Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej gott folk!

Nu Àr det sÄ att jag har gÄtt i ett halvÄr i funderingar vad jag ska vÀlja för monitorer och jag blir bara mer och mer vilsen ju mer jag lÀser om akustik mm.

Jag började min musikaliska bana för ett halvÄr sen, jag och en kompis producerar musik ihop med reason 3.0 och Àn sÄ lÀnge har vi kört med min suround anlÀggning som Àr i vardagsrummet medans vi sitter i sovrummet och dÀr vi har en dj hörlur som vi anvÀnder nÀr vi arbetar, den hÀr situationen Àr ohÄllbar minst sagt.

Rummet som jag har min hemstudio i Àr mitt sovrum som Àr ungefÀr 3.5x3.5x2.45m, vilket Àr just ett sÄnt rum man ska unvika om man ska kunna fÄ ordning pÄ akustiken men jag har tyvÀrr inget alternativ.

Jag har provlyssnat pĂ„ monitorerna som dom har pĂ„ musikbörsen hĂ€r i Örebro, vilket inte Ă€r sĂ„ mĂ„nga och dom enda som jag kunde tĂ€nka mig av dom var Genelec 8040A vilka man bara kan drömma om.

Jag kan tÀnka mig att lÀgga ut mycket pengar pÄ bra lyssning men det kÀnns onödigt att köpa tex. Genelec 8030A för 10 papp nÀr jag ÀndÄ aldrig kan fÄ bra akustiska förhÄllanden i rummet.

SÄ jag funderar att köpa nÄgra mellanpris monitorer och anvÀnda dom som lyssnings monitorer sÄ bÄda hör vad vi gör och sen mixa och mastra i hörlurar sÄ gott det gÄr.

Kraven Àr att monitorerna ska fÀrga ljudet sÄ lite som möjligt (sÄklart) och att inte att öronen ska tröttna i första taget.

1. Vad har ni för tips pÄ monitorer som uppfyller mina krav?

2. Vad har ni för tips pÄ bra hörlurar att mixa och mastra i?

Oj det blev mycket text hoppas att ni orkar att lÀsa egenom allt.

Tack pÄ förhand!

Mvh Daniel

Annons
Postat (redigerat)

Har du kollat in den nya avdelningen Monitorer/hörlurar, dÀr finns massvis skrivet om monitorer, alla har sina favoriter, gÄ in pÄ Forumöversikt sen blÀddra bland avdelningar

Annars finns en bra test i nya nummret av Studio dÀr dom testar dom flesta stora mÀrken i 5"

Redigerat av kirtaphus
Postat (redigerat)

Tja kirtaphus!

Tack för tipsen men jag tror att jag lĂ€st alla trĂ„dar i Ă€mnet hĂ€r i forumet hehe och studio tidningen Ă€r lĂ€st men jag Ă€r fortfarande lika förvirrad 🙂

Redigerat av Serious
Postat

SÄnt hÀr Àr ju alltid vansinnigt svÄrt att svara pÄ eftersom alla har sina favoriter, men jag bytte ut mina vÀldigt otydliga och luddiga Alesis M1 mot ett par betydligt tydligare och skönare Yamaha HS-80 och Àr vÀldigt nöjd med det.

Kanske kan va vÀrt att satsa pÄ 2 par finare lurar annars? Och bara göra grova instÀllningar eller komponerandet i dom högtalarna du har nu.

Annars har vÀl Event, KRK, Adam och Mackie ett bra rykte, men det finns ju alltid folk som dissar vissa modeller och mÀrken samtidigt som det finns sÄnna som Àr vansinnigt nöjda med sina Behringer...

Postat (redigerat)
SÄnt hÀr Àr ju alltid vansinnigt svÄrt att svara pÄ eftersom alla har sina favoriter, men jag bytte ut mina vÀldigt otydliga och luddiga Alesis M1 mot ett par betydligt tydligare och skönare Yamaha HS-80 och Àr vÀldigt nöjd med det.

Tack för svaret! Ja det Àr klurigt nÀr man inte har möjlighet att lyssna pÄ alla modeller som finns pÄ marknaden, skulle gÀrna vilja provlyssna Yamaha HS50, Adam A7 mm. men har ingen lust att Äka till sthlm bara för att provlyssna monitorer.

Jag har funderat pÄ Yamaha HS50 med Yamahas sub till pga. lÄga priset men jag har lÀst och hört att Yamaha:s monitorer lÀtt kan trötta ut öronen, Àr det nÄt som du har mÀrkt nÄt av?

Redigerat av Serious
Postat (redigerat)

Riktigt bra monitorer i mellanprisklass: ADAM A7

Var bor du? Är det i nĂ€rheten av Malmö, sĂ„ har jag A7 uppstĂ€llda för demo. Är det i nĂ€rheten av Stockholm, sĂ„ har JAM sĂ„dana. 🙂

Öppna lurar som inte luras 😉 : Ultrasone Proline 2500

EDIT: Varför syns inte staden nĂ€r man svarar pĂ„ inlĂ€gg, utan bara nĂ€r man lĂ€ser dem...? 🙁

Redigerat av Claes
Postat
Jag har funderat pÄ Yamaha HS50 med Yamahas sub till pga. lÄga priset men jag har lÀst och hört att Yamaha:s monitorer lÀtt kan trötta ut öronen, Àr det nÄt som du har mÀrkt nÄt av?

JassÄ? Nej det Àr inget jag besvÀras av. Jag gillar mina..

Postat
Riktigt bra monitorer i mellanprisklass: ADAM A7

Var bor du? Är det i nĂ€rheten av Malmö, sĂ„ har jag A7 uppstĂ€llda för demo. Är det i nĂ€rheten av Stockholm, sĂ„ har JAM sĂ„dana. 

Öppna lurar som inte luras  : Ultrasone Proline 2500

Jag har lĂ€st mycket bra om ADAM A7 men bor tyvĂ€rr i Örebro sĂ„ det Ă€r sthlm som gĂ€ller för lyssning, men vet dock inte nĂ€r jag Ă„ker dit nĂ€sta gĂ„ng, kĂ€nns lite vĂ€l att Ă„ka till sthlm bara för att provlyssna,

Ok ska checka in dom lurarna

Postat
JassÄ? Nej det Àr inget jag besvÀras av. Jag gillar mina..

Ok det lÄter bra, som jag förstÄr det sÄ tycker vissa att dom tröttar ut öronen pga. att dom tycker att diskanten upplevs som överdriven.

Postat

Är det nĂ„gon som har nĂ„gan erfarenhet av ROLAND DS-5 som fick bra betyg i studio testet? Isf vad finns det för sub som man kan köra ihop med den?

Postat

Q1. Vad har ni för tips pÄ monitorer som uppfyller mina krav?

A1. Genelec 8240 om man bortser frÄn priset. Annars tvekar jag att det finns nÄgra studiomonitorer som lÄter riktigt bra iom att du sÀger att rumet Àr problemet. Lite egna reflektioner över sub-basens vara och icke vara Àr att man gör klokare i att köpa monitorer som gÄr lÀgre ner i basomfÄng Àn att köpa (som jag sjÀlv tÀnkte) Genelec 8020 + Genelec 7050B. Detta för att det kan vara vÀlidgt svÄrt att fÄ till en Àrlig subbas och vill man vara riktigt kritisk behövs tvÄ st subbasar som sammarbetar med varann för att inte fÄ resonans i rummet etc. Slutade med att jag köpte ett par Genelec 8040A pÄ avbetalning och till just mig passar de som handen i handsken och jag Àr mycket nöjd över mina 8040.

Q2. Vad har ni för tips pÄ bra hörlurar att mixa och mastra i?

A2. Om du gillar mycket bas och mixar faller mitt val pĂ„ Beyer Dynamic DT770pro (passa dig för tinitus bara). StĂ€ller mig mycket frĂ„gande till om man kan mastra med ett par hörlurar eller rĂ€ttare sagt, jag har aldrig lyckats med detta. Kanske Ă€r jag bara inkompetent nĂ€r det gĂ€ller mastring... 😳

Postat
A1. Genelec 8240 om man bortser frÄn priset. Annars tvekar jag att det finns nÄgra studiomonitorer som lÄter riktigt bra iom att du sÀger att rumet Àr problemet. Lite egna reflektioner över sub-basens vara och icke vara Àr att man gör klokare i att köpa monitorer som gÄr lÀgre ner i basomfÄng Àn att köpa (som jag sjÀlv tÀnkte) Genelec 8020 + Genelec 7050B. Detta för att det kan vara vÀlidgt svÄrt att fÄ till en Àrlig subbas och vill man vara riktigt kritisk behövs tvÄ st subbasar som sammarbetar med varann för att inte fÄ resonans i rummet etc. Slutade med att jag köpte ett par Genelec 8040A pÄ avbetalning och till just mig passar de som handen i handsken och jag Àr mycket nöjd över mina 8040.

Tack för svaret, anledningen till att jag funderar pÄ att köra med femmor och en sub istÀllet för Ättor Àr att femmorna fÀrgar ljudet mindre Àn Ättorna, det Àr iaf vad jag har lÀst och hört och jag vill ha sÄ lite fÀrgning som möjligt.

A2. Om du gillar mycket bas och mixar faller mitt val pÄ Beyer Dynamic DT770pro (passa dig för tinitus bara). StÀller mig mycket frÄgande till om man kan mastra med ett par hörlurar eller rÀttare sagt, jag har aldrig lyckats med detta. Kanske Àr jag bara inkompetent nÀr det gÀller mastring...

ok ska kolla in dom, om man kan mastra eller inte i lurar lÀmnar jag över till nÄn som kan Àmnet.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Hej igen!

Nu har jag Àntligen sparat ihop pengar och nu Àr det dax att köpa monitorer.

Det blir Adam A7 ocn nu undrar jag vad jag behöver för kablar?

Jag undrar vilka "högtalar" kablar som jag ska vÀlja.?

Mitt ljudkort Àr Emu 1820 som har 4 st. minitele stereo monitor-utgÄngar och 8 st. balanserade teleutgÄngar, vilka utgÄngar ska jag vÀlja?

Jag antar att strömkablar ingÄr eller?

Mvh Daniel

Postat

mina Fostex PM2 funkar skitfint till mitt EMU 1820m kort 😄

Ligger pÄ 4900-5000 har jag sett.

Jag kör med vanliga telekablar till de in i ljudkortet, ibland kör jag de Àven via Mixerbordet och dÄ anvÀnder jag XLR kablar frÄn Peavey. 170 :- st pÄ MB.

Ajja, sÄg trÄden först nu. Kanske lite sent med svaret men ÀndÄ

Postat
Beyer Dynamic DT770pro
personligen tycker jag att dessa lurar Àr KICKASS, men till inspelning..!!

vid mix, sÄ tröttar man ut hörseln DIREKT och de Àr Àven helslutna sÄ öronen blir alldeles svettiga och ljudet blir ganska basigt..

detta Àr vad jag sjÀlv tycker..lyssna runt sÄ mkt de gÄr!

valutronic.se

klockrena byggsatser som lÄter pissebra!! jag blev helt chockad över den torra basen och nÀmner HSQ50 i nÀstan alla monitortrÄdar!

Postat
Hej igen!

Nu har jag Àntligen sparat ihop pengar och nu Àr det dax att köpa monitorer.

Det blir Adam A7 ocn nu undrar jag vad jag behöver för kablar?

Jag undrar vilka "högtalar" kablar som jag ska vÀlja.?

Mitt ljudkort Àr Emu 1820 som har 4 st. minitele stereo monitor-utgÄngar och 8 st. balanserade teleutgÄngar, vilka utgÄngar ska jag vÀlja?

Jag antar att strömkablar ingÄr eller?

Mvh Daniel

A7 har balanserad XLR (alternativt obalanserad RCA) in, sÄ mitt förslag skulle vara att du skaffar balanserade kablar med TRS i ena Ànden och XLR-hane i andra Ànden.

SpÀnningskablar ingÄr och Àr samma typ som till allt annat, med 3 stift.

NĂ€r du gĂ„r upp pĂ„ den kalibern pĂ„ lyssningen, sĂ„ skulle jag föreslĂ„ att du ser till att fĂ„ med dĂ€mpkuddar att placera mellan monitorerna och underlaget ocksĂ„. Det Ă€r en vĂ€ldigt enkel men i mĂ„nga fall förvĂ„nansvĂ€rt effektiv första grund för den kommande akustikbehandlingen. 😎

Postat

Tack för alla svaren!

A7 har balanserad XLR (alternativt obalanserad RCA) in, sÄ mitt förslag skulle vara att du skaffar balanserade kablar med TRS i ena Ànden och XLR-hane i andra Ànden.

NÀr du gÄr upp pÄ den kalibern pÄ lyssningen, sÄ skulle jag föreslÄ att du ser till att fÄ med dÀmpkuddar att placera mellan monitorerna och underlaget ocksÄ. Det Àr en vÀldigt enkel men i mÄnga fall förvÄnansvÀrt effektiv första grund för den kommande akustikbehandlingen. 

Antar att TRS Àr likamed TELE eller?

Finns det nÄgot fabrikat av kablar som du kan rekommendera eller spelar det mindre roll?

NÀr det gÀller spÀnningskablarna. Man mÄste alltsÄ köpa nya spÀnningskablar hÀr i Sverige om man ska kunna anvÀnda monitorerna hÀr?

Postat (redigerat)
NÀr du gÄr upp pÄ den kalibern pÄ lyssningen, sÄ skulle jag föreslÄ att du ser till att fÄ med dÀmpkuddar att placera mellan monitorerna och underlaget ocksÄ. Det Àr en vÀldigt enkel men i mÄnga fall förvÄnansvÀrt effektiv första grund för den kommande akustikbehandlingen. 

Är den hĂ€r nĂ„got att ha?

DĂ€mpkuddar

Är det föresten nĂ„gon som kan rekommendera nĂ„gra hyllor som man fĂ€ster pĂ„ vĂ€ggen eller stĂ€ller pĂ„ studiobordet till monitorer?

Har för tillfÀllet inte nÄgon hylla som monitorerna kan stÄ pÄ, sÄ dom kommer upp i rÀtt höjd.

Redigerat av Serious
Postat
Tack för alla svaren!

Antar att TRS Àr likamed TELE eller?

Finns det nÄgot fabrikat av kablar som du kan rekommendera eller spelar det mindre roll?

NÀr det gÀller spÀnningskablarna. Man mÄste alltsÄ köpa nya spÀnningskablar hÀr i Sverige om man ska kunna anvÀnda monitorerna hÀr?

TRS Ă€r "stereotele" - alltsĂ„ balanserade Tele. 🙁

Köper du dem inte i Sverige? Det Àr ju knappt lönt att köpa dem frÄn utlandet...

Postat

Är den hĂ€r nĂ„got att ha?

DĂ€mpkuddar

Är det föresten nĂ„gon som kan rekommendera nĂ„gra hyllor som man fĂ€ster pĂ„ vĂ€ggen eller stĂ€ller pĂ„ studiobordet till monitorer?

Har för tillfÀllet inte nÄgon hylla som monitorerna kan stÄ pÄ, sÄ dom kommer upp i rÀtt höjd.

Primacoustics dÀmpkuddar Àr helt ok. Samma klass som Wavepanels WPSP ( 495:- listpris i Sverige) och GA acoustics IsoMon ( 450:- ). BÀst Àr dock Auralex MoPads ( 369:- ).

Hyllor att sÀtta pÄ vÀggen? DÄ mÄste du ge dig pÄ ytterligare akustikbehandling direkt, eftersom nÀrheten gör att du fÄr en okontrollerad förstÀrkning av basen om du placerar monitorerna nÀra vÀggen.

Postat
Köper du dem inte i Sverige? Det Àr ju knappt lönt att köpa dem frÄn utlandet...

Ja, jag tĂ€nkte bestĂ€lla frĂ„n tyskland, thomann.de, listpriset i Sverige ligger pĂ„ 8995:- per par som jag har förstĂ„tt det, pĂ„ thomann sĂ„ ligger dom pĂ„ 7500:-/par, vilket Ă€r rĂ€tt sĂ„ stor skillnad för mig som Ă€r fattig student 😕 , men jag Ă€r öppen för förslag om du kan fixa nĂ„t bra pris pĂ„ dom.

Hyllor att sÀtta pÄ vÀggen? DÄ mÄste du ge dig pÄ ytterligare akustikbehandling direkt, eftersom nÀrheten gör att du fÄr en okontrollerad förstÀrkning av basen om du placerar monitorerna nÀra vÀggen.

Ok, jo men det vill jag ju helst undvika, vad finns det för andra allternativ?

Jag tÀnkte köpa en helt ny "studiobÀnk" lÀngre fram sÄ jag Àr öppen för förslag.

BÀnken mÄste minst vara 160cm bred dÄ min CME UF8 klaviatur Àr 140 cm bred.

Tack Ànnu en gÄng för dom snabba svaren!

Postat (redigerat)

Ja, jag tĂ€nkte bestĂ€lla frĂ„n tyskland, thomann.de, listpriset i Sverige ligger pĂ„ 8995:- per par som jag har förstĂ„tt det, pĂ„ thomann sĂ„ ligger dom pĂ„ 7500:-/par, vilket Ă€r rĂ€tt sĂ„ stor skillnad för mig som Ă€r fattig student đŸ˜± , men jag Ă€r öppen för förslag om du kan fixa nĂ„t bra pris pĂ„ dom.

Prisdiskussioner Ă€r inte sĂ„ lĂ€mpliga att ta i forumet, utan passar bĂ€ttre via PM eller e-mail. 😕

Thomann tar 7810:- för tvÄ (kan Àndras lite beroende pÄ vÀxlingskurs, men ungefÀr dÀr ligger det), medan listpriset i Sverige Àr 8995:-.

Thomann dealar inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt alls, medan listpriser alltid Ă€r lite flexibla eftersom det Ă€r just listpriser. đŸ˜±

Ok, jo men det vill jag ju helst undvika, vad finns det för andra allternativ?

Jag tÀnkte köpa en helt ny "studiobÀnk" lÀngre fram sÄ jag Àr öppen för förslag.

BÀnken mÄste minst vara 160cm bred dÄ min CME UF8 klaviatur Àr 140 cm bred.

Tack Ànnu en gÄng för dom snabba svaren!

Sök pĂ„ forumet efter IKEA Jerker sĂ„ hittar du ett kanonbra bord som har blivit hemstudiostandard... đŸ„°

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.