Jump to content
Annons

Hyresrätt och isolering....


RichardS

Recommended Posts

Nå, vi ska bygga en liten privat studio...

I hemmet.

Hemmet är dock en hyreslägenhet så alltför stor skada bör ju inte göra på rummet och det måste gå att ta bort efteråt..

vi ska isolera så grannarna slipper höra oss ...

Så. Frågan.

Finns det NÅGOT sätt ÖVERHUVUDTAGET att bygga en temporär välfungerande ljudisolering som inte skadar utrymmet efteråt?

Om möjligt (Minst troligt) så behöver golvet en vända också... Men det är väl inte ens att tänka på...

Så väggar i första hand..

Nån som har ett förslag? 🙂

EDIT: Som fotnot så kör vi med monitorlurar så det är till största del sång som kommer höras utåt ... Dock hörs det väl in till grannarna tyvärr.

Redigerat av RichardS
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju bygga ramar med dämpat material. De behöver bara stå o luta mot väggen 🙂. Det smidigaste är väl att bara borra o köra på utav helsike o sen när ni ska flytta så får du ta ner allt och spackla o måla om, kostar någon tusing men det kan det väl vara värt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju bygga ramar med dämpat material. De behöver bara stå o luta mot väggen 🙂. Det smidigaste är väl att bara borra o köra på utav helsike o sen när ni ska flytta så får du ta ner allt och spackla o måla om, kostar någon tusing men det kan det väl vara värt?

Förslag på material för det första?

För det andra är det ***** gipsväggar så borra och ha sig är omöjligt mer eller mindre...

Och väggarna har en blåfärg så det är halvt omöjligt att inte måla ALLA väggar (40+kvm) i slutändan...

Med tanke på att det är ju sång som behöver isoleras kanske en tank kan vara att bygga en lite kub i en hörna eller något??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inute ut som att dom ens skickar till privatpersoner..

inte heller utanför USA

Ovanpå det är den där nog lite väl otymplig för en hyreslght..

Jo det finns återförsäljare i UK, har testat ett rum, står på söder i sthlm.

Och om alternativet är att bygga ett rum med mer konventionella material (gips, reglar, isolering) så kan jag lova att det kommer kännas MER otympligt än ett isobooth. men men smaken är som baken..

Jävlar den sidan där gillade jag. Nån som har några idéer på hur man bygger en egen?

Jo, precis vad man kan göra. Modulsystemväggar som man bygger ihop och tätar finns det flera exempel på ute på nätet, den som söker finner.

Mitt tips till alla på detta forum är att gå till andra forum (tyvärr finns det inget bra svenskt) och söka information om studiobygge, här är det mest vilda gissningar.

a

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev ett inlägg om sångbås för nån dag sedan. Tack Andreas B, det var ditt länktips som gjorde att jag nu är helt insnöad på ett whisperroom 😑

Det skulle innebära en sådan frihet som nu tyvärr inte går att få i en lägenhet.

Här är mitt inlägg i forumet: https://www.studio.se/index.php?showtopic=33851&hl=sångbås

Vad skulle en sådan konstruktion kosta att bygga själv ungefär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det inte varit för att vi faktiskt ska bo i lghten också så... men det blir lite otympligt..

Och +10,000sek för att tillfredställa grannarna... inte värt det direkt..

Bara en nyfiken undran... hur och vad skall ni spela in egentligen? Handlar det om trumset? Marshallstackar? Jag bara tänker att om ni skall micka upp allting och spela in så kommer det ju att generera alldeles för mycket oväsen för ett hyreshus. Betänk: det finns ingen regel eller lag som säger att man får störa till ett visst klockslag ( t ex 2300 eller så). Vad som gäller är: du får inte störa (punkt!). Well... bara så att du är medveten om det menar jag. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det inte varit för att vi faktiskt ska bo i lghten också så... men det blir lite otympligt..

Och +10,000sek för att tillfredställa grannarna... inte värt det direkt..

Bara en nyfiken undran... hur och vad skall ni spela in egentligen? Handlar det om trumset? Marshallstackar? Jag bara tänker att om ni skall micka upp allting och spela in så kommer det ju att generera alldeles för mycket oväsen för ett hyreshus. Betänk: det finns ingen regel eller lag som säger att man får störa till ett visst klockslag ( t ex 2300 eller så). Vad som gäller är: du får inte störa (punkt!). Well... bara så att du är medveten om det menar jag. 🙂

bara sång, och av vänlighetsskäl..

står i tråden....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

www.isobooth.com är UK baserat med helt sjuka priser. Billigt säger dom men kan inte hålla med.

Man tycker ju att det borde vara ganska enkelt att bygga ett rum i rummet. Men hur? Jag har en3a hyres lägenhet och vill inte störa mina grannar fastän de knappast tar hänsyn till mig. Så ett enkelt regelverk, flytande golv, lågbudget borde ju funka.. Tänker mest på grannen under mig. vet någon en bra snabb snickare med erfarenhet av liknade så kan han ju svara mig. Yta ca 2x2 m

Ska endast lägga Acce gura och sång.

Zanzibar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

www.isobooth.com är UK baserat med helt sjuka priser. Billigt säger dom men kan inte hålla med.

Man tycker ju att det borde vara ganska enkelt att bygga ett rum i rummet. Men hur? Jag har en3a hyres lägenhet och vill inte störa mina grannar fastän de knappast tar hänsyn till mig. Så ett enkelt regelverk, flytande golv, lågbudget borde ju funka.. Tänker mest på grannen under mig. vet någon en bra snabb snickare med erfarenhet av liknade så kan han ju svara mig. Yta ca 2x2 m

Ska endast lägga Acce gura och sång.

Zanzibar

Du frågade mig i ett PM om rummet jag nämnde tidigare men tar det här istället.. nej det är inget whisperroom men det bygger på samma princip och står på Västmannagatan i Stockholm.. det är en privat studio så jag vet inte om det är möjligt att komma in och titta direkt, men jag har ju ritning på det och kan ju försöka få fram bilder. Rummet är 8kvm med en 2x3m stor glasruta, räcker för Piano, sång, gittar etc.

a

😉

Redigerat av andreasb
Link to comment
Dela på andra sajter

En ritning till ett isolerat bås vore toppen!

även om det är på 8 kvm du nämde så kan man kanske modifiera det till mindre mått utan större problem. Det är ju sjutton att man ska behöva ritning till allt för annars skulle jag aldrig våga sätta igång 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...