Jump to content
Annons

Ordlekar


Tilly

Recommended Posts

Annons

Jag undrar över ursprunget till ordet "blogg". Vi vet ju alla vad en blogg är för något, men alltså... varifrån kom ordet från början? Lustigt att dagboksskrivande på nätet blev så himla poppis bara för att man började kalla det "blogg".. Det är ett mycket märkligt ord. Är det en förkortning eller vad tusan kommer det ifrån?

Kanske lite OT.. men.. äh.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar över ursprunget till ordet "blogg". Vi vet ju alla vad en blogg är för något, men alltså... varifrån kom ordet från början? Lustigt att dagboksskrivande på nätet blev så himla poppis bara för att man började kalla det "blogg".. Det är ett mycket märkligt ord. Är det en förkortning eller vad tusan kommer det ifrån?

Kanske lite OT.. men.. äh.

weblogg, antar jag

Wiki

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

😳

Nu börjar det likna nånting juh!

vad betyder Assimilation?

Anpassning. När man pratar fonetik betyder det att ett ljud flyttar sig för att bli mer likt ett intilliggande, till exempel inbrott > imbrott.

Hmm är du säker. Jag trodde assimilation var mer när något smälte samman med något annat, eller uppgick så mycket i det att det blev nästan helt uppslukat.

Sockret assimilerades i kaffet t e x. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Assimilation är nånting som sker under ens uppväxt/livstid..tex när ett barn växer så anpassar det sina sinnen efter omgivningen... Hmm hur ska man förklara. Det assimilatirierar saker sen tidigare. Tex lekt med en traktor, och sen får syn på en riktig traktor ute, det blir liksom WOW första gången..

Det var iallafall det ordet jag var ute efter 😕

Men ni andra har säkert också rätt, finns säkert massa olika meningar!

Link to comment
Dela på andra sajter

😏

Nu börjar det likna nånting juh!

vad betyder Assimilation?

Anpassning. När man pratar fonetik betyder det att ett ljud flyttar sig för att bli mer likt ett intilliggande, till exempel inbrott > imbrott.

Hmm är du säker. Jag trodde assimilation var mer när något smälte samman med något annat, eller uppgick så mycket i det att det blev nästan helt uppslukat.

Sockret assimilerades i kaffet t e x. 🥰

Assimilation är en term som används i många olika sammanhang. Men det Dingbats skrev om fonetiken är helt rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...