Svabbarn Postat 26 november 2006 Postat 26 november 2006 I sammband med att min flickvän åker till Newyork tänkte jag be henne snällt om att köpa ett stycke Firewire 410 i http://www.bhphotovideo.com's affär på Manhattan eftersom kortet endast kostar ca 1900 där. Men en fråga som slog mig är om det är någon skillnad på transformatorer eller liknande som kan skapa brum eller liknande eller tom göra att det inte ens funkar. Någon kanske tom vet någon annan bättre affär i New york området? Tack på förhand
Violiner Postat 26 november 2006 Postat 26 november 2006 Nätdrivna apparater i USA som är tillverkade för den inhemska marknaden är konstruerade för en frekvens på 60 Hz växelström till skillnad från de 50 Hz vi har här. Detta kan inverka på funktionen. Det är alltså inte bara spänningen som skiljer, USA använder ofta 110 volt nätspänning.
Dark Of Light Postat 26 november 2006 Postat 26 november 2006 En annan sak värt att tänka på är att prylar såsom cd/dvd spelare, förstärkare ja all slags hemelektronik (och inte bara elektronik för den delen) har en lite sämre kvalitet mot vad vi är vana vid här i europa. De stora hemelektronik jättarna som t ex Sony, Panasonic, Pioneer mm tillverkar grejor med "USA spec" dvs lite billigare och enklare kretsar, lite enklare och sämre hopskruvat. Orsaken är givetvis att det finns pengar att tjäna pga "genomsnittsamerikanen" har inte samma kvalitetskrav på prylarna som "genomsnittseuropen". Detta fenomen kan även observeras om man studerar kvalitén på USA tillverkade bilar mot europa/japan dito.
auto mode Postat 26 november 2006 Postat 26 november 2006 (redigerat) En annan sak värt att tänka på är att prylar såsom cd/dvd spelare, förstärkare ja all slags hemelektronik (och inte bara elektronik för den delen) har en lite sämre kvalitet mot vad vi är vana vid här i europa. De stora hemelektronik jättarna som t ex Sony, Panasonic, Pioneer mm tillverkar grejor med "USA spec" dvs lite billigare och enklare kretsar, lite enklare och sämre hopskruvat. Orsaken är givetvis att det finns pengar att tjäna pga "genomsnittsamerikanen" har inte samma kvalitetskrav på prylarna som "genomsnittseuropen". Detta fenomen kan även observeras om man studerar kvalitén på USA tillverkade bilar mot europa/japan dito. Det där tycker jag låter väldigt konstigt. 😕 Jag köpte en Pod i USA sen köpte jag bara en ny strömadapter när jag kom hem. Har aldrig haft nåt problem med den. Redigerat 26 november 2006 av auto mode
Piccazzo Postat 26 november 2006 Postat 26 november 2006 (redigerat) Beror säkerligen på produkten men min API A2D som jag köpte i New York i sommras har en switch på baksidan så man kan ställa den till 110/220 volt. Appropå det faktumet att vi krämar lite mer än dom på andra sidan vattnet har diskuterats flitigt inom musikvärlden och då framför allt inom rock/hårdrock. Teorin är att vi kan kräma våra stärkare till " 11 " för att citera Spinal Tap.Huruvida detta stämmer eller inte är ju lika subjektivt som Analogt vs Digitalt. Jag skulle däremot råda henne att bege sig ut till Brooklyn istället för att köpa dina prylar. Kan säkerliget plocka bort 10-20 % på priset då hyrorna inte är lika dyra där så butikerna kan pressa sina priser lite mer.Guitar Centre finns där , Sams Ash likaså . Fast åka dit dagtid , å helst inte ensam. Redigerat 26 november 2006 av Piccazzo
Glaskatten (oregistrerad) Postat 26 november 2006 Postat 26 november 2006 En annan sak värt att tänka på är att prylar såsom cd/dvd spelare, förstärkare ja all slags hemelektronik (och inte bara elektronik för den delen) har en lite sämre kvalitet mot vad vi är vana vid här i europa. De stora hemelektronik jättarna som t ex Sony, Panasonic, Pioneer mm tillverkar grejor med "USA spec" dvs lite billigare och enklare kretsar, lite enklare och sämre hopskruvat. Orsaken är givetvis att det finns pengar att tjäna pga "genomsnittsamerikanen" har inte samma kvalitetskrav på prylarna som "genomsnittseuropen". Äh, struntprat, men det vet du väl själv?
Florian le Sage Postat 26 november 2006 Postat 26 november 2006 Ja det där vet jag inte hur jag väljer att kommentera-ok helst inte då...finns massvis med prylar gjorda i staterna som håller klart högre klass än mkt annat tillverkat på annat håll och riktigt bra apparater har automatisk avkänning för spänningstal,eller en switch!
auto mode Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Jag tror inte ett dugg på teorin att stärkarna skulle ha högre kräm i Europa an i USA heller.Jag har ju själv lirat i USA med samma typ av stärkare som jag kör i Europa och jag hör ingen skillnad. Spänningen inne i stärkarn är ju ändå samma. Den transformeras ju ner till det stärkarn behöver. För fan Florian Byt avatar.Du skrämmer ju barnen
Claes Holmerup Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Förutom det som redan har nämnts med spänning och frekvens (skillnaden i frekvens kan eventuellt ställa till problem om det handlar om synksignaler o dyl, men det beror förstås på produkten...), så brukar det sällan vara mer än 3 månaders garanti i USA - så om något går sönder, får du räkna med att du kommer att få betala för eventuella reparationer själv. Produkter du köper i Sverige omfattas av det betydligt starkare konsumentskyddet här - och är också en av orsakerna till att allt är dyrare här...
JahCrab Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Glöm inte att kolla med tullverket om regler för införsel. Jag har för mig det finns en gräns för hur mycket värdet på produkter köpta i icke EU-land får kosta när det förs in i EU-land. Sedan blir det till att betala svensk moms på det eller något i den stilen. Jag minns inte hur det funkar, men kolla upp det. Bättre att veta än att inte veta. www.tullverket.se Det är aldrig roligt att råka ut för extraavgifter.
Piccazzo Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Fast jag antar att " DA Girlfriend " tar mig sig den i resväskan så då skall tull och moms inte vara någor problem. Öppna och kasta bort kartongen så kan hon säga att det är hennes och hon var i New York och spelade in ett par låtar.
Svabbarn Postat 29 november 2006 Trådstartare Postat 29 november 2006 Glöm inte att kolla med tullverket om regler för införsel.Jag har för mig det finns en gräns för hur mycket värdet på produkter köpta i icke EU-land får kosta när det förs in i EU-land. Sedan blir det till att betala svensk moms på det eller något i den stilen. Jag minns inte hur det funkar, men kolla upp det. Bättre att veta än att inte veta. www.tullverket.se Det är aldrig roligt att råka ut för extraavgifter. Jo, jag kan inte tänka mig att man kommer undan tull-avgifter bara för att man tar den personligen rent teoretiskt. Men tanken var vell att, som piccazzo så elegant sa att "da girlfriend" skulle ta den i väskan 😏 och då kan vell hon säga att det var hennes... annars så är det vell hon som får brottas. JAG SKA HA MITT LJUDKORT BILLIGT! kan för övrigt lägga till att det blir en Firebox istället för en 410 nu ...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.