Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Sitter här och mixar bandets demo (Progressiv Slick-metal) och har lite funderingar över hur sjutton man ska mixa pukor. Det jag har gjort med trummorna är att komprimera alla trummor tills jag tycker de sitter ihop lite bättre för att sedan skicka dem alla till en bus och där komprimera dem tillsammans lite mera för att få dem att sitta lite bättre. De enda trummorna som jag inte riktigt tycker hänger med är pukorna. För att jag ska få någon "stuns" i dem så komprimerar jag dem ordentligt men då är problemet att det låter apa så fort det läcker och börjar man gatea och klippa i spåren så låter inte det heller bra.

Har trixat en hel del med eq:n också men får inte riktigt ut något vettigt.

Undrar då bara hur ni gör för att få pukorna punchiga men så att de inte sticker ut för mycket?

Tackar för tips och förslag...

Annons
Postat

Lägg upp ett ljudexempel så vi kan få höra hur det låter...

Men ett tips... komprimera in föör mycket.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Har du mycket läckage? En bra expander kanske, så det inte blir så aggressivt. Expandern först på kanalen, så att kompressorerna senare inte autogainar läckaget? Men annars så har jag samma princip, enstaka spår komprimeras tills de låter bra med whatever metoder, och sen en bus-kompressor på helheten för att få det att sjunga och svänga. Jag kör alltid med UAD-1 Fairchild som bus (åtminstone), ibland flere.

Ibland kan det vara bra att ta till parallelkompression också.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag föreslår att du komprimerar mindre på alla trummor.

Testa att inte gatea helt, kör den som en expander, brukar fungera mycket bättre på trummor för mig.

Vad har du för attack och releasetider?

Och framför allt, vad är det för kompressor?

Själv så är det just pukor som jag inte brukar komprimera alls.

Kagge, virvel, ibland OH och rum, och sen hela setet.

Det kan ju bero på mickning också, låter dem bra innan du börjar pilla med dem?

Trixet brukar vara att göra så lite som möjligt, men om inspelningen inte låter bra från början, då får man sitta där och pilla, vilket kan vara tidsödande och tråkigt...

Redigerat av Elof
Postat

Det här med trummor är komplicerade saker.

Väldigt lätt att man börjar ratta bort sig.

Pukljudet är ju en blandning av direktljudet och OH( och om du har fler mickar typ rumsmickar).

Ta det försiktigt med kompressorn.

Som du sa: skicka trummorna till en egen buss som du lägger en kompressor på.

Men behöver du verkligen komprimera varje trummspår i sig, troligen inte.

Pukor kan faktiskt må bra av att inte komprimeras för mycket.

Allt beror på hur ditt grundljud låter och vad du vill nå.

Glöm inte att lyssna på allt ihopp, lyssnar du bara på pukorna utan OH ljudet hör du ju inte hela ljudet. Sen kan det vara bra att inte ratta för mycket utan dom andra instrumenten. Det är rätt lätt att trummorna försvinner sen när man lägger på gitarrspåren och basen.

EQ´n är din vän men kanske behöver du inte EQ:a alla trummspår. Kan räcka att lägga locut på vissa t ex.

Hur låter det idag?

• 2 veckor senare...
Postat

Hmm... Lite avvikande från tråden. Jag brukar köra hela settet till en bus, ibland har jag där laggt på en kompressor. Så som ni skriver. Men då upplevar jag att kaggen blir livlös och klen? Är det bara ja det?

Annars kan jag rekomendera att trigga pukorna om du inte får ordning på dom du har. Kanonljud och inget läck.

Postat

Ja jag tycker också att baskaggen liksom inte tar ut sin rätt genom gruppen så den brukar för mig få gå direkt till master.

Tack för hjälpen förresten.

Jag löste problemet genom att släppa upp expander/gaten lite och tog det lite lugnare med kompressorn. Ibland rattar man bort sig 😄

Till detta så klippte jag och automatiserade en hel del för att få det jag ville ha.

Tackar för hjälpen!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.