Jump to content
Annons

Monitor dilemma!


Serious

Recommended Posts

Hej gott folk!

Nu är det så att jag har gått i ett halvår i funderingar vad jag ska välja för monitorer och jag blir bara mer och mer vilsen ju mer jag läser om akustik mm.

Jag började min musikaliska bana för ett halvår sen, jag och en kompis producerar musik ihop med reason 3.0 och än så länge har vi kört med min suround anläggning som är i vardagsrummet medans vi sitter i sovrummet och där vi har en dj hörlur som vi använder när vi arbetar, den här situationen är ohållbar minst sagt.

Rummet som jag har min hemstudio i är mitt sovrum som är ungefär 3.5x3.5x2.45m, vilket är just ett sånt rum man ska unvika om man ska kunna få ordning på akustiken men jag har tyvärr inget alternativ.

Jag har provlyssnat på monitorerna som dom har på musikbörsen här i Örebro, vilket inte är så många och dom enda som jag kunde tänka mig av dom var Genelec 8040A vilka man bara kan drömma om.

Jag kan tänka mig att lägga ut mycket pengar på bra lyssning men det känns onödigt att köpa tex. Genelec 8030A för 10 papp när jag ändå aldrig kan få bra akustiska förhållanden i rummet.

Så jag funderar att köpa några mellanpris monitorer och använda dom som lyssnings monitorer så båda hör vad vi gör och sen mixa och mastra i hörlurar så gott det går.

Kraven är att monitorerna ska färga ljudet så lite som möjligt (såklart) och att inte att öronen ska tröttna i första taget.

1. Vad har ni för tips på monitorer som uppfyller mina krav?

2. Vad har ni för tips på bra hörlurar att mixa och mastra i?

Oj det blev mycket text hoppas att ni orkar att läsa egenom allt.

Tack på förhand!

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du kollat in den nya avdelningen Monitorer/hörlurar, där finns massvis skrivet om monitorer, alla har sina favoriter, gå in på Forumöversikt sen bläddra bland avdelningar

Annars finns en bra test i nya nummret av Studio där dom testar dom flesta stora märken i 5"

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja kirtaphus!

Tack för tipsen men jag tror att jag läst alla trådar i ämnet här i forumet hehe och studio tidningen är läst men jag är fortfarande lika förvirrad 🙂

Redigerat av Serious
Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här är ju alltid vansinnigt svårt att svara på eftersom alla har sina favoriter, men jag bytte ut mina väldigt otydliga och luddiga Alesis M1 mot ett par betydligt tydligare och skönare Yamaha HS-80 och är väldigt nöjd med det.

Kanske kan va värt att satsa på 2 par finare lurar annars? Och bara göra grova inställningar eller komponerandet i dom högtalarna du har nu.

Annars har väl Event, KRK, Adam och Mackie ett bra rykte, men det finns ju alltid folk som dissar vissa modeller och märken samtidigt som det finns sånna som är vansinnigt nöjda med sina Behringer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här är ju alltid vansinnigt svårt att svara på eftersom alla har sina favoriter, men jag bytte ut mina väldigt otydliga och luddiga Alesis M1 mot ett par betydligt tydligare och skönare Yamaha HS-80 och är väldigt nöjd med det.

Tack för svaret! Ja det är klurigt när man inte har möjlighet att lyssna på alla modeller som finns på marknaden, skulle gärna vilja provlyssna Yamaha HS50, Adam A7 mm. men har ingen lust att åka till sthlm bara för att provlyssna monitorer.

Jag har funderat på Yamaha HS50 med Yamahas sub till pga. låga priset men jag har läst och hört att Yamaha:s monitorer lätt kan trötta ut öronen, är det nåt som du har märkt nåt av?

Redigerat av Serious
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra monitorer i mellanprisklass: ADAM A7

Var bor du? Är det i närheten av Malmö, så har jag A7 uppställda för demo. Är det i närheten av Stockholm, så har JAM sådana. 🙂

Öppna lurar som inte luras 😉 : Ultrasone Proline 2500

EDIT: Varför syns inte staden när man svarar på inlägg, utan bara när man läser dem...? 🙁

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat på Yamaha HS50 med Yamahas sub till pga. låga priset men jag har läst och hört att Yamaha:s monitorer lätt kan trötta ut öronen, är det nåt som du har märkt nåt av?

Jasså? Nej det är inget jag besväras av. Jag gillar mina..

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra monitorer i mellanprisklass: ADAM A7

Var bor du? Är det i närheten av Malmö, så har jag A7 uppställda för demo. Är det i närheten av Stockholm, så har JAM sådana. 

Öppna lurar som inte luras  : Ultrasone Proline 2500

Jag har läst mycket bra om ADAM A7 men bor tyvärr i Örebro så det är sthlm som gäller för lyssning, men vet dock inte när jag åker dit nästa gång, känns lite väl att åka till sthlm bara för att provlyssna,

Ok ska checka in dom lurarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså? Nej det är inget jag besväras av. Jag gillar mina..

Ok det låter bra, som jag förstår det så tycker vissa att dom tröttar ut öronen pga. att dom tycker att diskanten upplevs som överdriven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Q1. Vad har ni för tips på monitorer som uppfyller mina krav?

A1. Genelec 8240 om man bortser från priset. Annars tvekar jag att det finns några studiomonitorer som låter riktigt bra iom att du säger att rumet är problemet. Lite egna reflektioner över sub-basens vara och icke vara är att man gör klokare i att köpa monitorer som går lägre ner i basomfång än att köpa (som jag själv tänkte) Genelec 8020 + Genelec 7050B. Detta för att det kan vara välidgt svårt att få till en ärlig subbas och vill man vara riktigt kritisk behövs två st subbasar som sammarbetar med varann för att inte få resonans i rummet etc. Slutade med att jag köpte ett par Genelec 8040A på avbetalning och till just mig passar de som handen i handsken och jag är mycket nöjd över mina 8040.

Q2. Vad har ni för tips på bra hörlurar att mixa och mastra i?

A2. Om du gillar mycket bas och mixar faller mitt val på Beyer Dynamic DT770pro (passa dig för tinitus bara). Ställer mig mycket frågande till om man kan mastra med ett par hörlurar eller rättare sagt, jag har aldrig lyckats med detta. Kanske är jag bara inkompetent när det gäller mastring... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

A1. Genelec 8240 om man bortser från priset. Annars tvekar jag att det finns några studiomonitorer som låter riktigt bra iom att du säger att rumet är problemet. Lite egna reflektioner över sub-basens vara och icke vara är att man gör klokare i att köpa monitorer som går lägre ner i basomfång än att köpa (som jag själv tänkte) Genelec 8020 + Genelec 7050B. Detta för att det kan vara välidgt svårt att få till en ärlig subbas och vill man vara riktigt kritisk behövs två st subbasar som sammarbetar med varann för att inte få resonans i rummet etc. Slutade med att jag köpte ett par Genelec 8040A på avbetalning och till just mig passar de som handen i handsken och jag är mycket nöjd över mina 8040.

Tack för svaret, anledningen till att jag funderar på att köra med femmor och en sub istället för åttor är att femmorna färgar ljudet mindre än åttorna, det är iaf vad jag har läst och hört och jag vill ha så lite färgning som möjligt.

A2. Om du gillar mycket bas och mixar faller mitt val på Beyer Dynamic DT770pro (passa dig för tinitus bara). Ställer mig mycket frågande till om man kan mastra med ett par hörlurar eller rättare sagt, jag har aldrig lyckats med detta. Kanske är jag bara inkompetent när det gäller mastring...

ok ska kolla in dom, om man kan mastra eller inte i lurar lämnar jag över till nån som kan ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej igen!

Nu har jag äntligen sparat ihop pengar och nu är det dax att köpa monitorer.

Det blir Adam A7 ocn nu undrar jag vad jag behöver för kablar?

Jag undrar vilka "högtalar" kablar som jag ska välja.?

Mitt ljudkort är Emu 1820 som har 4 st. minitele stereo monitor-utgångar och 8 st. balanserade teleutgångar, vilka utgångar ska jag välja?

Jag antar att strömkablar ingår eller?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

mina Fostex PM2 funkar skitfint till mitt EMU 1820m kort 😄

Ligger på 4900-5000 har jag sett.

Jag kör med vanliga telekablar till de in i ljudkortet, ibland kör jag de även via Mixerbordet och då använder jag XLR kablar från Peavey. 170 :- st på MB.

Ajja, såg tråden först nu. Kanske lite sent med svaret men ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Beyer Dynamic DT770pro
personligen tycker jag att dessa lurar är KICKASS, men till inspelning..!!

vid mix, så tröttar man ut hörseln DIREKT och de är även helslutna så öronen blir alldeles svettiga och ljudet blir ganska basigt..

detta är vad jag själv tycker..lyssna runt så mkt de går!

valutronic.se

klockrena byggsatser som låter pissebra!! jag blev helt chockad över den torra basen och nämner HSQ50 i nästan alla monitortrådar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Nu har jag äntligen sparat ihop pengar och nu är det dax att köpa monitorer.

Det blir Adam A7 ocn nu undrar jag vad jag behöver för kablar?

Jag undrar vilka "högtalar" kablar som jag ska välja.?

Mitt ljudkort är Emu 1820 som har 4 st. minitele stereo monitor-utgångar och 8 st. balanserade teleutgångar, vilka utgångar ska jag välja?

Jag antar att strömkablar ingår eller?

Mvh Daniel

A7 har balanserad XLR (alternativt obalanserad RCA) in, så mitt förslag skulle vara att du skaffar balanserade kablar med TRS i ena änden och XLR-hane i andra änden.

Spänningskablar ingår och är samma typ som till allt annat, med 3 stift.

När du går upp på den kalibern på lyssningen, så skulle jag föreslå att du ser till att få med dämpkuddar att placera mellan monitorerna och underlaget också. Det är en väldigt enkel men i många fall förvånansvärt effektiv första grund för den kommande akustikbehandlingen. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren!

A7 har balanserad XLR (alternativt obalanserad RCA) in, så mitt förslag skulle vara att du skaffar balanserade kablar med TRS i ena änden och XLR-hane i andra änden.

Spänningskablar ingår och är samma typ som till allt annat, med 3 stift.

När du går upp på den kalibern på lyssningen, så skulle jag föreslå att du ser till att få med dämpkuddar att placera mellan monitorerna och underlaget också. Det är en väldigt enkel men i många fall förvånansvärt effektiv första grund för den kommande akustikbehandlingen. 

Antar att TRS är likamed TELE eller?

Finns det något fabrikat av kablar som du kan rekommendera eller spelar det mindre roll?

När det gäller spänningskablarna. Man måste alltså köpa nya spänningskablar här i Sverige om man ska kunna använda monitorerna här?

Link to comment
Dela på andra sajter

När du går upp på den kalibern på lyssningen, så skulle jag föreslå att du ser till att få med dämpkuddar att placera mellan monitorerna och underlaget också. Det är en väldigt enkel men i många fall förvånansvärt effektiv första grund för den kommande akustikbehandlingen. 

Är den här något att ha?

Dämpkuddar

Är det föresten någon som kan rekommendera några hyllor som man fäster på väggen eller ställer på studiobordet till monitorer?

Har för tillfället inte någon hylla som monitorerna kan stå på, så dom kommer upp i rätt höjd.

Redigerat av Serious
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svaren!
A7 har balanserad XLR (alternativt obalanserad RCA) in, så mitt förslag skulle vara att du skaffar balanserade kablar med TRS i ena änden och XLR-hane i andra änden.

Spänningskablar ingår och är samma typ som till allt annat, med 3 stift.

När du går upp på den kalibern på lyssningen, så skulle jag föreslå att du ser till att få med dämpkuddar att placera mellan monitorerna och underlaget också. Det är en väldigt enkel men i många fall förvånansvärt effektiv första grund för den kommande akustikbehandlingen. 

Antar att TRS är likamed TELE eller?

Finns det något fabrikat av kablar som du kan rekommendera eller spelar det mindre roll?

När det gäller spänningskablarna. Man måste alltså köpa nya spänningskablar här i Sverige om man ska kunna använda monitorerna här?

TRS är "stereotele" - alltså balanserade Tele. 🙁

Köper du dem inte i Sverige? Det är ju knappt lönt att köpa dem från utlandet...

Link to comment
Dela på andra sajter

När du går upp på den kalibern på lyssningen, så skulle jag föreslå att du ser till att få med dämpkuddar att placera mellan monitorerna och underlaget också. Det är en väldigt enkel men i många fall förvånansvärt effektiv första grund för den kommande akustikbehandlingen. 

Är den här något att ha?

Dämpkuddar

Är det föresten någon som kan rekommendera några hyllor som man fäster på väggen eller ställer på studiobordet till monitorer?

Har för tillfället inte någon hylla som monitorerna kan stå på, så dom kommer upp i rätt höjd.

Primacoustics dämpkuddar är helt ok. Samma klass som Wavepanels WPSP ( 495:- listpris i Sverige) och GA acoustics IsoMon ( 450:- ). Bäst är dock Auralex MoPads ( 369:- ).

Hyllor att sätta på väggen? Då måste du ge dig på ytterligare akustikbehandling direkt, eftersom närheten gör att du får en okontrollerad förstärkning av basen om du placerar monitorerna nära väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du dem inte i Sverige? Det är ju knappt lönt att köpa dem från utlandet...

Ja, jag tänkte beställa från tyskland, thomann.de, listpriset i Sverige ligger på 8995:- per par som jag har förstått det, på thomann så ligger dom på 7500:-/par, vilket är rätt så stor skillnad för mig som är fattig student 😕 , men jag är öppen för förslag om du kan fixa nåt bra pris på dom.

Hyllor att sätta på väggen? Då måste du ge dig på ytterligare akustikbehandling direkt, eftersom närheten gör att du får en okontrollerad förstärkning av basen om du placerar monitorerna nära väggen.

Ok, jo men det vill jag ju helst undvika, vad finns det för andra allternativ?

Jag tänkte köpa en helt ny "studiobänk" längre fram så jag är öppen för förslag.

Bänken måste minst vara 160cm bred då min CME UF8 klaviatur är 140 cm bred.

Tack ännu en gång för dom snabba svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du dem inte i Sverige? Det är ju knappt lönt att köpa dem från utlandet...

Ja, jag tänkte beställa från tyskland, thomann.de, listpriset i Sverige ligger på 8995:- per par som jag har förstått det, på thomann så ligger dom på 7500:-/par, vilket är rätt så stor skillnad för mig som är fattig student 😱 , men jag är öppen för förslag om du kan fixa nåt bra pris på dom.

Prisdiskussioner är inte så lämpliga att ta i forumet, utan passar bättre via PM eller e-mail. 😕

Thomann tar 7810:- för två (kan ändras lite beroende på växlingskurs, men ungefär där ligger det), medan listpriset i Sverige är 8995:-.

Thomann dealar inte på något sätt alls, medan listpriser alltid är lite flexibla eftersom det är just listpriser. 😱

Hyllor att sätta på väggen? Då måste du ge dig på ytterligare akustikbehandling direkt, eftersom närheten gör att du får en okontrollerad förstärkning av basen om du placerar monitorerna nära väggen.

Ok, jo men det vill jag ju helst undvika, vad finns det för andra allternativ?

Jag tänkte köpa en helt ny "studiobänk" längre fram så jag är öppen för förslag.

Bänken måste minst vara 160cm bred då min CME UF8 klaviatur är 140 cm bred.

Tack ännu en gång för dom snabba svaren!

Sök på forumet efter IKEA Jerker så hittar du ett kanonbra bord som har blivit hemstudiostandard... 🥰

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...