Jump to content
Annons

Konstig musik?


mattebalja

Recommended Posts

LÅTNAMN: Bergatroll

ARTIST/GRUPP: Sceleris Pulmentum

GENRE: Goth, Ambient, Shoegaze, Vaggvisa

LÅTLÄNGD: 7.01

KOMPOSITÖR: Mattias Persson, Gustav Fröding

PRODUCENT: haha, nej det kan man non inte kalla det

EV. MEDVERKANDE: Monica Richter

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3 (112 Kpbs, för att få ner den i storlek - sorry)

STORLEK: 5.63 Mb

STATUS: Färdigt utkast/demo

---------------------------------------------------------------------

Man måste ju testa att lägga upp något man gjort.... Här kommer en måhända konstig låt.

bergatroll.mp3

Redigerat av mattebalja
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker såhär. Den där solande höga guran som ligger på de tre första minutrarna känns lite hög, den stjäl fokus från sången, som man kanske bör höja lite.

Annars tycker jag att det är en cool låt! Skön dekadens. Sköna sångkörer. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Mattebalja.

Skönt tema i denna.Stör mig lite på ljudet som distar..Tycker att det förtar lite av produktionen.Men det kan ju vara konverteringen - 112kpbs förstör säkert en del..

Får lite vibbar från en gammal tv-serie..Glömt namnet på den,tyvärr.Nu kom jag på det - Twin Peaks..Inte kopierat på nåt sätt - bara lite vibbar..

Bra produktion.Sången lite låg - jag har svårt att höra vad låten handlar om.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, tackar.

ngt som distar?

skall lyssna igenom mp3an, har inte gjort det än. är mitt i en flytt å sitter på datorhögtalarna bara...

texten är en dikt av Fröding - bergatroll...

tack för kritik... twin peaks är inte helt fel. =)

Redigerat av mattebalja
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant och annorlunda, men coolt!

Vet inte riktigt hur man ska bedöma det. Det är ju verkligen eget. Min spontana känsla när jag hör det är typ att jag vill vandra upp på ett högt berg och offra en get... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite the knife möter tyskarna från lund....

Hör inte ett ord som sjungs men det kanske inte gör något...

irriterar mig lite på det höga ljudet (skum fiol eller vad det kan vara 😱 )

tränger igenom lite mycket.. Gillar låten sången attityden..

T

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det är lite för mycket diskant och datakänsla i låten. För mig hade idéen känts bättre med lite mer murken värme, mörker och skog (trä). Nu är det lite mer smärjelduk, stål och synt jag upplever.

Hade föredragit ett mer primitivt akustiskt trummande istället för digitaltrumsound. Även en mer primitivare trumfigur än den här moderna du använder nu.

Mindre diskantylgitarr (som konkurrar med sången).

En annan bas. Inte fasad, flanger eller vad det nu är.

Min kritik ligger alltså mer i soundet än att jag ser några större problem med låten. Den har sin vemodiga stämning och kan nog låta bra om man även får höra sången ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för kritik...

skall se över soundet när jag får upp mina prylar igen, är mitt i en flytt...(flyttlådor får mig att kräkas nu...men äntligen har man eget hus på landet inga mer grannar att ta hänsyn till, tjoho!)

Sången ligger lågt ja... medvetet, visste inte vad jag skulle sjunga så det blev en dikt av fröding. 😠 - Ja just det! Det är ganska kraftig skånska också för den delen, ibland kan inte ens tydlig sång få folk att förstå när dialekten är i vägen... 😳

ylande gitarr är e-bow, hade ruskigt taskiga datorhögtalare när jag lade den, därav möjliga jobbiga frekvenser.

basen är dränkt i chorus, viva la 80-tal!

Redigerat av mattebalja
Link to comment
Dela på andra sajter

ja du....väldigt speciellt.

...den gnisslande höga ostämda-vibraterande saken i bakgrunden skär i mina öron nåt förbannat. har inte bestämt mig om den skall sänkas eller bort men jag är rädd att den hjälper till att byga upp känslan i låten

...den mummlande skånskan gör mig vilket för jag skulle inte förstått det ändå om volymen på den gick up.... låter som "munk-sång"...koolt

...stämningen och känslan runt låten är grym...om den är tänkte så är det riktigt bra utfört

...tror att baskagen är lite högt...skallrar i mina högtalare

...diggare babblandet i bakgrunden (fast jag förstå fortfarande inte ett ord)

...5+ i kreativitet

MVH

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

OK då.

jag fixar till den när jag fått upp mina saker, och internet kommer ut till mig på landet...

Tanken är melankoli, jobbiga e-bowgitarrer (läs 80-tal, precis som med basen), och en mumlande sång likt ett 'chantande', lite munkfeeling... så det är helt rätt...

skall fixa till otydligheten lite grann då.. jag lovar.

tack för kritik igen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...