Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Jag har ett mycket olustigt problem med min Cubase-partion. Där har jag lagt allt som hör till min musikproduktion att göra.

I alla fall funkar inte en del filer. De ser helt normala ut och enligt windows har de korrekt storlek. Har testat med Windows XP felsökningprogram utan lyckat resultat. Det verkar också som att filerna som skadads är slumpmässiga. Alltså utan något speciellt system. Men vissa mappar är värre drabbade än andra.

Tror att detta hände efter att jag raderat några filer som tillhörde filsystemet. Men går det att rädda är jag evigt tacksam.

Detta var kanske lite luddigt skrivet så fråga gärna om något är oklart!

/Mikael

Redigerat av Eternal
Annons
Postat

-Har också provat genom Partion Magic. Den hittar inga fel. 😱

-Har pillat med olika behörigheter (WXP PRO). Den står på "Alla" och full behörighet på allt "by default". Lade till min inloggning (som är admin) och gav mig själv fulla behörigheter också. Pillade lite men det fungerade inte ändå. Visst det var ett långskott men vadå, jag är desperat.

Nästa steg blir:

- Felsäkert läge och försöka kopiera över. Tyvärr kan inte DOS läsa NTFS.

- Hitta ett bra och säkert restore program. Tips?

Kom igen... Någon måste varit med om detta!? Att bara vissa filer är skadade.

Postat (redigerat)

Testade GetDataBack och den kunde banne mig läsa filerna.

😱

Edit: Nu ska jag bara ägna 20 timmar åt att kolla vilka filer som är trasiga och sedan kopiera över dem. 😆

Fan programfan visar alla filer och verkar inte se skillnad på korrupta och hela. 😉

Men jag är glad ändå!

Redigerat av Eternal
Postat

Föresten... Vet någon om man måste kopiera över filerna eller om det enkelt går att reparera filsytemet. Känns lite jobbigt att kopiera.

Postat
Föresten... Vet någon om man måste kopiera över filerna eller om det enkelt går att reparera filsytemet. Känns lite jobbigt att kopiera.

med getdataback måste du kopiera

Postat

med getdataback måste du kopiera

Ok, lite synd men såklart är jag glad över att inget försvann.

Läste lite om NTFS och hur det var konstruerat.

Eftersom datum, namn och plats stämde kan det bara vara själva dataområdet på varje fil som är korrupt.

Kanske lika bra att beställa en extern disk nu då.

Postat

Såg föresten detta:

Never specify a directory that is located on the drive you are going to recover!

Det innebär att jag inte kan göra ett smack eftersom jag bara har en hårddisk i burken. Däremot har jag den uppdelad i 4 partioner. Har jag rätt?

Postat (redigerat)
Såg föresten detta:

Never specify a directory that is located on the drive you are going to recover!

Det innebär att jag inte kan göra ett smack eftersom jag bara har en hårddisk i burken. Däremot har jag den uppdelad i 4 partioner. Har jag rätt?

stämmer tyvärr

Det som getdataback gör är att kopiera filen rakt av oberoende av filsystemets pekare i Master Boot Record. Så om själva filen är skadad och inte går att läsa tror jag inte getdataback kan hjälpa dig.

Tips!

Du kan läsa till usb-minne också, behöver inte vara en extern disk.

Redigerat av Wernborg
Postat
Såg föresten detta:

stämmer tyvärr

Det som getdataback gör är att kopiera filen rakt av oberoende av filsystemets pekare i Master Boot Record. Så om själva filen är skadad och inte går att läsa tror jag inte getdataback kan hjälpa dig.

Tips!

Du kan läsa till usb-minne också, behöver inte vara en extern disk.

Jo, men den går att läsa. Men bara genom Getdataback. Om det var så du menade... Eller rättare sagt inte menade. 😄

Kan ta tid med min mp3spelare på 128 MB. 😆

Postat
Kan ta tid med min mp3spelare på 128 MB. 😳

Du kan väl testa med ett par filer bara och se om det funkar?

Bra idé!

En kompis som också bor granne har en extern hdd. Men han är inte hemma föränn 22:10.

Ska se nu.

Postat (redigerat)

Det funkar!

Då är det ingen ko på isen... Bara för mig att kopiera det viktigaste inför spelningen på lördag.

Redigerat av Eternal
Postat
Det funkar!

Då är det ingen ko på isen... Bara för mig att kopiera det viktigaste inför spelningen på lördag.

Härligt. 😳

Gå nu och köp en extern disk och börja använda ntbackup. (windows inbyggda backupprogram)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.