Jump to content
Annons

NÖDANROP--VAD är chipset? mm +5400rpm?

Recommended Posts

nonackord (oregistrerad)
Postat (redigerat)

HEJ alla erfarna datortekniker

Jag behöver få hjälp---- och hoppas att någon vill dela med sig av sina kunskaper

Jag är lite "grön" på detta med tekniken i datorer och det ställer till lite bekymmer.

Det här är kanske en dum fråga men jag tar den ändå (annars lär man sig inget)

Rainydays skriver under tråden "Räcker 5400 rpm för musikbruk?":

"Laptopen skall lämpa sig till musikbruk i övrigt också. Det kan hända att sådant som chipset på moderkortet eller firewire-interfacet (om du använder det) kommer att ställa till besvär".

Då undrar ju jag som okunnig i ämnet:

1)VAD gör en dator lämplig eller olämplig för musikbruk?

2)Vad är chipset och på vilket sätt påverkar detta i datorn?

3)Vilka chipset är OK för musikbruk?

4) På vilket sätt kan fire-wire interfacet "bråka" vid musikbruk?

5) Är det flera som har synpunkter på om 5400 rpm räcker eller om man skall helt tömma spargrisen och köpa HD 7200rpm till bärbar.

Jag vore verkligen tacksam om någon ville ge mig ett kort förklarande svar på dessa frågor.

Det vore väldigt "gött" att VETA vad saker och ting är och VAD de har för påverkan på ett förlopp i musikproduktionen.

TACK till er alla

Mvh

Nonackordet

Redigerat av nonackord
Annons
Postat
Det här är kanske en dum fråga men jag tar den ändå (annars lär man sig inget)

Rainydays skriver under tråden "Räcker 5400 rpm för musikbruk?":

"Laptopen skall lämpa sig till musikbruk i övrigt också. Det kan hända att sådant som chipset på moderkortet eller firewire-interfacet (om du använder det) kommer att ställa till besvär".

Då undrar ju jag som okunnig i ämnet:

1)VAD gör en dator lämplig eller olämplig för musikbruk?

Det beror på vilka delar som används. Vissa är mer lämpliga än andra - och vissa är direkt olämpliga till musikburkar, men kanonbra till spelburkar...

2)Vad är chipset och på vilket sätt påverkar detta i datorn?

Chipsetet är kombinationen av moderkortets huvudkretsar som sköter kommunikationen mellan delarna i datorn och till/från portar etc, så det är en mycket central del i maskinen...

3)Vilka chipset är OK för musikbruk?

I dagens maskiner; nästan alla. nForce4 med SLI-stöd är ett undantag - men det finns inte i bärbara, såvitt jag vet...

4) På vilket sätt kan fire-wire interfacet "bråka" vid musikbruk?

Om det är en controller som fungerar dåligt, så går inte Firewire-kommunikationen felfritt. Datorn fungerar utmärkt ändå - så länge man inte kör med ett audiointerface på Firewire-porten... 😆

5) Är det flera som har synpunkter på om 5400 rpm räcker eller om man skall helt tömma spargrisen och köpa HD 7200rpm  till bärbar.

Så länge du inte kör extremt stora arrangemang, så räcker 5400RPM gott och väl. Om du däremot planerar att köra 70 audiospår samtidigt eller något, så måste du titta på andra lösningar...

thrinithan (oregistrerad)
Postat

1 En bra studiodator ska ha komponenter som fungerar väldigt bra tillsammans för att undvika konflikter och trassel. På så vis får du först och främst en problemfri miljö att jobba med vilket bidrar till att du kan koppla bort din hjärna från datorn och koncentrera dig på musiken men även för att datorn ska klara av sitt jobb problemfritt. Sen ska ju prylarna i datorn självklart ha så pass mycket kraft som man känner att man behöver. Om man ska använda mycket mjukvaru instrument som måste ladda in mycket information i RAM-minnet så måste du ha ordentligt med RAM-minne men det är även viktigt att ha en snabb processor så att den kan hjälpa till att avlasta RAM-minnet. Hastigheten på RAM-minnet spelar också en stor roll eftersom du i regel behöver mindre RAM-minne ju snabbare minnet är. Moderkortet är den pryl i datorn som kan strula mest eftersom den innehåller flest saker också. Många moderkort har inbyggda funktioner för FireWire och även inbyggda ljud och grafikkort vilket kan ställa till oreda när du sedan köper dig ett externt (utomstående) ljudkort eftersom drivrutinerna kan krocka mm. Här finns det en hel vetenskap om IRQ konflikter och drivrutinsfel som jag inte kan förklara på ett bra och pedagogiskt sätt 😆

2 och 3 Jag är inte en höjdare på att förklara mera ingående vad ett chipset är så jag överlåter det åt någon mer kunnig.

4 FireWire är en liknande funktion som USB och används flitigt inom musikbranchen till att koppla in ljudkort i datorn. Om FireWire interfacet (som det heter) krånglar så kan det inte problemfritt föra över informationen från ljudkortet till datorn vilket kan frambringa alla möjliga konstiga problem som brusigt ljud, distat ljud, klick och sprakande i ljud mm mm.

5 En snabbare hårddisk kan lagra och läsa information snabbare vilket bidrar i musiksammanhang att du kan spela upp och spela in fler spår åt gången utan att hårddisken riskerar att överbelastas och på så vis inte hinner med i informationsflödet vilket också det kan bidraga till klick och sprak i ljudet.

thrinithan (oregistrerad)
Postat

Claes han före den lymmeln 😆😄

nonackord (oregistrerad)
Postat

TACK

Kanonbra svar!!!!!!!!!!

Har ni några plus eller minus vad gäller bärbara

De har alla

17´ skärm ca 100Gb (7200rpm) 2 Gb Ram /Processor 1,83 MHz 2Mb cach 667 Mhz

alla har USB 2 + firewire

DELL Precision dyrast (7200rpm).......................20.000:-

HP NX 9420 endast 5400rpm..........14.000:-

LG endast 5400rpm......................16.000:-

Är det värt prisskillnaden att få 7200rpm

Vet ni ngt om vilket märke som är mest musiksäkert

Tacksam för alla bra råd!!!!!!!!!!!!!

Nonackordet

Postat

Slänger in ett alternativ till. En beprövad musikdator.

Apple MacBook 2.0Ghz 2GB RAM - 14 535kr

Det är kanske inte ett alternativ för dig eftersom den har 13.3" skärm och du verkar vilja ha en 17". Personligen tycker jag 17" är för stort för en laptop, bättre att ha en extern skärm isåfall. Men det beror ju på hur man tänker jobba.

Förmodligen funkar de tre du nämnde bra som musikburkar de också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.