Hellpig Postat 27 november 2006 Postat 27 november 2006 Hej hopp, Finns nÄgon hÀr som har erfarenhet av steel guitars? Jag har varit sugen pÄ en sÄn i flera Är och kollade runt lite pÄ Thomann idag. Finns tvÄ stycken som Àr intressanta rent prismÀssigt; Fender för 3567 kr Gretch för 2927 kr Finns Àven nÄgot Ànnu billigare mÀrke (Harley Benton) men det har jag aldrig ens hört talas om. AlltsÄ, jag fattar ju att ovanstÄende inte Àr de allra bÀsta men jag har inte rÄd att hosta upp 14000 kr för en begagnad pro-steel-guitar som jag kanske aldrig orkar lÀra mig spela pÄ ordentligt! Vore bara kul att höra om nÄgon har erfarenhet av ovanstÄende.
VacUm Postat 27 november 2006 Postat 27 november 2006 Det Àr en jÀkla skillnad pÄ lapsteel och pedal steel.. Jag hoppas att du letar efter en lapsteel, annars Àr helt ute och cyklar. Dom brukar förövrigt inte vara speciellt dyra. Har ingen vidare koll pÄ vad som Àr bra/dÄligt men bÄde Fender och Gretch Àr bra mÀrken genrellt ju.
spaceman Postat 27 november 2006 Postat 27 november 2006 Steelguitar ger mej gÄshud vÀrre Àn vÀrsta synthen...Det Àr en svÄr konst att bemÀstra en steelguitar. Men vad f-n helt rÀtt att börja i nÄn Ànda. Det Àr brist pÄ folk som kan lira steelguitar i Sverige. SÄ arbetslös Àr det ingen risk att man blir om man Àr bra.
Hellpig Postat 28 november 2006 TrÄdstartare Postat 28 november 2006 Ja, lapsteel Àr det vÀl... som jag Àr ute efter. FÄr se om det kan bli nÄgon av ovanstÄende dÄ, fast det lÀr nog inte bli av förrÀns jag börjar jobba i februari.
Stinkey Zwei Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 (redigerat) Jag köpte min frÄn Musicians friend i amerikat. En Artisan för $49.90. Sen tillkomm skicke avgifter och tullklydd, men jag landade under en tusing. Ett hyfsat instrument för pengarna efter strÀngbyte. Den dÀr Gretchen har lite dÄligt rykte pÄ steel guitar forum. Min kompis har en sÄdan och jag mÄste sÀga att min Àr "way better". Redigerat 28 november 2006 av Stinkey Zwei
Stinkey Zwei Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 HÄll oss underÀttade om hur det gÄr och frÄga gÀrna mer vid behov.
spaceman Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 HÄll oss underÀttade om hur det gÄr och frÄga gÀrna mer vid behov. Tjena Stinkey Zwei, Har du inga demos med steel guitar man kan lyssna pÄ ? GÀrna rena orgier. Vill fÄ stÄpÀls.
Hellpig Postat 28 november 2006 TrÄdstartare Postat 28 november 2006 Tack för tipset, Stinkey, det uppskattas. Hur Àr det med Fenders variant annars dÄ? Skall kolla upp Artisan ocksÄ. Nu Àr jag ledig till o med 1:e februari 07, men sen skall det shoppas tror jag bestÀmt.
Stinkey Zwei Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Jag har lite ljudkortsproblem, men har snart tvÄ veckors semester sÄ jag ska försöka lÀgga upp lite "stilande". Fender Àr ju alltid minst hyfsade. Kolla ocksÄ pÄ GMF, jag tror att dom har fÄtt in nÄtt som kan verka intressant. Vad hade du tÀnkt att anvÀnda i vÀnsternÀven? Har du fastnat för nÄgon speciell stÀmning?
Stinkey Zwei Postat 29 november 2006 Postat 29 november 2006 Har precis vatt inne pÄ GMF och kollat. Den som kallas Texas och har tre ben Àr misstÀnkt lik min.
Hellpig Postat 29 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 29 november 2006 Har inte kommit sĂ„ lĂ„ngt att jag funderat sĂ„ mycket pĂ„ det (stĂ€mning etc). Vet bara att jag har intresse för at testa och lĂ€ra mig steel ... đ Priset pĂ„ den du hĂ€nvisade till (frĂ„n USA) Ă€r ju trevligt men jag sĂ„g pĂ„ kommentarerna att det Ă€r mĂ„nga som haft problem med mekaniken pĂ„ den sĂ„ frĂ„gan Ă€r om det inte vore vĂ€rt att ge ett par tusenlappar till för en Fender. NĂ„ja, det Ă€r inte aktuellt Ă€nnu pĂ„ ett tag pga ekonomin just nu. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.