Jump to content
Annons

Ljudspåren hamnar fel

Recommended Posts

nilslyckander (oregistrerad)
Postat

Ljudkort: M-Audio Fast Track

Inspelningsprogram: Kristal Audio Engine (litet smidigt gratisprogram)

När jag spelar in spår så "känns" det som om de ibland inte hamnar tajt.

Jag får dra dem till rätt ställe, så att det blir tajt. Spåren släpar efter trummaskinstrummorna som jag spelar in till.

Är det detta som är latency eller är det nåt annat?

Har försökt med massa olika tips... Men är osäker om jag fått till det.

Är ibland osäker på om det är nåt fel över huvud taget... eller om det är jag som inte kan spela tajt... :rolleyes:

Finns det nåt sätt att mäta om man har latency?

Känner mig lite dum men hoppas på goda råd!

Mvh Nils Lyckander

Annons
Postat (redigerat)

Visst är det latency... Vill du mäta din dators kapacitet vad det gäller latency så finns gratisverktyget DPC Latency Checker på http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Sen är det så att helt utan latency blir du aldrig.. Vet inte hur det funkar i Kristall.. Men i andra program som t.ex Cubase och Logic finns det möjlighet att automatiskt kompensera för denna latency (programen "drar" automatiskt spåren rätt efter inspelning).. Lycka till!

EDIT: Och välkommen hit föresten :rolleyes:

Redigerat av hegobald
Postat

HalååÅåÅÅå??? Nils Lyckander försvann efter sin absolut första fråga i detta forum.. 😆 Mobbingvarning va? 😆

Postat

Hegobald... Du är nog kvällens kung utan att du vet om det... Jag har haft enorma problem med att så fort jag lägger mer än 10 spår så skjuter processorn i taket med jämna mellanrum och hänger uppspelning/inspelning för ett par 100-dels sekunder samtidigt som den ger i från sig ett "bröl-ljud". Jag har begränsat åkomman genom att höja latencyn på kortet, menjag har hela tiden tyckt det varit underligt att ett WaMi Rack 192L inte skulle klara att köra med mindre än 512 samples... Tack vare ditt tips om Latency check utilities så hittade jag vad det var som skapade detta problem...När jag disablade det trådlösa kortet så kunde jag ställa kortet på 128 samples utan några problem och applikationen gav knappt utslag ens på grönt... SÅÅÅ J-VLA SKÖNT!!

Toppentack!

Nu blir det attt hiva det trådlösa kortet åt H-vete och aktivera det vanliga ethernet kortet på moderbordet och köra kabel i stället. Detta har jag haft huvudvär över i säkert ett år nu och jag har vid flera tillfällen sökt hjälp på forumet utan svar..

/Bajenuffe

• 2 veckor senare...
nilslyckander (oregistrerad)
Postat

Försvann och försvann... Det vill jag inte påstå. Jag har andra saker för mig än att hänga på musiknördsforum 😉 Som att spela in till exempel.

Tack för tipset!

Postat
Hegobald... Du är nog kvällens kung utan att du vet om det... Jag har haft enorma problem med att så fort jag lägger mer än 10 spår så skjuter processorn i taket med jämna mellanrum och hänger uppspelning/inspelning för ett par 100-dels sekunder samtidigt som den ger i från sig ett "bröl-ljud". Jag har begränsat åkomman genom att höja latencyn på kortet, menjag har hela tiden tyckt det varit underligt att ett WaMi Rack 192L inte skulle klara att köra med mindre än 512 samples... Tack vare ditt tips om Latency check utilities så hittade jag vad det var som skapade detta problem...När jag disablade det trådlösa kortet så kunde jag ställa kortet på 128 samples utan några problem och applikationen gav knappt utslag ens på grönt... SÅÅÅ J-VLA SKÖNT!!

Toppentack!

Nu blir det attt hiva det trådlösa kortet åt H-vete och aktivera det vanliga ethernet kortet på moderbordet och köra kabel i stället. Detta har jag haft huvudvär över i säkert ett år nu och jag har vid flera tillfällen sökt hjälp på forumet utan svar..

/Bajenuffe

😳

Jag unnar dig ditt välmående över att problemet är löst, men har du ställt frågan direkt på forumet eller bara letat info?

Postat
Försvann och försvann... Det vill jag inte påstå. Jag har andra saker för mig än att hänga på musiknördsforum 😲 Som att spela in till exempel.

Tack för tipset!

nördar? VA?? Upprörande 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.