Jump to content
Annons

Icke rippbara CD-skivor?


Vallhagen

Recommended Posts

Hej.

Svärfar kommer hit snart, därför att han inte lyckas föra över en specifik Talboks-CD till sin IPOD. Vi skulle kika på det.

Finns det CD-skivor som är så jävliga att de inte går att få över i iTunes? Jag har någon eller några "copyprotected" plattor själv, men att få ner dom i iTunes har alltid fungerat.

Gärna snabbt svar.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jaså du, rippa skivor till ipoden trots att de är kopieringsskyddade? Det är ju solklart lagbrott!

Man får inte heller knäcka en kopieringsspärr för att kopiera en skiva. Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk.

http://www.regeringen.se/sb/d/1920/a/55368

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte meningen med sådana skydd. Kan man lyssna på det så kan man ju sno det.

Skulle väl vara mysko om den inte funkar i hemmastereospelaren, skulle man sälja skivor som är kodade att det inte går att lyssna på dem i spelaren? Då har väl det gått för långt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså du, rippa skivor till ipoden trots att de är kopieringsskyddade? Det är ju solklart lagbrott!
Man får inte heller knäcka en kopieringsspärr för att kopiera en skiva. Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk.

http://www.regeringen.se/sb/d/1920/a/55368

😏

Hej!

Paragraftexten fortsätter ju så här:

Ibland kan kopieringsspärrar hindra att man tittar eller lyssnar på en cd- eller dvd-skiva, t.ex. i sin dator. I sådana fall får man bryta spärren för att kunna lyssna eller titta på det som finns på skivan.

Där textdelen "t.ex. i sin dator" rimligen bör kunna tolkas "i min iPod".

Annars kanske jag skulle prova att anmäla mig. Eller ännu hellre: Skjuta mig 😄

***

tjong!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag tror det är mer att det inte går att spela den fysiska skivan i sin dator, som med en Mac om man har otur. Då får man bryta spärren, men bara för att kunna avnjuta sitt fysiska exemplar inom rimliga gränser. Att göra en kopia till en helt annan enhet är nog inte acceptabelt. Notera att jag bara argumenterar för att jag tycker att det är helt absurt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju helt klart rimligt att man ska få kunna kopiera skivan till sin mp3-spelare.

Har dock varit med om att mina föräldrar haft problem med att rippa just ljudböcker i Windows med CDex. Dock gick de utmärkt att rippa med Sound Juicer i Linux.

Många ljudböcker innehåller numera även färdiga mp3-filer dock. Helt klart ett steg i rätt riktning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju helt klart rimligt att man ska få kunna kopiera skivan till sin mp3-spelare.

Har dock varit med om att mina föräldrar haft problem med att rippa just ljudböcker i Windows med CDex. Dock gick de utmärkt att rippa med Sound Juicer i Linux.

Många ljudböcker innehåller numera även färdiga mp3-filer dock. Helt klart ett steg i rätt riktning.

Det låter precis som läget hos mig alldeles nyss. Det gick bra att rippa i Nero som sagt.

Jag håller med om plusset i att slänga med en mp3-skiva :rolleyes:, det har jag sett ett par. "Lådan" innehåller då både 6-10 vanliga ljud-cd och en med samtliga mp3-or. Helt rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopieringssydd suger riktigt otvättad manlig fortplantningsutrustning! Att sen ha mage att ta nästan 200 spänn för en grej man inte ens kan använda på ett vettigt normalt sätt är så grisigt att jag blir förbannad bara jag tänker på det... Ska vi börja spruta arsenik i alla bananer för att det råkar vara några som stjäl dem? Tack och lov har jag alltid jobbat med skivbolag som inte håller på med sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem bryr sig om det är lagligt eller ej ärligt talat?

För det första är det ingen som skulle lyfta ett ögonbryn. För det andra så ser jag inget som helst fel i att göra det så länge det är för eget bruk.

Jag är alltid en ängel och skulle alldrig rippa en cd med skydd 😆😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är absurt om man inte får skruva sönder grejer man själv köper. Det är som att säga att "om du köper en fåtölj så får du inte ta av klädseln och se hur fåtöljen är konstruerad, om inte klädseln råkar vara avtagbar." 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att det blir sämre ljud på skivor med kopieringsskydd. En kompis till mig sa att det var därför de flesta artister blev sura på de här kopieringsskydden, därför att det blev "typ-mp3-kvalitet" på skiverna och inte för att de tyckte att det var "fel" att folk inte kan göra vad de vill med sina skivor. Kan det stämma eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att det blir sämre ljud på skivor med kopieringsskydd. En kompis till mig sa att det var därför de flesta artister blev sura på de här kopieringsskydden, därför att det blev "typ-mp3-kvalitet" på skiverna och inte för att de tyckte att det var "fel" att folk inte kan göra vad de vill med sina skivor. Kan det stämma eller?

Det tror jag inte. Skyddet ligger väl som en datafil före audiofilerna - och det är därför det blir strul med att spela dem på en dator, men inte i en vanlig audiospelare. Audiospelaren hoppar ju över det första spåret om det inte är ett audiospår - om det inte är en riktigt gammal CD-spelare, där man kan behöva bläddra förbi det där data spåret för att kunna spela audiospåren...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att det blir sämre ljud på skivor med kopieringsskydd. En kompis till mig sa att det var därför de flesta artister blev sura på de här kopieringsskydden, därför att det blev "typ-mp3-kvalitet" på skiverna och inte för att de tyckte att det var "fel" att folk inte kan göra vad de vill med sina skivor. Kan det stämma eller?

Det skulle eventuellt kunna vara sant om kopieringsskyddet består av en vattenmärkning. Som det väl gör i SACD? Minns jag rätt så fanns långa diskussioner om hur vattenmärkningen förstörde ljudfilerna när formatet först dök upp för några år sedan.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde för längesedan av någon att man kan begära att få en skiva utan kopieringsskydd om man inte har vanlig stereo.

Eftersom jag själv inte har någon annan "stereo" än min dator har jag testat detta i skivaffärer och det har funkat. Dock får dom skicka efter skivorna som är utan kopieringsskydd, men det tycker jag att det är värt.

Fråga i era skivaffärer där ni handlar så ska ni se att det löser sig. Om inte så finns det alltid program som kan rippa kopieringsskyddade skivor. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Jag har hört att det blir sämre ljud på skivor med kopieringsskydd. En kompis till mig sa att det var därför de flesta artister blev sura på de här kopieringsskydden, därför att det blev "typ-mp3-kvalitet" på skiverna och inte för att de tyckte att det var "fel" att folk inte kan göra vad de vill med sina skivor. Kan det stämma eller?

Har hört den oxå, och bl.a. ska Covenant ha bytt skivbolag av den orsaken.

Helt rätt i sånt fall! Att tänka på fansen som köper skivorna o vill ha full ljudkvalitet..... 😉

Sen haltar ju skivbolagens/regeringarnas resonemang då de i ena stunden säger att det är immatierella rätter det handlar om och att vi när vi exempelvis köper en CD-skivan egentligen inte har köpt den, utan rätten att lyssna på den.

Om jag då i sånt fall haar köpt en "licens" på detta sätt vill jag kräva mp3-versioner på mina 1000 gamla vinyler, men det lär jag inte få......

Resonemanget om detta som Olsberg förde i en ledare lät väldigt sunt, så just därför kommer väl bolagen inte göra så....... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Grabbar, lugna er.

- OM det nu mot förmodan är så att ni vill lyssna på nåt så har det ju ett värde. Du är alltså beredd att betala för det. (Vill du bara ha gratis saker att lyssna på finns det tusentals timmar att ladda ner från nätet som är helt gratis. Sen är det ju vanligen inte gratis att använda nätet, du behöver dator och bredbandskoppling).

- Det kostar tid och pengar att göra musik eller talböcker. Den som gör musiken eller talböckerna vill ha betalt -- annars blir det ingen ny musik och inga nya talböcker.

- Världen är full av pirater som tjänar pengar på att sno andras alster. Åk till vissa länder om du inte tror mig, allt finns att köpa och inte en spänn går till den som gjorde grejerna från början.

- Jag, liksom de flesta, tycker kopieringsskydd är ett elände. Ställer bara till problem och det är när jag är ärlig som jag betalar för det. Någorlunda enkla skydd kan jag stå ut med, är det för struligt så avstår jag från att köpa varan (och avstår från att kopiera, så himla viktig är inte just den låten).

- Så det är vi ärliga personer som skall vara förbannade på piraterna och tjuvkopierarna, det är dem som tvingar fram kopieringsskydden. Piraterna kan få sitta i sitt hörn och vara förbannade, det rör inte mig. (Bland piraterna räknar jag inte dem som ärligt köpt en CD och vill lyssna på den i sin iPod eller dylikt, tillåts det inte av tillverkaren får man köpa nån annan CD).

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

- OM det nu mot förmodan är så att ni vill lyssna på nåt så har det ju ett värde. Du är alltså beredd att betala för det. (Vill du bara ha gratis saker att lyssna på finns det tusentals timmar att ladda ner från nätet som är helt gratis. Sen är det ju vanligen inte gratis att använda nätet, du behöver dator och bredbandskoppling).

- Det kostar tid och pengar att göra musik eller talböcker. Den som gör musiken eller talböckerna vill ha betalt -- annars blir det ingen ny musik och inga nya talböcker.

Dina två stycken här ovan är en motsägelse. Ledsen att krossa dina illussioner men du har fel. I och med just nätet så kommer det att bli av i alla fall. Finns många rapporter om det. Kvalliteten på det hela kan man däremot diskutera.

- Världen är full av pirater som tjänar pengar på att sno andras alster. Åk till vissa länder om du inte tror mig, allt finns att köpa och inte en spänn går till den som gjorde grejerna från början.

Här har du däremot rätt. Jag har en god vän som bor i Moskva. Han brukar komma hem med CD/DVD med rubbet av en artists hela produktion. Sen är det väldigt väl förpackat så när man stoppar i CD/DVD i datorn så poppar det upp ett program (binär eller flash vanligast) som gör att du kan browsa allt material. Det du sen tycker är tillräckligt bra så kryssar du för det och kompilerar ihop din egen CD/DVD medelst det piratkopirerade brännprogrammet som medföljer.

- Jag, liksom de flesta, tycker kopieringsskydd är ett elände. Ställer bara till problem och det är när jag är ärlig som jag betalar för det. Någorlunda enkla skydd kan jag stå ut med, är det för struligt så avstår jag från att köpa varan (och avstår från att kopiera, så himla viktig är inte just den låten).

Samma här även om jag muttrar några rätt svavelosande eder för att jag just lyckats köpa en skiva utan att titta noggrannare på varningstexterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...