Jump to content
Annons

Bravo WARNER!


MrPhil (oregistrerad)

Recommended Posts

MrPhil (oregistrerad)
Jag kan bara konstatera att exakt samma klagolåt hördes då det stod klart att The Monkees varken skrev sina egna låtar, spelade något instrument eller ens sjöng själva.

Idag räknas musiken dom (inte) gjorde till 60-talspoppens milstolpar.

Och frågan är om det spelar någon roll hur "äkta" den var?

Samma sak om Abba - det var plastigt, fult och överkommersiellt, sa man. Idag har den kritiken tystnat.

Om alla kunde slappna av lite och ta popmusik för vad det är skulle allt bli mycket roligare. Jag lovar.

Hmmm.. det är tydligt att vi tänker så fundamentalt olika.

Dåvarande kritik mot the Monkees är fortfarande lika berättigat! FENOMENET var lika illa då som nu.

Att låtarna blivit klassiker är en helt annan sak. (har de det?)

Och ja, för mig o många andra spelar det väldigt stor roll hur äkta det är.

Allt är inte guld som glimmar, det kan vara guldfärgad plast oxå.

För vissa spelar det ingen roll.

ABBA är ju nåt helt annat. De gjorde ju sin musik själva. En HELT annan femma, även om man inte gillar resultatet. ÅTERIGEN- inte det vi pratar om.

Vad ÄR popmusik?

Vad är MUSIK?

För någon är musik ungefär detsamma som H&M-kläder.

För andra är musik kultur. Det är skapande och framförande på samma bana som litteratur, teater, konst, film.

Linda Rosing får kontrakt att ge ut dikter som hon nu kommer författa.

Dramaten ska sätta upp en pjäs som Linda Rosing kommer vara författare till.

SF kommer producera en film skriven, regisserad och spelad av Linda Rosing.

Sist men inte minst ska Linda Rosing måla tavlor till en utställning.

Härnäst; Naken-Janne ger ut en skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 229
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

MrPhil (oregistrerad)
Vad gäller radion - Sveriges Radio är större än alla andra kanaler tillsammans, sett till lyssnarsiffror, och är omvittnat breda. Det var länge sedan storskivbolagen styrde över SRs spellistor.

Skivbolag... tja det är väl bara att räkna antal oberoende bolag i Sverige idag, jämfört med på 80- eller 90-talen? Passa också på att räkna antal titlar per år, eller antal låtar på P3s spellista per år... detta borde ge dig en fingervisning om läget.

Ja, SR är störst för att P4 är absolut populärast.

P3 är oftast mindre än den kommersiella konkurenten/na i de lyssnarundersökningar jag sett.

P1 är ingen musikkanal öht, o P2 är försvinnande små.

Ja, hur många är de oberoende bolagen? De som inte är ägda av de större på nåt sätt? O hur många är deras akter i media?

Om det bara är att räkna så räkna på! 😄

En ganska känd radioproducent, Hasse Alatalo som jag hade nöjet att träffa för ett par veckor sen, tyckte oxå det blivit mer likriktat i media.

Men han har väl inte koll på SR heller kanske...?

De jag känner inom den privata radion säger samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Om man vänder på det, vem tycker du ska ha ett kontrakt för att släppa ut musik, o vem ska inte ha det? Alltså rent generellt. Din åsikt bara.

Den som kan sälja skivor.

Men eftersom det alltid sträcker sig till en kvalificerad gissning, så måste väl andra kriterier till?

För vem säljer en skiva? man vet ju inte förräns efteråt.

Vore det så enkelt hade vi ju inga felsatsningar, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vänder på det, vem tycker du ska ha ett kontrakt för att släppa ut musik, o vem ska inte ha det? Alltså rent generellt. Din åsikt bara.

Den som kan sälja skivor.

Men eftersom det alltid sträcker sig till en kvalificerad gissning, så måste väl andra kriterier till?

Gissningar är det som gäller, såklart. 🙂

Mer eller mindre väl underbyggda, men gissningar är det alltid.

Vem tycker du själv ska få släppa skivor? Den som är duktig på sitt instrument? Den som spelat länge? Den som gått i kommunala musikskolan?

Berätta nu, och glöm inte informera skivbolagen, så dom äntligen kan göra rätt! 😄

Redigerat av Demomannen
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Om man vänder på det, vem tycker du ska ha ett kontrakt för att släppa ut musik, o vem ska inte ha det? Alltså rent generellt. Din åsikt bara.

Den som kan sälja skivor.

Men eftersom det alltid sträcker sig till en kvalificerad gissning, så måste väl andra kriterier till?

Gissningar är det som gäller, såklart. 😛

Mer eller mindre väl underbyggda, men gissningar är det alltid.

Vilka tycker du själva ska få släppa skivor? Den som är duktig på sitt instrument? Den som spelat länge? Den som gått i kommunala musikskolan?

Berätta nu, och glöm inte informera skivbolagen, så dom äntligen kan göra rätt! 😆

Jag bortser från din ironi om att berätta för bolagen 😄

Kriterierna bör ju nånstans börja i talang. Hör o häpna! 😆

Kan den/de spela/sjunga/uttrycka? Kan de skriva musik/text? Är de engagerade i det de gör?

Om de gör eget material, håller materialet o finns det tillräckligt mycket att bygga vidare på? Om de ska fronta redan färdigt material, kan de framföra det på ett bra sätt beroende på material? Scenvana, studiovana? Tillför de nåt nytt, eller är det bara en kopia av något redan befintligt?

Artister med eget material bör gå före.

Det är väl ungefär mina kriterier. Det är vad jag oxå tror säljer.

Vilka är dina?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vänder på det, vem tycker du ska ha ett kontrakt för att släppa ut musik, o vem ska inte ha det? Alltså rent generellt. Din åsikt bara.

Den som kan sälja skivor.

Men eftersom det alltid sträcker sig till en kvalificerad gissning, så måste väl andra kriterier till?

Gissningar är det som gäller, såklart. 😛

Mer eller mindre väl underbyggda, men gissningar är det alltid.

Vilka tycker du själva ska få släppa skivor? Den som är duktig på sitt instrument? Den som spelat länge? Den som gått i kommunala musikskolan?

Berätta nu, och glöm inte informera skivbolagen, så dom äntligen kan göra rätt! 😆

Jag bortser från din ironi om att berätta för bolagen 😄

Kriterierna bör ju nånstans börja i talang. Hör o häpna! 😆

Kan den/de spela/sjunga/uttrycka? Kan de skriva musik/text? Är de engagerade i det de gör?

Om de gör eget material, håller materialet o finns det tillräckligt mycket att bygga vidare på? Om de ska fronta redan färdigt material, kan de framföra det på ett bra sätt beroende på material? Scenvana, studiovana? Tillför de nåt nytt, eller är det bara en kopia av något redan befintligt?

Artister med eget material bör gå före.

Det är väl ungefär mina kriterier. Det är vad jag oxå tror säljer.

Vilka är dina?

Tja, det mesta du nämner är ju viktigt. Att kunna skriva eget material kommer förvisso rätt långt ner på min lista... om ditt krav hade varit verklighet för 50 år sedan hade Elvis varit chanslös.

Det som saknas i din uppräkning är utstrålning, utseende och personlighet. Utan dessa kvaliteter säljer man inga popskivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det som saknas i din uppräkning är utstrålning, utseende och personlighet. Utan dessa kvaliteter säljer man inga popskivor.

Elvis hade inte alls varit chanslös, rena dumheterna.

Hade väldigt bra förmåga att framföra musik både på scen o i studio o sjöng riktigt bra.

Jag sa att eget material bör gå före, inte att det utesluter alla andra. En ganska viktig skillnad. Utstrålning o personlighet avspeglas i det man gör i sin musik. Det ingår i det jag beskriver som uttryck.

Enl ditt resonemang om utseende så gäller det endast just pop?

Vad är pop enl dig?

Om det mesta jag nämner är viktigt (även inom det du def som pop?), vilka av dessa uppfyller Rosing?

Som jag ser det, som en liten sammanfattning, så är det en rätt stor skillnad på nån som gör musik o därför får ett skivkontrakt, o någon som får ett skivkontrakt för att man är känd för något helt annat, o därigenom tros kunna sälja skivor.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Playboy skulle aldrig ha den dåliga smaken att satsa på Thåström t ex.

Han vek inte bara ut sig utan var med i en grov porrtidning! Kommer inte ihåg om det fanns en rulle också men men.

Redigerat av MrDweeb
Link to comment
Dela på andra sajter

Linda Rosing får kontrakt att ge ut dikter som hon nu kommer författa.

Dramaten ska sätta upp en pjäs som Linda Rosing kommer vara författare till.

SF kommer producera en film skriven, regisserad och spelad av Linda Rosing.

Sist men inte minst ska Linda Rosing måla tavlor till en utställning.

Härnäst; Naken-Janne ger ut en skiva.

Underbara tankar. Ja, man frågar sig ju varför just musiken skall få del av dessa kreativa människor och inte de övriga kulturområdena.

Naken-Janne, ja när skall han få chansen!? Naken-Janne i Kalahari, Naken-Janne i Istanbul. Då menar jag inte något slags Packat och Pickat utan ett sannfärdigt sökande efter vad det är att vara människa.

Jag tror att man skulle kunna hitta på mycket intressant med det stora utbud av spännande människor vi sett passera revy de senaste åren. Här ser jag kulturens framtid. Den bittra gnälliga kulturarbetararmadan kan ju dra till Sibirien, Kuba eller Gotska Sandön.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Playboy skulle aldrig ha den dåliga smaken att satsa på Thåström t ex.

Han vek inte bara ut sig utan var med i en grov porrtidning! Kommer inte ihåg om det fanns en rulle också men men.

Fast poängen var inte vad Thåström tagit sig till, utan vad Playboy gjort. 😄 O det var väl inte där han var?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är väl klart att dom väljer Linda Rosing för att dom tror sig tjäna pengar på henne....det hade nog jag också gjort, faktiskt.....trots att jag har väldigt svårt för henne personligen, och ser hela henne mest som ett skämt, men det hör inte till denna diskussion kanske.

Dom behöver säkert inte satsa alls många pluringar på att marknadsföra henne juh, hon är ju redan frekvent i media....allt hon gör läser man ju i aftonbladet och expressen hela tiden, och hamnar det i dom tidningarna så följer ju alla andra tidningar med, och sen vet alla i hela landet om det, och när alla i hela landet vet om att Linda Rosing släpper en platta så kan man gissa att hon säkerligen säljer några tusen plattor i alla fall, och då har dom säkert redan tjänat på "satsningen", med tanke på att satsningen i sig troligtvis inte var så stor för bolaget.

Från andra hållet ser man produktionsbolaget....det finns GOTT om sådana som mer än gärna tar sig an dylika projekt för en spottstyver, då det i längden kanske kan leda till flera jobb av lite större dignitet....så är det ingen större kostnad på den sidan heller....

så kort sagt, jag tror faktiskt inte att dom såg någon större risk med detta projekt....det kommer kanske inte inbringa några dundersummor, men det kostar dom säkerligen väldigt väldigt lite....videon ser ju inte heller ut som någon jättesatsning, så den är säkert gjort med väldigt små medel den också....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
- - - trots att jag har väldigt svårt för henne personligen, och ser hela henne mest som ett skämt - - -

Men varför skulle andra se henne som nåt annat? Är du/vi smartare än gemene man? Skulle du köpa ett skämt?

Link to comment
Dela på andra sajter

- - - trots att jag har väldigt svårt för henne personligen, och ser hela henne mest som ett skämt - - -

Men varför skulle andra se henne som nåt annat? Är du/vi smartare än gemene man? Skulle du köpa ett skämt?

Folk i allmänhet köper nog gärna Rosings singel även om dom tycker att hela hon är ett stort skämt. Alla värderar inte musik på samma sätt, kan man gnola med i refrängen, fatta vad som sägs i texten och det funkar att skaka på rumpan till så är det köpbar musik för dom allra flesta. Mr Keys resonemang har total verklighetsförankring i mina ögon. Det är ju precis så det funkar. Om det är bra eller dåligt hör väl egentligen inte till diskussionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
- - - trots att jag har väldigt svårt för henne personligen, och ser hela henne mest som ett skämt - - -

Men varför skulle andra se henne som nåt annat? Är du/vi smartare än gemene man? Skulle du köpa ett skämt?

Folk i allmänhet köper nog gärna Rosings singel även om dom tycker att hela hon är ett stort skämt. Alla värderar inte musik på samma sätt, kan man gnola med i refrängen, fatta vad som sägs i texten och det funkar att skaka på rumpan till så är det köpbar musik för dom allra flesta. Mr Keys resonemang har total verklighetsförankring i mina ögon. Det är ju precis så det funkar. Om det är bra eller dåligt hör väl egentligen inte till diskussionen.

Så vi här är lite smartare än 'folk i allmänhet' ? 😠

Men som du säger, de kanske mer köper låten än artisten, o låten är inte det vi pratar om, utan valet av front.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förvånad att ni orkar lägga ned så mkt energi på att snacka om vad major bolagen släpper för musik.

Hur kan man ta friheten att "tycka" att dom ska släppa den musiken just ni tycker är bra?

Dom skiter fullständigt i vad ni tycker så denna diskussion är helt meningslös.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag är förvånad att ni orkar lägga ned så mkt energi på att snacka om vad major bolagen släpper för musik.

Hur kan man ta friheten att "tycka" att dom ska släppa den musiken just ni tycker är bra?

Dom skiter fullständigt i vad ni tycker så denna diskussion är helt meningslös.

Jag är förvånad över att du ens deltar i en diskussion du tycker är meningslös.

O inte har du fattat vad den handlar om heller. Vi pratar inte musiksmak här.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
En snutt ur låten i fråga, med video

Observera att Flashplayer 8 krävs.

Hmm. Jaha, så blev det.

Om man nu ska kommentera resultatet så var det väl inte så himla mycket 'utstrålning, utseende och personlighet' i mitt tycke iaf.

Vad tycker du demomannen?

Låten var svagare än väntat, klart sämre produkt än Paris Hiltons första.

NU tyckte jag till om musiken!

Detta kan floppa big time! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vi här är lite smartare än 'folk i allmänhet' ?  😉

Nej, men jag hoppas verkligen att dom flesta på detta forumet känner ett visst musikaliskt ansvar och har en mer utvecklad musiksmak än genomsnittssvensken.

edit: Och vem som frontar är inte hela grejjen. Den stora problematiken ligger i att det snålas för mycket på hela produktionskedjan. Studiotid, arvoden, musiker, arrangörer... Helst ska det sitta en 19-åring bakom spakarna i sin hemmastudio som gör hela produktionen gratis av ren glädje. Helst på en 8-timmarsdag. Visst kan det räcka en bra bit och duger säkert gott för stunden, men på sikt menar jag att detta kommer hämma utvecklingen av popmusiksproduktion då ingen kommer ha råd att forska fram nya saker.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Så vi här är lite smartare än 'folk i allmänhet' ?  😉

Nej, men jag hoppas verkligen att dom flesta på detta forumet känner ett visst musikaliskt ansvar och har en mer utvecklad musiksmak än genomsnittssvensken.

I'm with you.

Vad sjutton föreställer din avatar förresten??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är förvånad att ni orkar lägga ned så mkt energi på att snacka om vad major bolagen släpper för musik.

Hur kan man ta friheten att "tycka" att dom ska släppa den musiken just ni tycker är bra?

Dom skiter fullständigt i vad ni tycker så denna diskussion är helt meningslös.

Jag är förvånad över att du ens deltar i en diskussion du tycker är meningslös.

O inte har du fattat vad den handlar om heller. Vi pratar inte musiksmak här.

Jag deltar inte i diskussionen jag bara yttrar mig om den 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Jag är förvånad att ni orkar lägga ned så mkt energi på att snacka om vad major bolagen släpper för musik.

Hur kan man ta friheten att "tycka" att dom ska släppa den musiken just ni tycker är bra?

Dom skiter fullständigt i vad ni tycker så denna diskussion är helt meningslös.

Jag är förvånad över att du ens deltar i en diskussion du tycker är meningslös.

O inte har du fattat vad den handlar om heller. Vi pratar inte musiksmak här.

Jag deltar inte i diskussionen jag bara yttrar mig om den 😆

Jag är förvånad att du orkar lägga ned så mkt energi på att snacka om vad andra diskuterar.

Hur kan man ta friheten att "tycka" att andra ska diskutera det ämne just du tycker är bra?

Eller vad var det du sa?

Link to comment
Dela på andra sajter

- - - trots att jag har väldigt svårt för henne personligen, och ser hela henne mest som ett skämt - - -

Men varför skulle andra se henne som nåt annat? Är du/vi smartare än gemene man? Skulle du köpa ett skämt?

Jag tror absolut inte att jag är smartare än gemene man.....jag lägger inga som HELST intelligensvärderingar i musikköp....var man/kvinna köper det man gillar. Jag själv lyssnar knappt på musik alls faktiskt, annat än det jag jobbar med....vart hamnar jag då?

är jag smartast eller dummast??? 😉😆

Dessutom så tror jag inte ens att geneme man köper skivan....ens laddar hem den....det jag tror är att det räcker med att den säljer några tusen ex., så blir det vinst.....och om en platta/artist går med vinst kan man väl inte ens kalla det en flopp!? (jo, det går, om man räknar med att den skall gå väldigt mkt mer med vinst, men det tror inte jag att dom gör)

men det är bara vad jag tror.... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

tänkte bara inflika med att miss Linda Rosing har bytt namn till Bionda... som för övrigt betyder "blond" på vilket språk det nu var.

Jag säger inget mer utan skrattar i tystnad 😄😳😮😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...