Jump to content
Annons

Sångbås


PreacherX

Recommended Posts

Hej hej!

Jo det är så att jag precis flyttat till en ny lägenhet (hyres) och tänkte då göra plats i förrådet/klädkammaren för ett litet sångbås. Eftersom det är hyreshus så blir det såklart inget seriöst bygge utan mer ett lågbudgets bygge som inte gör nån större skada på väggar och tak.

Ytan ligger på ca: 230x160 cm och 240 i tak.

Tanken min är att jag ska köpa 3 plattor golvisolering (cellplast) som jag ställer på nån sorts av gummifötter (får reda på vad dom heter och kostnad om nån dag)

För att dämpa vibrationer via golvet. I taket spikar jag upp en gammal skumgummi madrass och sen hängandes från taket har jag 6 st fibertäcken som täcker väggarna med ca 5-10 cm luftspalt emellan.

Väggen mot grannen är av betong och det är även golvet, resten av väggarna som är in mot lägenheten är vanlig gipsvägg. Att det låter in i min lägenhet gör ingenting eftersom jag bor ensam utan det jag oroar mig lite för är grannarna. Nog för att han som bor under mig nästan aldrig är hemma utan jobbar utomlands och han som bor brevid är trevlig och bryr sig säkert inte, men man vill ju ändå ta bort det värsta.

Det kommer nog också bli lite uppmickning av basförstärkare i det där rummet, men det är bara en 10 watts förstärkare så det blir inga brutala volymer precis.

Målet är ganska simpelt. Jag vill ha ett rum med varm klang och som inte stör grannarna allt för mycket då jag vrålar ganska friskt i min musik. Kommer jag uppnå detta med det materialet jag har tror ni? Är det flytande golvet kanske tillåmed lite överdrivet för detta endamålet eller är det en nödvändighet?...Har ni kanske några billiga tips på hur man kan förbättra resultatet?

Enligt mina egna uträkningar ska detta räcka för att uppnå det jag vill ha och kostnaden blir ungefär 500:- sammanlagt. Men det är alltid bra att dubbelkolla innan man sticker iväg och handlar....

/Preach

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

mitt tips e o köpa en bal med glasfiberull på närmsta bygghandel. (byggmax hade en 950mm tjock rulle på 8,475 KVM för 169,33:-) 🙁

o sen skaffa tyg från ikea o gör absorbenter som du kan hitta i dr.hans tråd om absorbentbygge..!!!!

golvet kommer nog bli helt ok, med tanke påatt du ska ju spela in basstärkare.. 😆

lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt tips e o köpa en bal med glasfiberull på närmsta bygghandel. (byggmax hade en 950mm tjock rulle på 8,475 KVM för 169,33:-) :rolleyes:

o sen skaffa tyg från ikea o gör absorbenter som du kan hitta i dr.hans tråd om absorbentbygge..!!!!

golvet kommer nog bli helt ok, med tanke påatt du ska ju spela in basstärkare.. 😉

lycka till!!

Jag gör nog som du säger, var precis på jysk och kollade in täckena jag hade tänkt köpa och dom var tunna som fan. Tror du glasfiberull passar bättre än stenull? Min röst är inge basig alls och vad jag märkt på rummet så har jag inga större problem med basen och glasull tar väl i dom lite högre frekvenserna?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Okay vad tror ni om den här planen.

Cellplast golvisolering på 7-10cm. Klippa ut och limma på bitar från liggunderlag och stoppa under. Sen bygga sånna där paneler som DrHans gjorde med ljudisolerings skivor, tror lambda värdet låg på 37 eller nåt sånt. Ställa in dom i klädkammaren lite ojämnt och skruva ihop med nåt sorts vinkeljärn eller nåt sånt sen tyg på i början och senare när jag har råd köpa pyramidabsorbent och täcka in det hela....

Enligt mina beräkningar borde det bli ganska perfekt då jag utan problem kan ta med mig dom där vart jag vill utan några större problem. Och skaffar jag då ett riktigt sångbås i framtiden kan jag ju använda panelerna inne i kontrollrummet istället....

Nån som har nåt o säga?

Redigerat av PreacherX
Link to comment
Dela på andra sajter

just go for it!!!!!!!!!!

😉

hoppas på bilder gör jag också!! ta sjukt mkt bilder.. hellre för mkt än för lite. sen kastar du upp lite ljudklipp med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite nyfiken på varför du skall ha frigolit (cellplast) på golvet? I ljuddämpningshänseende gör det absolut ingen som helst skillnad (har rätt OK värmeisolering dock). Om du skall bygga så använd gummiklossar som du reglar upp, lägg isolering emellan reglarna och på med golvet ovanpå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite nyfiken på varför du skall ha frigolit (cellplast) på golvet? I ljuddämpningshänseende gör det absolut ingen som helst skillnad (har rätt OK värmeisolering dock). Om du skall bygga så använd gummiklossar som du reglar upp, lägg isolering emellan reglarna och på med golvet ovanpå.

Tanken är väl kort och gott att jag ska ta bort vibrationerna som uppstår på ett billigt men ändå bra sätt och på så sätt dämpa. Känns som lite överarbete att bygga ett riktigt dämpande golv när jag inte vet hur länge jag kommer bo kvar och så. Cellplasten blir väldigt lätt att plocka ur när som helst men bygger jag ett riktigt golv blir det inte riktigt lika lätt om jag inte bygger golvet i paneler också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter vad jag hört och förtsått så är det, för ljudkvalité sett, betydligt bättre att sjunga (i mitten men lite offcenter) i ett hyffsat stort och hyffsat väl möblerat rum

än uti en dämpad garderob! Om bygget är för att inte störa grannarna så är det ju en annan femma, låta sämre ska det dock tydligen göra!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter vad jag hört och förtsått så är det, för ljudkvalité sett, betydligt bättre att sjunga (i mitten men lite offcenter) i ett hyffsat stort och hyffsat väl möblerat rum

än uti en dämpad garderob! Om bygget är för att inte störa grannarna så är det ju en annan femma, låta sämre ska det dock tydligen göra!

Beror mycket på storleken också. Men jag kan säga som så att det låter skräp att spela in i vardagsrummet där jag har studion nu så jag tror faktiskt inte det kan bli så mycket sämre 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...