DivineCo Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Brukar ni parallell-komprimera spår i så fall hur går ni tillväga. Alltså olika varianter på motown-tricket att blanda relativt okomprimerade spår med komprimerade i mixen. Eller att lägga kompressor som send eller returneffekt. För att blanda det gottaste av två värdar.
Christoffer Bergfors Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Då jag gör det kan det röra sig om trummor... att jag skickar trummorna till två bussar och komprimerar den ena med ganska snabb release för att väva inte lite mer ställ. Men för det mesta kör jag ingen parallell kompression.
Piccazzo Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Gör det i stort sett i alla låtar. Oftast Trummor och sång , som skickas till egna Aux kanaler där jag komprimerar dom hårdare.
VacUm Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Ett bra knep. Händer att jag även gör det på hela mixen ibland. Men man får passa sig så det inte blir för mycket.
DivineCo Postat 6 december 2006 Trådstartare Postat 6 december 2006 Ja sång och trummor är ju verkligen spår som är smidigt att hantera på detta sätt. Överhuvudtaget saker som innehåller mycket dynamik och där dynamiken inte enbart handlar om decibel utan även att den klangliga karaktären förändras när man spelar svagt eller starkt. Om jag har förstått rätt är oftast klassisk musik hanterad på detta sätt men med betydligt mildare kompression än för Dance/Rock etc. Det känns i alla fall tilltalande att lyfta dom låga nivåerna med en kopressor snarare än att trycka ihop dom höga. Låta transienterna i det starka ta över i den okomprimerade signalen istället för att låta en kompressor sköta både det som är klangmässigt starkt och svagt.
kajan Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Ja sång och trummor är ju verkligen spår som är smidigt att hantera på detta sätt. Överhuvudtaget saker som innehåller mycket dynamik och där dynamiken inte enbart handlar om decibel utan även att den klangliga karaktären förändras när man spelar svagt eller starkt.Om jag har förstått rätt är oftast klassisk musik hanterad på detta sätt men med betydligt mildare kompression än för Dance/Rock etc. Det känns i alla fall tilltalande att lyfta dom låga nivåerna med en kopressor snarare än att trycka ihop dom höga. Låta transienterna i det starka ta över i den okomprimerade signalen istället för att låta en kompressor sköta både det som är klangmässigt starkt och svagt. Inom renodlad klassisk musik görs det sällan eller ingen dynamisk bearbetning enligt en gästlärare vi hade på skolan. Jag har dock ingen större förstahandserfarenhet inom det området.
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Använder det ganska mycket. Också kallat upward compression (för googleisterna). Oftast blir det en send-effekt. En hel del kompressorpluggar har ju dessutom också en "mix"-knob (bl.a GMulti), vilket betyder att man kan steglöst kan variera mix/dry av materialet. Mycket bra på framförallt multibandskompressorer, där oftast soundet blir platt och squishat (mest beroende på användaren, inte på den tekniska implementationen 😉 ).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.