano, orkester). Skriv gärna allt bra eller dåligt ni kan komma på om den. Rekommenderas någon annan keyboard hellre än den? Isåfall varför?

Jag har tänkt få tag på den begagnad så budgeten är inte så mycket större än vad man får ge för en CME eller en M-Audio egentligen. Det är svårt när man inte har möjlighet att provspela själv.

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu är jag inte keyboardist men jag skulle inte rekomendera dig att köpa den.

Jag jobbar nämligen som ljudtekniker och gitarrist på Wallmans on Tour på Silja Line där keyboardisten använder ett A-90.

Problem nr 1:

- Den stämmer om sig ibland (har hänt 4 ggr under perioden) och vi pratar inte halva tonsteg utan ett par cent vilket absolut inte är kul när ett nummer i showen är ett unplugged-nummer där jag spelar gitarr tillsammans med keyboardisten. Låter ju sådär va ...

Problem nr 2:

- Under denna period (2½ månad) så gick 5 tangenter sönder vilket bör visa på ganska dålig kvalitet. Visserligen har just det exet varit med ett tag men jag tycker det inte är acceptabelt.

Så kolla gärna efter något annat för att slippa dessa problem.

Dock har jag inget tips eftersom jag är en sån där gitarrist och kan inget alls om klaviatur 😄

Lycka till i djungeln!

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla sådana kommentarer är uppskattade. Det första problemet att den stämmer om sig är inget större problem för mig eftersom den ska användas som midi-keyboard i studio. Att tangenterna går sönder är ju däremot ganska tråkigt. Man kunde ju tro att det skulle vara kvalitet på Rolands digitalpianon, även om de har några år på nacken.

Anledningen till att jag letar en äldre keyboard är för att jag har sett så många klagomål på M-Audio och CME. Tangenterna känns plastiga, fastnar, känns för tröga eller för lätta, osv. Däremot har jag sett lovord för t ex Roland A-90 och Yamaha P80 för just tangenterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

A-90 har tunga tangenter imho. Ingen erfarenhet av det själv. Sitter på en A-50, och det är den bästa kontrollern. Böt en par tangenter när jag köpte den, och den har varit med om en europaturne också (inte jag, men den tidigare ägaren!). Verkar vara ett mycket tåligt instrument, inte dåligt instrument. A-90 har en hel del sound i sig själv vilket A-50 inte har - det kan vara att dom är skräp, men för mig skulle det inte ha nån skillnad om jag var ute efter en kontroller.

Jag, med min lilla Roland-erfarenhet, tycker A-serien är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte lyckats spela några vägda keyboards på riktigt, jag bara klämde på tangenterna på en Yamaha Motif ES i en butik för någon vecka sedan, så jag är inte så bekant med begreppet tunga tangenter. 🙂

De inbyggda ljuden har jag ingen användning för eftersom jag också är ute efter att använda den som en midi-kontroller.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Den är ganska trevlig om man har mycket ljudmoduler. Den har 4 midiutgångar. Nästan alla andra har bara en. Men ska man ha den till dator så är det kanske inte så imponerande. Den saknar

dessutom USB. Vill man ha piano känsla så tycker jag att yamaha är mer piano, Men roland

är kanske lite mer flexibelt för andra keyboard aktiviteter. Det är synd att det inte finns några

riktiga masterklaviaturer av klass längre. Men funktionsmässigt så är nog a-90 ett av de bästa som någonsin har tillverkats. Men kvaliteten har jag tyvärr inga egna erfaranheter av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett att många prisar Yamahas motsvarigheter men Yamaha P80 t ex har inte modhjul eller pitchhjul. Annars hade jag kikat närmare på den. USB behöver jag inte, jag har ett midi-interface. Jag behåller även min gamla keyboard med tangenter och knappar som lämpar sig mer för elektronisk musik eller slagverk. Det jag söker i en midi-kontroller nu är bra känsla i tangenterna som inte bara passar piano, utan även stråkar och blås, och naturligtvis modhjul och pitchhjul. Det verkar inte finnas någon keyboard som inte har brister i anslaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Då är det nog a-90 som gäller. Aftertouch och hammeraction. Yamaha har väl inga med

både hammeraction och aftertouch? (Det är aftertouchen som gör att a-90 inte är lika stundsig i

nerslaget som yamaha)

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, men jag har nog ändå inte något som är programmerat för aftertouch. Det kanske kommer mer och mer med tiden. Hammer action kanske jag inte behöver om jag inte är utpräglad pianist? Jag har hört att semivägda tangenter lämpar sig lite bättre för allt som inte är piano också.

Jag ska kika runt lite. Jag kan få tag på en Roland A-90 för 6000 kr men man får ju en ny M-Audio Prokeys 88sx (som är betydligt mer slimmad och lättviktig) för ca 4000 kr. Är en Roland värt de extra tusenlapparna eller klarar man sig bra med semivägda, något plastiga tangenter om man inte är van vid att spela piano till att börja med?

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Jag har hört att semivägda tangenter lämpar sig lite bättre för allt som inte är piano också.

Därav funderade jag inte många minuter när jag lade ett anbud på min A-50.

Jag kan helt enkelt inte spela med tunga tangenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt mycket en vanesak... Jag köpte ett UF8 för typ ett år sedan, och trodde att jag i stort sett enbart skulle använda det för att klinka piano, men nu använder jag det till det mesta trots att jag har 4 andra "synthklaviaturer"...

Om just du bör ha semivägda eller vägda tangenter kan nog bara du svara på... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...