practise Postat 17 december 2006 Trådstartare Postat 17 december 2006 Claes: ja alltså, så här ligger det till med mikrofoner! jag har inte allt för vältränade öron så vet ej om jag skulle höra så stor skillnad på en tb1 och en t3? i dina mikrofontester hör jag inte så tor skillnad? och tb1an kanske jag ändå kan få ut de ljud jag iaf behöver? för som sagt så har ju ljudkortet/mixningen gode stor betydelse om hur det ska låta om jag inte är ute och cyklar 🙂 moniter: Okej, så det är inte ens en ide att köpa monitorer på 1000-3000 kr/par?
Claes Holmerup Postat 17 december 2006 Postat 17 december 2006 Claes: ja alltså, så här ligger det till med mikrofoner! jag har inte allt för vältränade öron så vet ej om jag skulle höra så stor skillnad på en tb1 och en t3? i dina mikrofontester hör jag inte så tor skillnad? och tb1an kanske jag ändå kan få ut de ljud jag iaf behöver? för som sagt så har ju ljudkortet/mixningen gode stor betydelse om hur det ska låta om jag inte är ute och cyklar 😲 moniter: Okej, så det är inte ens en ide att köpa monitorer på 1000-3000 kr/par? Det beror på din lyssning att det inte blir så stor skillnad - men det är mycket möjligt att du klarar dig alldeles utmärkt med TB1 och att en T3 (eller något annat) kanske är något att fundera över om ett par år i stället. Du är kanske inte lika stor prylgalning som jag... 😳 Monitorer runt 1000-3000 är ärligt talat inte bättre än stormarknads-hifi, så jag tycker inte att det är lönt. Det enda du vinner, är att de är magnetiskt skärmade så att de inte stör en CRT-skärm som står bredvid... Om du behöver hålla dig i den prisklassen, så skulle jag i stället rekommendera att du tittar på passiva modeller och använder en befintlig hifi-förstärkare. De flesta (förutom riktigt dåliga) hifi-förstärkare bör ge dig betydligt högre ljudkvalitet än de löjligt billiga förstärkare som byggs in i billiga aktiva monitorer.
pme (oregistrerad) Postat 17 december 2006 Postat 17 december 2006 Black night tycker jag verkar intressant. Speciellt det låga bruset, men det är så pass mycket lägre än andra mickar i klassen så man undrar om det finns någon som har kontrollmätt, så det inte bara är lurendrejerier.
practise Postat 17 december 2006 Trådstartare Postat 17 december 2006 Claes: ja, kanske är lyssningen, hörde genom vanliga datorhögtalare, ska lyssna i mina monitorhörlurar senare idag och se! men än så länge är det Tb1an som jag fastnat för mest! tycker du den är bättre än både b1an och c1an ?
Claes Holmerup Postat 17 december 2006 Postat 17 december 2006 Claes: ja, kanske är lyssningen, hörde genom vanliga datorhögtalare, ska lyssna i mina monitorhörlurar senare idag och se! men än så länge är det Tb1an som jag fastnat för mest! tycker du den är bättre än både b1an och c1an ? Det är lite svårt att säga. C1 är jag inte förtjust i - men TB1 och B1 är båda bra på sitt sätt.
Claes Holmerup Postat 17 december 2006 Postat 17 december 2006 Black night tycker jag verkar intressant. Speciellt det låga bruset, men det är så pass mycketlägre än andra mickar i klassen så man undrar om det finns någon som har kontrollmätt, så det inte bara är lurendrejerier. Violet-fabriken tillverkade åt BLUE tidigare - och BLUE har också ett egenbrus på 5.5dB på exempelvis Babybottle. Violets Dolly är extremt lik Babybottle (förutom färgen och att den svaga puckeln i frekvensgången är flyttad lite grand) - så Violet har vana vid att designa riktigt lågbrusiga mikrofoner. Inspelningarna på min testsite kan ju ge en indikation på hur det är jämfört med andra, men brusnivån är förstås svår att avgöra utan att spela in i ett akustiskt dött rum... En annan som är väldigt lågbrusig, är Neumann TLM103, med sina 7dB - så det kan ju vara vettigt att försöka jämföra med den och se om Violet har lägre brus.
Janne Gitarr! (oregistrerad) Postat 17 december 2006 Postat 17 december 2006 Röde nt1a. Har funkat galant i flera av mina produktioner. Skönt med lågt brus, tex vid tal eller nära upptagning.
practise Postat 18 december 2006 Trådstartare Postat 18 december 2006 Ja alltså, jag har fortfarande inte bestämt mig om det ska bli Röde nt2a eller studio projects Tb1! har en vecka kvar att tänka ;D
MrPhil (oregistrerad) Postat 18 december 2006 Postat 18 december 2006 moniter: Okej, så det är inte ens en ide att köpa monitorer på 1000-3000 kr/par? Glöm inte begagnat! Ett par Alesis M1A mkII ligger väl på 4000 nya (billigare på Thomann förstås) men beg kan de finnas för halva. http://www.thomann.de/thoiw5_alesis_m1_akt...i_prodinfo.html
practise Postat 18 december 2006 Trådstartare Postat 18 december 2006 okej tack, ska kolla på begagnade monitorer! har tänkt på micarna, jag vill ju ha rent ljud ifrån den, men även närhet och värme, så har tänkt om jag ska satsa på en Nt2a och köra värmen ifrån preampen och mixningen. för kan ju bli kaka på kaka om jag kör en rörmic i min vtb1 preamp!
practise Postat 19 december 2006 Trådstartare Postat 19 december 2006 Vad mer är det som behövs för att få bra kvalitet på inspelningen (röst alltså) Bra mic, bra preamp, bra ljudkort och mixa bra?
Claes Holmerup Postat 19 december 2006 Postat 19 december 2006 För att få det riktigt bra, så är det ingen dum idé att titta över akustiken i rummet där man spelar in... Somliga kopplar gärna en kompressor mellan preampen och ljudkortet - och om man vill göra det, så kan jag rekommendera en FMR Audio RNC för ett riktigt transparent ljus - eller om man vill ha lite mer färgning, en Summit Audio TLA-50. Själv har jag valt att inte använda kompressor, utan jag spelar in i 32-bit FP (jag vet numera att det inte tillför inspelningarna något ytterligare jämfört med 24-bit, men det har liksom blivit en vana... 😉 ) och backar hellre lite i nivå för att skapa ett "headroom" på så sätt. Att sedan rösten gärna får vara i skick, är självklart, men ändå... 😄
practise Postat 19 december 2006 Trådstartare Postat 19 december 2006 hehe, okej. sak börja byga mig ett micbås imorgon, så komemr få bort datorsurret i inspelningen. men Sp tb1 micken verkar vara helt okej enligt dig? för vill ju få ut ändå hyffsad kvalitet, iaf bättre än min tsm mt170 som gick på 1300kr 😕
Gilbert Postat 19 december 2006 Postat 19 december 2006 Bättre att bygga ett "datorbås" och fixa ett sånghörn. Blir oftast burkigt i lägre mellanregistret i bås...
Claes Holmerup Postat 19 december 2006 Postat 19 december 2006 hehe, okej. sak börja byga mig ett micbås imorgon, så komemr få bort datorsurret i inspelningen. men Sp tb1 micken verkar vara helt okej enligt dig? för vill ju få ut ändå hyffsad kvalitet, iaf bättre än min tsm mt170 som gick på 1300kr 😛 Hade du inte bestämt dig för NT2A...? 🙂 Nåja - jag tror att TB1 kan bli ett trevligt komplement till de micar du har nu. Som Gilbert säger, så var försiktig med sångbås. Om du verkligen tänker bygga ett sådant, så ska du troligen välja större mått än du har tänkt dig - annars är det risk att det blir burkigt...
practise Postat 20 december 2006 Trådstartare Postat 20 december 2006 Claes: jag menade nt2a, skrev fel 😆 jo jag vet, jag ska göra det lite större än jag hade tänkt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.