Jump to content
Annons

Mikael Andersson - Magi


Eternal

Recommended Posts

LÅTNAMN: Magi

ARTIST/GRUPP: Mikael Andersson

GENRE: Schlagerdänga

LÅTLÄNGD: 02:02 (oputsad)

KOMPOSITÖR: M. Andersson

PRODUCENT: M. Andersson

INSPELNINGSÅR: 10 och 12 December 2006

FORMAT: mp3 192kbit

STORLEK: 2,8MB

STATUS: Tips behövs på mixen...

LÅTLÄNK: LADDA NER HÄR!

Säg vad ni vill, jag tycker den har sina sidor. Och dessutom ganska olikt mig!

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det hörs ju tydligt att du skojar med genren. nej jag gillar dina andra låtar istället men du ville ju ha mixertips så...asså...det beror på hur mycket schlager du vill att det ska låta. Du har hårdrockstrummor. Dem bör du göra snällare. Basgången behöver också bli lite enklare och tröttare. Rösten ligger lagom långt fram men kan du inte sjunga lite mesigare och mjukare och som om det du sjunger verkligen är viktigt för dig? Pröva med ett delay på rösten och sedan ett liiiitet reverb på den också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hörs ju tydligt att du skojar med genren. nej jag gillar dina andra låtar istället men du ville ju ha mixertips så...asså...det beror på hur mycket schlager du vill att det ska låta. Du har hårdrockstrummor. Dem bör du göra snällare. Basgången behöver också bli lite enklare och tröttare. Rösten ligger lagom långt fram men kan du inte sjunga lite mesigare och mjukare och som om det du sjunger verkligen är viktigt för dig? Pröva med ett delay på rösten och sedan ett liiiitet reverb på den också.

Först och främst: Tack för ditt svar Fredrika! 😆

Skojar med genren... Jo, du har rätt. Du har förmodligen rätt på alla punkter. Men jag ska förklara varför det låter som det gör:

- Hårdrockstrummor. Ja, jag är kanske insnöad på detta. Men det är det enda trummljuden jag har. Alltså EZdrummers standardkit. Mitt sätt att programmera kommer från alla år av hårdrockslyssnande.

- Basgången. Lite samma svar som ovan. Blir lätt hemmablind och är van vid att ha den typen av bas. Dessvärre kör jag med den sämsta baspluggen någonsin. Bs-1 som följer med i blandannat Cubase SX 2.

- Mjukare sång. Helt klart. Fast det finns ett problem. Jag har svårt att få någolunda kraft i rösten om jag kör utan "heshet". Blir mer magkraft men fulare röst isåfall. Eller då klen och ful halsröst. Som sagt tidigare jag är en novis på sång.

- Reverb har jag testat lite med men hittar inte rätt riktigt. Delay har jag på ganska mycket. Fast det är en kort variant. Inte så ihärdig alltså.

Klart att lira gura och lira metal är lite mer min grej. Men det är roligt att prova annat också! ☺️

Tack Fredrika!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör tvärtom. Ta väck allt som heter dansband o synth. Fläska på med gurror. ta bort stråkarna behåll möjligtvis klockorna. Gör melodisk hårdrock för det är det du kan.

Sången är ok förutom att den är för torr eller musiken för blöt.

Låten är inte sämre än nån schlagerlåt senaste åren på Melodifestivalen. <<< menat som positivt. / Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör tvärtom. Ta väck allt som heter dansband o synth. Fläska på med gurror. ta bort stråkarna behåll möjligtvis klockorna. Gör melodisk hårdrock för det är det du kan.

Sången är ok förutom att den är för torr eller musiken för blöt.

Låten är inte sämre än nån schlagerlåt senaste åren på Melodifestivalen. / Mikke

Tack för svaret!

Ska prova detta med en gång!

Trummor, bas och sång sparas och mixas ner till wav.

Återkommer senare... Kan inte ta lång tid. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, det blev inte så stor skillnad eftersom jag behöll trummorna och basen... Men i alla fall efter att spelat in denna metalremix låter det såhär:

METALversion! Ladda här!

Edit:

Jag vet att bryggorna blev lite sluga.

Edit 2:

Vill någon metalist prova att sjunga denna lite mer metal så skicka pm. 🙂

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bättre tycker jag / Mikke

hmmm. Jag håller nog inte med. Gillar mer originalarret.

Jag tycker att med metalmixen så funkar allt ihop som en enhet. Med blötmixen 😠 så låter det spretigt tack vare att bl.a din sång inte funkar ihop med snäll bakgrunden.

Låten är rätt kul i vilket fall 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bättre tycker jag / Mikke

hmmm. Jag håller nog inte med. Gillar mer originalarret.

Jag tycker att med metalmixen så funkar allt ihop som en enhet. Med blötmixen 😉 så låter det spretigt tack vare att bl.a din sång inte funkar ihop med snäll bakgrunden.

Låten är rätt kul i vilket fall 🙂

Rent ljudmässigt låter den kanske bättre av de skäl du angav. Men som låt håller jag inte med.

Tänkte göra en danslåtsversion också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lovar, om du sitter och pillar mer med EZdrummer kan du får ut MYCKET mer kräm ur dom. Fram med dom, mindre room. Och eq:a på som skjutton. Dom låter helt omixade nu. Lägg en rätt hård kompressor på allt också så det pumpar på ordentligt 😉

Tror nog att låten kan bli en potentielt helt ok schlagerlåt, men du måste jobba lite mer med den. Du ska nog göra om sångslingorna en del, känns inte riktigt som en hit nu. Men du är nära!

Annars fint, du sjunger bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lovar, om du sitter och pillar mer med EZdrummer kan du får ut MYCKET mer kräm ur dom. Fram med dom, mindre room. Och eq:a på som skjutton. Dom låter helt omixade nu. Lägg en rätt hård kompressor på allt också så det pumpar på ordentligt 🙂

Tror nog att låten kan bli en potentielt helt ok schlagerlåt, men du måste jobba lite mer med den. Du ska nog göra om sångslingorna en del, känns inte riktigt som en hit nu. Men du är nära!

Annars fint, du sjunger bra! 🙂

Jag antar att du syftar till "metal"-versionen som i princip är -stråkar och + gitarr.

Visst kan man få mer kräm ur dem. Men jag kopierade från Schlagerversionen.

Får se om jag orkar ändra sångslingor och sånt. Men visst kan man förbättra den på en del punkter.

Tack för svaret piratkungen. 🙂

Skulle jag sjunga bra? 😄 Inte många som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...