Jump to content
Annons

Bästa limitern i cubase


Reason_user

Recommended Posts

Jag undrar om ni vet vilken den bästa limitern i cubase är

jag använder mig just nu av Dynamics - Limiter, den låter plastig när musiken trycker på undrar om jag kan på nåt fixa det eller köra en annan limiter...

Sen undrar jag ju oxå om de bra o lägga limitern på stereo out än om man kanske ska lägga en limiter på musiken och en på rösten och en tredje sen för båda? hur kör man egentligen vilket låter bäst?

Tack,

Jag avänder mig utav cubase v2.2.0.33

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

W1 mot Waves Limiter = Ingen större skillnad tycker jag.

Jo, förutom att plånboken blir tunnare om man väljer Waves.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Kjaerhus Classic och Kjaerhus Mpl-1. Båda värda att testas tycker jag.

Kjaerhus Classic serien är bra.

Men jag tycker att dem ibland låter kass under vissa omständigheter. (Gäller alla Kjaerhus pluggar)

Dem passar liksom inte till allt.

Någon annan som upptäckt detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar...jag har prövat W1 den e mycket bättre än dynamics - limiter...ja tror de låter shysst nu...

Men undrar fortfarande vad de bästa sättet för o lägga limiter på en låt är...stereo out eller på varje kanal (subgrupp)...t ex musiken och rösten sen en tredje på båda?

Jag märker att de blir mer tryck i låten när man lägger limitern på musiken och rösten o sen på stereo out...men är det proffsigt o göra så? hur gör man egentligen 😆

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tack för alla svar...jag har prövat W1 den e mycket bättre än dynamics - limiter...ja tror de låter shysst nu...

Men undrar fortfarande vad de bästa sättet för o lägga limiter på en låt är...stereo out eller på varje kanal...t ex musiken och rösten sen en tredje på båda?

Jag märker att de blir mer tryck i låten när man lägger limitern på musiken och rösten o sen på stereo out...men är det proffsigt o göra så? hur gör man egentligen 😆

Jag använder nästan bara limiter på masterregeln.

Kompressorn får göra jobbet på sången liksom på övrig musik.

Undantagsvis kanske jag räddar något havarerat mixprojekt där någon enstaka kanal måste höjas och därför är nära att slå i taket.

Händer mer sällan nu för tiden eftersom som jag använder subgrupper för att hålla ordning på mixen.

Men var och en blir salig på sin tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

I regel kör man limiter i mastering eller då det gäller enstaka låter, på mastern. Låter mixen skit utan limiter, är det absolut fel på mixen. Förutom om man vill använda en limiter i effektsyfte, förstås, vilket ju också är möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...