Jump to content
Annons

Är det Reason jag ska ha?


Joh_5

Recommended Posts

Har länge gått och tänkt på att spela in mina låter jag skrivit. Jag vill spela in elgitarr och bas, och även sång.

Är Reason rätt program för att hantera en sån uppgift?

Har för mig att jag läst att Reason in klarar av sånt?

Om det inte gör det, vad rekommenderas istället? Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är Robin Hood jag vill ha!

Nä men om man ska vara seriös så är det INTE reason du ska ha.

Reason har väl inte ens möjligheten att spela in ljud tror jag bestämt.

Nej du ska ha Cubase eller Logic typ. Beroende på om du har pc eller mac.

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Digiportor har jag kollat på, men de verkade inte så roliga. Utan vill hellre sitta o pilla vid datorn, då det är ett annat intresse jag har.

Men ok, en lättare version av cubase, vad går en sådan på.

Och hur pass bra/enkelt är det att pilla fram ett relativt simpelt trumkomp?

måste man ha keyboard osv för det?

Redigerat av Joh_5
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Digiportor har jag kollat på, men de verkade inte så roliga. Utan vill hellre sitta o pilla vid datorn, då det är ett annat intresse jag har.

Men ok, en lättare version av cubase, vad går en sådan på.

Och hur pass bra/enkelt är det att pilla fram ett relativt simpelt trumkomp?

måste man ha keyboard osv för det?

Det brukar börja med en smula och sluta i en limpa. Tänk på att du kan behöva en midikeyboard, en extern mixer, pre amp och mikrofon. Tycker Cubase inte ger så mycket i trumsamanhang om man jämnför med Sonar. Dels handlar det givetvis om hur mycket pengar man kan lägga på utrustningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du ska inte ha Reason.

Du ska ha ett ljudkort som har en instrumentingång (så du kan plugga in elgitarren) samt att det följer med en enklare variant av musikprogram.

Line6 Toneport (med gitarreffekter och Live Lite) är ett förslag.

Alesis IO|2 (utan effekter men med Cubase LE) är ett annat förslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alla tidigare sagt redan... Reason är INGET alternativ för dig.. Reason är kan man säga.. En slags multisynt/sampler som det INTE går att spela in till..

Om du skaffar ett vettigt ljudkort till datorn så kan du ha sån tur att Cubase LE följer med på köpet.. Och det räcker för det mesta faktikst.. Cubase LE kan göra betydligte mer är en hårdvaruport om du har ett vettigt ljudkort och vettig dator.

Om du t.ex köper ett ett EMU 0404 kort så följer det med "prodiction tolls" står det.. Och vad är det då.. Jo allt behöver frö att komm aigång faktiskt..

Så här säger EMU: "E-MU Production Tools Software Bundle - includes Cakewalk SONAR LE, Steinberg Cubase LE and Wavelab Lite, Ableton Live Lite 4 for E-MU, IK Multimedia AmpliTube LE and T-RackS EQ, Minnetonka diskWelder BRONZE, SFX Machine LT, plus E-MU's Proteus X LE Desktop Sound Module - everything you need to create, record, edit, master and burn is in the box" 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Isåfall är EMU 0202 USB smart val, eftersom man får mikrofoningång med fantommatning och instrumentingång för elgitarren.

Ljudkort och program medföljer alltså, och tom. gitarreffekter från AmpliTube LE

(Mitt tredje ljudkortstips i den här tråden hittills, och kanske det bästa också.) 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Han skall ju köpa en mac (om han inte redan har det) och köra Garageband som följer med OS:et. =)

Ja fanken .. Med tanke på hur frågan är formulerad.. Garageband vore ju super.. Och på en Mac helt gratis dessutum 🙂'

EDIT: undrar hur han/hon kunde flumma fram sig till Reason? 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Han skall ju köpa en mac (om han inte redan har det) och köra Garageband som följer med OS:et. =)

Ja fanken .. Med tanke på hur frågan är formulerad.. Garageband vore ju super.. Och på en Mac helt gratis dessutum 🙂'

EDIT: undrar hur han/hon kunde flumma fram sig till Reason? 🙂

"Gratis" är väl ändå relativt.. om man har köper en ny mac, följer ju iLife med, men har man en gammal mac så måste man köpa OSX o iLife separat, o det är lite dyrare.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Han skall ju köpa en mac (om han inte redan har det) och köra Garageband som följer med OS:et. =)

Ja fanken .. Med tanke på hur frågan är formulerad.. Garageband vore ju super.. Och på en Mac helt gratis dessutum 🙂'

EDIT: undrar hur han/hon kunde flumma fram sig till Reason? 🙂

"Gratis" är väl ändå relativt.. om man har köper en ny mac, följer ju iLife med, men har man en gammal mac så måste man köpa OSX o iLife separat, o det är lite dyrare.. 🙁

Ja men vad kostar "Garage Band" Typ nu.. 2006 och så.. Visst ingår det va? GRATIS 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...