Jump to content
Annons

Katastrof eller? (UPPDATERAD Torsdag 23/11)


lonewind

Recommended Posts

* LÅTNAMN: Inget än...

* ARTIST/GRUPP: Chris Michols

* GENRE: Singer/songwriter

* KOMPOSITÖR: Chris Michols

* PRODUCENT: Chris Michols

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: Mp3 192Kbps

* STORLEK: 7 MB

* STATUS: Bara en liten idé

Den här tråden börjar bli tjock ;-)

Det var ju ett tag sedan jag uppdaterade och det har hänt en hel del. En till sång har kommit på t ex. Ja, ni som har hört de tidigare versionerna lär ju märka.

Låten är fortfarande inte färdig pga av jag har blandat in lite fler personer än vad jag brukar. Det går oftast lite fortare när man gör allt själv. Men jag tror det kommer bli bra i slutändan.

Skulle vara kul att höra vad ni tycker nu efter alla förändringar!

UPPDATERADE IGEN VERSIONEN (torsdag 23/11)

Ny Låt

I saved a little rusty clue

That's all I have to give to you

Cause off love, I'm all out

I left a note with digits on

Cause I'm not in the catalouge

I'm shy, I can not lie

 

Chorus

Save yourself

From the pain

I could cause

If we're close

 

Verse:

I stand out in the rain so that

No one could tell if I start to cry

But I'm all out of tears

I rub my eyes cause I want to see

clearly what you want with me

for inside, I'm so blind

 

Chorus...

 

Verse:

She cut her wrists in deep despair

a tounge pierced teen with colored hair

It's so sad, such life she had

If there had been an easy way

For her to say I cried today

but some aren't made that way

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Pssst. Finns lite regler kring demopostning, blir mycket roligare att lyssna då....

Här....

Lyssnar nu.... återkommer...

Tillbaka:

Känns som trubadur i baren klockan 02.30 över det hela. Roligare om gitarren är lite arrad när det är så naket. Blir lite racka-racka-racka-racka annars.

Du sjunger tokbra som vanligt, men den låten suger. (Åtminstone i nuvarande form)

Gitarrsoundet var lite burk.

Ok, inte katastrof men kanske korv som du själv sa. Fan var hård jag var nu, men jag vet att du kan mycket bättre.

// Steffo

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Pssst. Finns lite regler kring demopostning, blir mycket roligare att lyssna då....

Här....

Lyssnar nu.... återkommer

Jo... jag vet... och som du kanske sett på mina tidigare poster så brukar jag följa dem...

Tyckte inte att den här kvalificera som demo utan mer som en idé....

Men jag gör väl som det sägs...

ett ögonblick

Link to comment
Dela på andra sajter

Pssst. Finns lite regler kring demopostning, blir mycket roligare att lyssna då....

Här....

Lyssnar nu.... återkommer...

Tillbaka:

Känns som trubadur i baren klockan 02.30 över det hela. Roligare om gitarren är lite arrad när det är så naket. Blir lite racka-racka-racka-racka annars.

Du sjunger tokbra som vanligt, men den låten suger. (Åtminstone i nuvarande form)

Gitarrsoundet var lite burk.

Ok, inte katastrof men kanske korv som du själv sa. Fan var hård jag var nu, men jag vet att du kan mycket bättre.

// Steffo

Kan faktiskt hålla med dig... Trubadur i baren... precis så jag tycker också....

En polare som är grym gitarrist kommer hit på söndag och då ska jag se om han inte kan göra den här lite roligare... Tänkte nog att det skulle bli bättre med plock... Men jag är så jävla otajt så det blir inte bra om jag gör det...

Har fått lite andra tips också som jag ska prova...

Tack för sågningen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller absolut inte med om att det låter trubadur. För lite piezomick & chorus för det...

Kompositionen och texten håller hög klass, och sången är fullständigt lysande!

Inspelningen låter ju lite skissartad, men det känns å andra sidan inte som att du siktat på nåt mer än så.

Ser verkligen fram emot att höra den i ny version om sån kommer!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Nä, skippa dethär. Idén fungerar om du vid 2 minuterstrecket gör det du är bra på, du vet dom där jag gillar. Fyll i med sånt, bygg ut det till ett 7-minuters epos med mörka ritningar och fantastiska ljudbilder. Då köper jag 2 exemplar av din skiva. Men det här var inte som sådant att hänga i julgranen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller absolut inte med om att det låter trubadur. För lite piezomick & chorus för det...

Kompositionen och texten håller hög klass, och sången är fullständigt lysande!

Inspelningen låter ju lite skissartad, men det känns å andra sidan inte som att du siktat på nåt mer än så.

Ser verkligen fram emot att höra den i ny version om sån kommer!

Kul att du gillar det här...

Det känns tråkigt att bara slänga något man börjat på och även om jag ställer mig tveksam till denna tänker jag fullfölja produktionen....

Så... att göra

Spela om gitarren, blir gjort på söndag.

Lite stråkarr på ref... klart om några minuter... ska försöka slänga upp den versionen strax...

Tusen tack för lite motivation!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, skippa dethär. Idén fungerar om du vid 2 minuterstrecket gör det du är bra på, du vet dom där jag gillar. Fyll i med sånt, bygg ut det till ett 7-minuters epos med mörka ritningar och fantastiska ljudbilder. Då köper jag 2 exemplar av din skiva. Men det här var inte som sådant att hänga i julgranen.

Jag tänker nog lite som du... fast känner samtidigt att jag inte alltid kan göra samma sak...

Måste åtmindstone försöka...

Nu ska jag ta och posta en ny version med snällare gitarr och lite stråk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, skippa dethär. Idén fungerar om du vid 2 minuterstrecket gör det du är bra på, du vet dom där jag gillar. Fyll i med sånt, bygg ut det till ett 7-minuters epos med mörka ritningar och fantastiska ljudbilder. Då köper jag 2 exemplar av din skiva. Men det här var inte som sådant att hänga i julgranen.

Jag tänker nog lite som du... fast känner samtidigt att jag inte alltid kan göra samma sak...

Måste åtmindstone försöka...

Nu ska jag ta och posta en ny version med snällare gitarr och lite stråk...

Lyssnade lite själv på den uppdaterade. Fick ändå en känsla av att det kanske går att göra något med denna... Byta ut gitarren mot plock. Ta om lite sång. Lägga på någon liten piano grej någonstans och eventellt ett par tjejkörer... vad tror ni om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker låten är bra.

Jag tycker du sjunger kanon!

Gitarren låter inte ball alls. Hur har du mickar upp den? Den är väldigt burkig.

EQ eller spela om den med micken vid 12 bandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker låten är bra.

Jag tycker du sjunger kanon!

Gitarren låter inte ball alls. Hur har du mickar upp den? Den är väldigt burkig.

EQ eller spela om den med micken vid 12 bandet.

Min gitarr låter tyvärr så där rent akustiskt... den är mickad med en AKG perception 200 vilken har en väldigt ärlig ljudåtergivning. Vid tolvte bandet är var den är mickad.

Ska låna en Martin gitarr som jag vet låter kanon till när jag ska lägga om den här gitarren.

Tusen tack för dina åsikter!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag tycker låten är bra.

Jag tycker du sjunger kanon!

Gitarren låter inte ball alls. Hur har du mickar upp den? Den är väldigt burkig.

EQ eller spela om den med micken vid 12 bandet.

Min gitarr låter tyvärr så där rent akustiskt... den är mickad med en AKG perception 200 vilken har en väldigt ärlig ljudåtergivning. Vid tolvte bandet är var den är mickad.

Ska låna en Martin gitarr som jag vet låter kanon till när jag ska lägga om den här gitarren.

Tusen tack för dina åsikter!

Testa att skära lite på guran vid 500-700Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker låten är bra.

Jag tycker du sjunger kanon!

Gitarren låter inte ball alls. Hur har du mickar upp den? Den är väldigt burkig.

EQ eller spela om den med micken vid 12 bandet.

Min gitarr låter tyvärr så där rent akustiskt... den är mickad med en AKG perception 200 vilken har en väldigt ärlig ljudåtergivning. Vid tolvte bandet är var den är mickad.

Ska låna en Martin gitarr som jag vet låter kanon till när jag ska lägga om den här gitarren.

Tusen tack för dina åsikter!

Testa att skära lite på guran vid 500-700Hz.

Ska prova det... tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

första tanken: gitarren låter lite tunn.

andra tanken: jävlar va bra det lät när han gick upp där på sången!

tredje tanken: finns det något i melodin som fastnar..? Ja.. kanske.. men inte direkt.

Jag håller inte med om att du ska skippa kompandet på gitarren helt. däremot tycker jag att du ska växla mellan det och finger pickin. börja med fingerpicking, och lägg mattan i ref tex.

Spela in gitarren med två kondensator micar i stereo! Det är det absolut bästa sättet att få ett fylligt sound. Dubbla gärna också o panorera ut till höger vänster så blir det riktigt mysigt!

Du sjunger ju helt enormt. Har inte hört dig innan! Körtjejer är nog inte så dum idé! Låter nog bra med stråkarna också!

De var mina spontana idéer. Gör vad du vill med dom!

Link to comment
Dela på andra sajter

första tanken: gitarren låter lite tunn.

andra tanken: jävlar va bra det lät när han gick upp där på sången!

tredje tanken: finns det något i melodin som fastnar..? Ja.. kanske.. men inte direkt.

Jag håller inte med om att du ska skippa kompandet på gitarren helt. däremot tycker jag att du ska växla mellan det och finger pickin. börja med fingerpicking, och lägg mattan i ref tex.

Spela in gitarren med två kondensator micar i stereo! Det är det absolut bästa sättet att få ett fylligt sound. Dubbla gärna också o panorera ut till höger vänster så blir det riktigt mysigt!

Du sjunger ju helt enormt. Har inte hört dig innan! Körtjejer är nog inte så dum idé! Låter nog bra med stråkarna också!

De var mina spontana idéer. Gör vad du vill med dom!

Mycket vettiga idéer. Tack så mycket!

En hel del av dem lär nog uppfyllas nu när jag jobbar vidare på denna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker låten är bra.

Jag tycker du sjunger kanon!

Gitarren låter inte ball alls. Hur har du mickar upp den? Den är väldigt burkig.

EQ eller spela om den med micken vid 12 bandet.

Min gitarr låter tyvärr så där rent akustiskt... den är mickad med en AKG perception 200 vilken har en väldigt ärlig ljudåtergivning. Vid tolvte bandet är var den är mickad.

Ska låna en Martin gitarr som jag vet låter kanon till när jag ska lägga om den här gitarren.

Tusen tack för dina åsikter!

tänk på att hur ärlig micken är är, så måste du ändå ställa in den ordentligt för att det ska låta bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska konventionell men ändå lite personlig låt. Kan man säga så. Jag tror det är pga av din röst den ändå känns personlig.

Ja, som andra sagt bra röst. Fast. Dock svårt att höra orden. Sjunger du otydligt, är det inspelningen eller i värsta fall min hörsel?

Lite skakig gitarr ibland.

Gillar inte smetstråkarna. Nej, inte värre än i massa andra låtar men varför. Blir ju så himla sött. För mycket sött är aldrig gott sa min mamma. Då får man ont i magen.

Lägg hellre på lite lätt percussion. Någon som slår på ett gitarrfodral, en conga, bongos eller nåt. Låt en ensam oboe eller fiol stå för det melodiska tillflödet vid behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad andra skrivit, ganska mycket tydligen. Gratulerar. Det är inte alla som får så mycket gensvar hur bra dom än är. Men jag tycker till ändå:

Ganska typisk singer/writer låt. Och då menar jag också sånt jag hört på cd. Rätt så opersonligt. Det känns inte nytt, fräscht.

Jag gillar det här trots allt. Sången är bra, alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska konventionell men ändå lite personlig låt. Kan man säga så. Jag tror det är pga av din röst den ändå känns personlig.

Ja, som andra sagt bra röst. Fast. Dock svårt att höra orden. Sjunger du otydligt, är det inspelningen eller i värsta fall min hörsel?

Lite skakig gitarr ibland.

Gillar inte smetstråkarna. Nej, inte värre än i massa andra låtar men varför. Blir ju så himla sött. För mycket sött är aldrig gott sa min mamma. Då får man ont i magen.

Lägg hellre på lite lätt percussion. Någon som slår på ett gitarrfodral, en conga, bongos eller nåt. Låt en ensam oboe eller fiol stå för det melodiska tillflödet vid behov.

Klart man kan säga så!

Jag sjunger väldigt otydligt, speciellt eftersom det var på första tagningen efter nyss ha skrivit låten så jag var väldigt osäker på text och frasering... Ska bättra på det där för jag tänkte lägga ny sång... Kanske så att jag har något att visa upp redan ikväll.

Gitarren ska ju som tidigare sagts spelas om.

Alltså det där med smetstråkarna skulle kanske kunna bli en lång diskussion. Jag gillar det inte heller. Men låten är redan från början beställd av en vän med mycket bestämda åsikter. Och jag tror att han är ute efter radiopop, och det är väl vad jag ska försöka åstadkomma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad andra skrivit, ganska mycket tydligen. Gratulerar. Det är inte alla som får så mycket gensvar hur bra dom än är. Men jag tycker till ändå:

Ganska typisk singer/writer låt. Och då menar jag också sånt jag hört på cd. Rätt så opersonligt. Det känns inte nytt, fräscht.

Jag gillar det här trots allt. Sången är bra, alltså.

Ja, jag tror nog det är precis vad den här är tänkt att bli. En typisk singer/writer/pop låt. Och då kanske jag är på rätt väg.

Ska som sagt tidigare bättra på en hel del grejer nu...

Tusen tack för ärliga och raka åsikter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Diggar ju din röst 😉, meeen tycker ju att i versen låter det som dina kindpåsar och hakan är alldeles förslappade, sluddrigt.

I refrängen visar du hur bra du sjunger.

Det jag gillar mest i denna låten är refrängen, känsligt sjunget bra.

Du bevisar att det inte behövs mer än så här för att det skall bli bra. Dock låter din gitarr lite skrälligt tycker jag.

Bra, kul att lyssna på det du gör!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Diggar ju din röst 😉, meeen tycker ju att i versen låter det som dina kindpåsar och hakan är alldeles förslappade, sluddrigt.

I refrängen visar du hur bra du sjunger.

Det jag gillar mest i denna låten är refrängen, känsligt sjunget bra.

Du bevisar att det inte behövs mer än så här för att det skall bli bra. Dock låter din gitarr lite skrälligt tycker jag.

Bra, kul att lyssna på det du gör!

Tusen tack för det... om du kikar i föregående så kan du nog hitta svar på de du anmärker på...

Låten är för tillfället under upprustning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker låten är bra.

Jag tycker du sjunger kanon!

Gitarren låter inte ball alls. Hur har du mickar upp den? Den är väldigt burkig.

EQ eller spela om den med micken vid 12 bandet.

Min gitarr låter tyvärr så där rent akustiskt... den är mickad med en AKG perception 200 vilken har en väldigt ärlig ljudåtergivning. Vid tolvte bandet är var den är mickad.

Ska låna en Martin gitarr som jag vet låter kanon till när jag ska lägga om den här gitarren.

Tusen tack för dina åsikter!

Testa att skära lite på guran vid 500-700Hz.

Nu drog jag ned den mellan 500 och 700Hz.... Tyckte det blev aningens bättre faktiskt.

Tusen tack för det!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Kör en line av gitarren och en mickning. Panorera dom 30% L/R. Låter det bättre, kör så. Nu låter det mono och tunt.

Läs minatodogare kommentarer. Fan, jag lyssnar på din tidigare låt 5 ggr per dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar på uppdatering nr 2

snygga stråkar i refrängerna

har du lagt om sången? - den är grym

Måste säga att nu när jag hör låten för andra gången så har den växt lite.

Gitarren håller inte måttet jämfört med din röst och låten, tyvärr.

Jajemen, har lagt om sången, hann inte lägga sista refrängen dock.

Kul att du tycker den har växt lite. Jag gillade ju inte heller den från början som sagt.

Gitarren ska läggas om idag! Får fint besök av en kille som faktiskt kan spela gitarr... dessutom har han ett efternamn med 12 konsonanter och 3 vokaler... typ

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en line av gitarren och en mickning. Panorera dom 30% L/R. Låter det bättre, kör så. Nu låter det mono och tunt.

Läs minatodogare kommentarer. Fan, jag lyssnar på din tidigare låt 5 ggr per dag.

Att köra en line och en mick har jag provat. Det låter riktigt B. Gissar på att jag istället kommer att köra en dubblad gitarr som är där varje gitarr ligger utpannad.

Förresten angående stereo. Jag hörde sägas att Red Hot Chili Peppers, californication är inspelad helt i mono för de ville ha ett sånt sound.... Det hade jag hade aldrig trott...

Fan vad kul att du gillar den så pass, vad det Aware eller Cheater som var favoriten?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Gitarren: Om du skär ordentligt runt 250Hz så får du bort burkigheten.

Testa att vrida upp runt 500-700 först. Du kanske inte behöver att skära där eller åtminstone inte så mycket.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter jättebra.

Ta bort stråkarna.

Kanske lite roligare gitarrspel.

Det är nått konstigt med sången, vibratot du gör låter konstlat. Men du kanske sjunger så.

Kul, tack för lyssningen.

Hej, stråkarna får stanna tills vidare...

Gitarren ska läggas om helt så det löses.

Vibratot är faktiskt hur jag låter... En del gillar det andra inte...

Tack för kommentarer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...