Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag spelar trummor och ska spela till lite förinspelad musik live...

Vad behöver jag?

Har ni erfarenhet av detta?

Vilket ljudkort ska jag köpa till min bÀrbara dator sÄ att jag kan fÄ en sladd till mixerbordet och en till mina hörlurar med lite click och lite musik....

Tacksam för tips

Annons
Postat

Jag hade ALDRIG tagit med mig en dator upp pÄ en scen. SÄÄÄ mycket som kan gÄ fel. Mitt förslag Àr att brÀnna ut och ha det pÄ cd som ljudteknikern (eller du för den del) dÀr ljudmattorna ligger mono i ex. höger kanal och klicket i vÀnster. Sen skickar du en kanal till dig och en ut. Funkar perfekt för oss!

Postat

Det bÀsta Àr om du har en adat eller liknande, dÄ lÀgger du de förinspelade spÄr i "körer" pÄ 6-7 av kanalerna samt klicket pÄ en av dessa. Det kan vara bra att ha tvÄ adat-spelare... hur Àr det med hd-spelare? Borde inte dessa vara kÀnsligare, tÀnker om det Àr en ostabil scen, eller om det Àr fukt med i bilden (live-gig ute).

Ngt av dessa system kan du sÀkert hitta att antingen hyra eller köpa beggat.

Postat
Jag hade ALDRIG tagit med mig en dator upp pÄ en scen. SÄÄÄ mycket som kan gÄ fel.

AnvĂ€nder du PC eller? 😠

Förresten finns det inget charmigare Ă€n strulande teknik pĂ„ scen. 😆

Postat

Vi kör med en iPod. Man splittar först signalen med en liten stereotele till tvÄ RCA eller liknande. Ena gÄr till hörlursförstÀrkare och sedan vidare till trummisen. Den andra gÄr via en linebox in i ett litet mixerbord, som sedan körs rakt in i PA-anlÀggningen. Smidigt som tusan!

Postat
Vi kör med en iPod. Man splittar först signalen med en liten stereotele till tvÄ RCA eller liknande. Ena gÄr till hörlursförstÀrkare och sedan vidare till trummisen. Den andra gÄr via en linebox in i ett litet mixerbord, som sedan körs rakt in i PA-anlÀggningen. Smidigt som tusan!

Tack för det!

Men dÄ har trummisen inget separat klick i öronen va?

Postat

Jupp, om man gör som tidigare talare sa sÄ blir det stereo. Och dÄ har man ena kanalen till klick, och andra till monomusik som blir backtrack.

Postat
Jupp, om man gör som tidigare talare sa sÄ blir det stereo. Och dÄ har man ena kanalen till klick, och andra till monomusik som blir backtrack.

Jag Àr nog lite trög hÀr....

Vart tar man klicket ifrÄn?

Postat

AlltsÄ, skapa tvÄ spÄr i ett musikprogram.

Panorera musiken du ska spela till left

och

Panorera ett klick, timat till musiken, till right

Gör till en mp3

LÀgg in pÄ mp3 spelare

Koppla musiken till paÂŽt

Koppla klickets kanal till en hörlursförstÀrkare och sen till ett par hörlurar

Ha hörlurarna pÄ dig

Spela till

Postat
AlltsÄ, skapa tvÄ spÄr i ett musikprogram.

Panorera musiken du ska spela till left

och

Panorera ett klick, timat till musiken, till right

Gör till en mp3

LÀgg in pÄ mp3 spelare

Koppla musiken till paÂŽt

Koppla klickets kanal till en hörlursförstÀrkare och sen till ett par hörlurar

Ha hörlurarna pÄ dig

Spela till

:-D

KÀnns som du tycker att jag Àr sÄ trög som jag kÀnner...

Man gör vÀl sÄ att man inte lÀgger BARA klick i en kanalen utan man har lite musik dÀr ocksÄ?

Det lÄter som att ditt förslag innebÀr att det bara blir klick i örat.

Tack sÄ lÀnge och jag Àr arg för att jag inte lyckas komma pÄ sjÀlv hur jag ska göra :-)

Postat

Du kan ha klicket i bÄda öronen, beror pÄ hur du kopplar lurarna.

Trodde du bara ville ha klick i lurarna.

Varför inte bara köra bakgrundsmusiken i lurarna?

Postat
Du kan ha klicket i bÄda öronen, beror pÄ hur du kopplar lurarna.

Trodde du bara ville ha klick i lurarna.

Varför inte bara köra bakgrundsmusiken i lurarna?

Kör man bara bakgrundsmusiken kan det bli lite otajt dÄ det stör lite frÄn musikerna runt. Man behöver inte heller ha sÄ högt om man har nÄgon koklocka eller sÄ som klick.

Vad har eran trummis för hörlurar live?

Postat

Men ta dÄ som jag sa tidigare, istÀllet för att göra ena kanalen med bara klick, sÄ ha bakgrundsmusik pÄ den sidan med.

AnvÀnda sluta lurar sÄ slipper du störas av det andra.

Postat

SĂ„ hĂ€r kör vi 🙂 Trummisen hör inrĂ€kning och metronomklick. Han kan dessutom mixa hur mycket av de övriga kanalerna han behöver höra med hjĂ€lp av mixern.

Ableton live 5 med ljudkortet ESI GigaPort och en vanlig Dell.

post-66-1164825979.gif

Postat

Skaffa en billig ljudmodul ex. Roland S Canavas. (skulle ge en 500 för en sĂ„n 😆 )

Programera eget klick/ ett perc pattern t.ex congas /cabasa likn. 🙂

Postat
Det dÀr verkar lite overkill.

.. men det funkar... och Ă€r jĂ€vligt spĂ€nnande varje gĂ„ng... 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.