Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena. har spelat in en lÄt i cubase och det lÄter hyfsat dÀr men nÀr ja ska exportera till mp3 eller nÄtt annat format tappar den liksom all nÀrhet i ljudet och det lÄter bara kallt Ä mycket diskant. vad kan ja göra för fel?

• 2 veckor senare...
Annons
thrinithan (oregistrerad)
Postat

kan tyvÀrr inte motstÄ... den hÀr typen av humor Àr sÄ lÄg att den alltid irriterar nÄgon.

Om ljudet bĂ„de blir kallt och diskantigt sĂ„ har du nog mest troligt glömt att vrida upp ditt BASELEMENT 😼

För att ÄtergÄ till allvaret sÄ har jag tyvÀrr ingen aning om vad som kan orsaka det... i vilken kvalitet har du spelat in? och i vilken kvalitet exporterar du i?

Postat

Mixa ner i 24 bit 44,1 kHz okomprimerat och konvertera sedan till önskat format.

PĂ„ detta vis har du ett original som kan arkiveras.

Prova olika mp3-algoritmer, de kan lĂ„ta vĂ€ldigt olika. En annan sak som inte sĂ„ mĂ„nga vet om Ă€r att de flesta mp3-algoritmer distar internt om peak-nivĂ„n Ă€r högre Ă€n -0,5 dB sĂ„ mo du skall konvertera till mp3 med bra kvalitĂ© sĂ„ Ă€r det en god idĂ© att inte gĂ„ över detta vĂ€rde. (mĂ„nga CD-spelare klipper ocksĂ„ om nivĂ„n gĂ„r över -0,2 dB sĂ„ det Ă€r oftast bara korkat att lĂ€gga sig pĂ„ nollan. Efter som det mesta som slĂ€pps nuförtiden för eller senare konverteras till mp3 sĂ„ brukar jag lĂ€gga mig pĂ„ -0,5 dB sĂ„ Ă€r man sĂ€ker

Postat

hehe, jo synd att det inte va sÄ lÀtt.

hmm har spelat in i 44.100 kHz 16 bit. och exportera i 44.100 kHz om de va det du mena. kan inte sĂ„ mycket, spelar bara jag... 😕

Postat (redigerat)

Om du mixar ner till mp3 blir det tunnare och vassare eller mer livlöst.

Men som Gilbert sÀger Àr det skillnad pÄ olika mp3-skapare. Spela in i 24Bit och 44.1 kHz. Cubases mp3-skapare duger fint Ät mig men hÄll koll pÄ att du vÀljer en hyfsat hög bitrate MINST 160 kbps, upp till 320.

Vilket program anvÀnder du för att göra din master pÄ lÄtarna? AnvÀnder du Cubase fÄr du ju exportera dem i 16bit 44.1. AnvÀnder du nÄ't annat som Wavelab eller Audition eller Soundforge eller vad alla nu heter kan du gÀrna exportera wav i 24 bit 44.1 och i det andra programmet Àndra bitdjupet till 16. Du kan Àven pröva att göra mp3-erna i det programmet.

Men du kan inte förvÀnta dig att det blir lika bra i mp3 som med wav. Det viktiga Àr vÀl ÀndÄ att du kan anvÀnda wavarna för att göra skivor.

Björk har ju experimenterat med att göra musik som ska lÄta bÀttre i mp3 Àn i wav för att det Àr sÄ vanligt med mp3 och hon vill att hennes musik ju ska lÄta sÄ bra som möjligt hos dem som lyssnar. Men jag tror att hon har givit upp de experimenten eftersom det nog inte gick att fixa. Och kan inte hon kan kanske inte sÄ mÄnga andra heller göra det.

Redigerat av Fredrika
Postat

okej.. jag anvÀnder bara cubase. det blir i stort sett lika dÄligt vad jag Àn exporterar till. wav eller mp3 lÄter lika illa. men jag mÄste altsÄ göra om hela lÄten för att fÄ det Ä lÄta bra nÀr ja exporterar? :/

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Skulle du lite vilja elaborera hurudana instÀllningar du har vid export?

Postat

okej.. det stÄr: files of type: MPEG Layer 3 file

Attributes: 192 kBit/s; 44.100 kHz; Stereo

Quality: Highest

Output: BUS 1 (stereo) Cannels: Stereo. Sample Rate: 44.100 kHz.

det ska va allt, om de va det du mena.

drloop (oregistrerad)
Postat

NÀsta frÄga superkorkade frÄga ...

LÄter det bra innan du gör nedmixning eller lÄter det dÄligt dÄ ocksÄ?

Eller Àr det sÄ att du flyttar mp3 an eller wav filen och lyssnar nÄgon annanstans?

drloop (oregistrerad)
Postat

Har du nÄgra effekter pÄslagna pÄ Mastern kanske?

Postat
Björk har ju experimenterat med att göra musik som ska lÄta bÀttre i mp3 Àn i wav för att det Àr sÄ vanligt med mp3 och hon vill att hennes musik ju ska lÄta sÄ bra som möjligt hos dem som lyssnar. Men jag tror att hon har givit upp de experimenten eftersom det nog inte gick att fixa. Och kan inte hon kan kanske inte sÄ mÄnga andra heller göra det.

Coolt! Att hon försökt alltsÄ, Àven om det inte gick.

Postat

Exportera till en wavfil. Ladda hem WinLame och konvertera till wavfilen till MP3. WinLame skall vad jag förstÄtt vara ett av de bÀsta programmen för det hÀr... hoppas det hjÀlper.

Postat
Exportera till en wavfil. Ladda hem WinLame och konvertera till wavfilen till MP3. WinLame skall vad jag förstÄtt vara ett av de bÀsta programmen för det hÀr... hoppas det hjÀlper.

Tror inte det hjÀlper eftersom han har problem redan i wav filen... Jag kan tyvÀrr inte heller hjÀlpa dig för jag kan inte Cubase men försök felsök steg för steg en gÄng till. Vad hÀnder med ljudet om du bouncar ett spÄr? Flera spÄr, men utan plugins?.. o.s.v.

Postat

treprocent: Vilket program anvÀnder du nÀr du spelar upp ljudfilerna? Och har det programmet nÄgon eq eller dylikt aktiverad?

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.