Jump to content
Annons

Riktigt hård stärkare?


DexiL (oregistrerad)

Recommended Posts

DexiL (oregistrerad)

Hallo.

Håller på att leta runt efter en ny gitarrförstärkare (även simuleringspedaler fungerar bra). Sneglade ett tag på Mesa Boogie Dual Recitifer, men tycker det svider lite för mycket i plånboken (ligger på 24k senast jag kollade).

Ljudet jag är ute efter något i samma stil som rectifiern, men behöver inte vara identiskt. Spelar stort sett alltid nedstämt (som lägst en sjusträngad stämd till A) så behöver en dist som kan även gå ner lite i registerna. Den ska gärna låta bra också 😆

Någon som kan komma på något som skulle passa mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DexiL (oregistrerad)
Om 24KKr är för mycket, vad är din budget? Det blir lättare att ge råd om du skriver på ett ungefär hur mycket du kan tänka dig att lägga ut.

Gärna runt 15k eller nedåt.

Redigerat av DexiL
Link to comment
Dela på andra sajter

DexiL (oregistrerad)
Någon av engls modeler?

Eller en peavey 5150?

Engl har jag testat smått och tycker de har en riktigt trevlig dist. Har dock inte testat dem med min egna guror än. Sen har jag bara sett Engl på Jam i stockholm. Mindre "service minded" butik får man leta efter.

Fick dock bara testa Fireball-modellen, men jävlar vad arg den lät 🙂 Sen vet jag att Powerball också ska vara lite åt samma stuk. Finns det några mer Engl-modeller i samma stuk?

Peaveyn har jag aldrig testat, men har hört att många kört på den och att den ska låta riktigt trevlig. Någon som vet någon butik där de säljer Peavey 5150 så man kan testa den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon av engls modeler?

Eller en peavey 5150?

Engl har jag testat smått och tycker de har en riktigt trevlig dist. Har dock inte testat dem med min egna guror än. Sen har jag bara sett Engl på Jam i stockholm. Mindre "service minded" butik får man leta efter.

Fick dock bara testa Fireball-modellen, men jävlar vad arg den lät 🙂 Sen vet jag att Powerball också ska vara lite åt samma stuk. Finns det några mer Engl-modeller i samma stuk?

Peaveyn har jag aldrig testat, men har hört att många kört på den och att den ska låta riktigt trevlig. Någon som vet någon butik där de säljer Peavey 5150 så man kan testa den?

5150´n görs inte längre 6510 tror jag nya modellen heter.

Står en på estrad på folkungagatan, står en switchblade där också, värt att kolla in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pratas en del om Krank-förstärkare nu för tiden. Har inte testat nån någon gång, men dom har fått riktigt bra kritik.

Ser rätt coola ut också! :-)

Här finns en recension:

Guitar One Sida 1

Guitar One Sida 2

Guitar One Sida 3

Och här är deras hemsida: Krank amps

Köp en sån vettja! Så kan du berätta för mej om den låter bra sen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För din budget skulle jag ta en randall då får du både låda och topp för under 15000.

Randall behöver i regel en noisegate och en kompressor bakom sig, och gärna en eq både framför eller bakom beroende på vad du gillar mest själv.

du kan få randall stack och behringer rackeffekter för under 15.000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar du för nåt då, mer specifikt än "nerstämt"?

Är du ute efter "götetborgs-soundet" så är peavey 5150 (eller 6505 som den heter idag) det du ska ha. Peavey XXX eller JSX brukar gillas också, däremot är XXL en av dom tråkigare stärkarna jag har hört.

ENGL är om möjligt ännu ilsknare (och dyrare). Fireball är den billigaste, powerball är storebror och har fler kanaler. Savage 120 är den mest använda. Rammstein kör mycket ENGL (i kombination med mesa).

Randall är mer thrashig och "hårdrockigare" och är oftast transistor-toppar (dom andra nämnda är rör). Har inte testat så många modeller, men låter över lag rätt bra.

Legenden Marshall passar sig oftast inte så bra till metal, dom är över lag lite gnälliga och skitiga enligt mitt tycke. Spelar du hårdrock så funkar det fint.

Kom ihåg att halva ljudet sitter i vilken låda du har. Det kan verkligen skilja som dag och natt mellan 2 lådor. Och då är det itne bara beroende på vilka högtalare som sitter i, utan konstruktionen på lådan, om den är robust, om den läcker ljud osv.

ENGL brukar få beröm för sina lådor, marshall med vintage'30-element brukar gillas.

Ofta brukar man också slänga in en tubescreamer eller nån annan boost-pedal innan förstärkaren, fast utan att dra på någon dist. Då distar stärkaren mer av sig själv och låter ofta lite tightare...

Hoppas det hjälpte lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

DexiL (oregistrerad)
Vad spelar du för nåt då, mer specifikt än "nerstämt"?

Är du ute efter "götetborgs-soundet" så är peavey 5150 (eller 6505 som den heter idag) det du ska ha. Peavey XXX eller JSX brukar gillas också, däremot är XXL en av dom tråkigare stärkarna jag har hört.

ENGL är om möjligt ännu ilsknare (och dyrare). Fireball är den billigaste, powerball är storebror och har fler kanaler. Savage 120 är den mest använda. Rammstein kör mycket ENGL (i kombination med mesa).

Randall är mer thrashig och "hårdrockigare" och är oftast transistor-toppar (dom andra nämnda är rör). Har inte testat så många modeller, men låter över lag rätt bra.

Legenden Marshall passar sig oftast inte så bra till metal, dom är över lag lite gnälliga och skitiga enligt mitt tycke. Spelar du hårdrock så funkar det fint.

Kom ihåg att halva ljudet sitter i vilken låda du har. Det kan verkligen skilja som dag och natt mellan 2 lådor. Och då är det itne bara beroende på vilka högtalare som sitter i, utan konstruktionen på lådan, om den är robust, om den läcker ljud osv.

ENGL brukar få beröm för sina lådor, marshall med vintage'30-element brukar gillas.

Ofta brukar man också slänga in en tubescreamer eller nån annan boost-pedal innan förstärkaren, fast utan att dra på någon dist. Då distar stärkaren mer av sig själv och låter ofta lite tightare...

Hoppas det hjälpte lite...

Tack för att du reder upp lite i förstärkardjungeln. 🙂

Musiken är ganska svår att hitta någon jämförelse med. Skulle dock kunna säga lite åt Deathstars och Static-X, men ibland även lite lugnare. Ibland skjuter det iväg åt Rammsteins håll med mycket hårda, tajta och simpla riff. Men det är mycket riffande och jag vill ha ett ganska hårt men rent ljud. Rammsteins ljud i gitarrerna gillar jag, blir inte gnälligt eller skitigt utan känns ganska "rent". Jag måste iväg och hårdtesta en Engl eller Peavey, tycker de båda låter lockande. Alternativet är att köpa en beggad Mesa.

Har haft en Marshall en gång och ljudet var inte i den klass som jag ville ha det. Tycker som du säger att det är lite halvgnälligt ljud i dem, passar nog bättre åt lite skitigare rock. Har dock hört mycket bra om deras Vintage-lådor, har sett de användas flertal gånger med andra toppar.

Tack för tipset med tubescreamern, ska testa det! Fick ett litet tyngre ljud ur Voxen när jag simulerade en distpedal före stärkaren, dock med mycket dist i pedalen och lite i stärkaren. Kanske ska testa att vända på det. 🙂

Åter igen, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hitta en beggad Mesa om det är Mesasoundet du vill ha, ingen 5051, eller Engl kommer låta Mesa ändå. Alla uppräknade stärkare här har ett distinkt sound som inte går att ta fel på. Alla låter schyssta på sitt sätt.

Det går säkert att hitta en beggad dual rectifier till schysst pris om man är lite tålmodig.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DexiL (oregistrerad)
Hitta en beggad Mesa om det är Mesasoundet du vill ha, ingen 5051, eller Engl kommer låta Mesa ändå. Alla uppräknade stärkare här har ett distinkt sound som inte går att ta fel på. Alla låter schyssta på sitt sätt.

Det går säkert att hitta en beggad dual rectifier till schysst pris om man är lite tålmodig.. 🙁

Det är inte egentligen Mesa-ljudet jag är ute efter, utan snarare en stärkare som låter bra och hårt, något i stil med mesan. Mesan låter bra tycker jag, Engl likaså (det lilla jag har testat och hört). Hade jag haft pengarna så hade det nog blivit en Diezel VH-4, men den är ju t.o.m. dyrare än mesan :/

Link to comment
Dela på andra sajter

DexiL (oregistrerad)

Desecrated: Deizel har jag sneglat på, men de är sjukt för dyra för min plånbok. :/ Tycker ~34k för en topp är lite för mycket.

DrHans och Polpotkin: Ska åka iväg någondag och testa XXX, har inte en susning om hur den låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs det här ni gitarrister. Verkar vara nåt viktigt med Peavey XXX. 😄

http://www.tommy-folkesson.nu/vet_du.htm

Annars så vet jag en topp som är lite udda inte så dyr och låter riktigt bra och HÖGT (tyvärr) Det är Laney 100L. Polaren hade en sån. Och det var otroligt drag i den. Dessutom så går den att modda hos folkesson. Och han säger att det är det närmsta en Rectifier man kan komma med liten plånbok.

http://www.tommy-folkesson.nu/laney_gh.htm

Annars så finns ju den absolut bästa toppen. Soldano SLO 100 😆

NASA goes Vintage med en styrka och gain som får kärnkraftverken av knäa 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs det här ni gitarrister. Verkar vara nåt viktigt med Peavey XXX. 🥰

http://www.tommy-folkesson.nu/vet_du.htm

Läst det där, skitbra 😄

Om det är fel på min nu och den ändå låter så här djävla br, undra hur den skall låta när jag skickat den till folkesson. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...