Jump to content
Annons

Blue Öyster Cult tråden


Florian le Sage

Recommended Posts

Vi snackade om detta i våras, minns inte vem som sade att "Spectres" borde inräknas som en utav deras bästa plattor då jag hade hävdat att endast de 4 första samt liven "On Your Feet Or On Your Knees" (som är min absoluta favorit) borde tillhöra dessa, är numera benägen att hålla med om detta---Spectres är helt OK på det hela taget, lite annat sound, lite smör osc men jävligt bra bitvis...

Inne i en ständig B.Ö.C. period---det rockar fett, köpte nyss en dvd inspelad 2002 och de är gamla gubbar numera men fan vad bra!!!

Come on everybody... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har faktisikt inte hört så mycket med B.Ö.C men några bra låtar vet jag att de gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag kommer inte ihåg hur de lät. Kanske värt at kolla upp. Såg dem live anno1975. Men har inga tydliga minnen från det heller. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Äntligen!!!

Jag vet ju sedan gammalt att du har god smak (vilket jag tycker om alla zappafans)

Nu snackar vi husgudar. Jag lyssnar fortfarande på BÖC minst en gång i månaden.

Jag kan hålla med om de tidigaste albumen inklusive liven. On your feet or on your knees

The red and the black ..mmmm, Flaming telephats mmmmmm... 🙂

Spectres; jodå här kanske soundet är som mest renodlat. Godzilla t e x otroligt snygg produktion

Agents of Fortune är faktiskt en riktigt bra skiva, med låtar som This aint the summer of love, Extraterrestrial intelligens (vilket gitarrriff) och Dont fear the reaper som alla är små mästerverk.

De fick ju sin stora hit med "Dont fear the reaper". Jag brukar ogilla de där stora hitlåtarna som alla tycker om, men det är faktiskt ingen dålig låt. Jag köpte en remix på Agents och där finns demolåten med. Inga trummor utan han slår med trumpinnar på en stol. historien gick att de köpte varsin fyrkanals porta och alla spelade in sina demolåtar på dem. Sedan förde de ihop allt material.

Jag såg dem Live i köpenhamn (tror jag att det var) För århundraden sedan och det står sig nog som en av de bästa konserterna jag har varit på.

edit: vi kanske var på samma konsert dede?

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Transmaniacon M.C.

Screams

Career of Evil

(Then came) the last days of May

Dominance Submission

Godzilla

Nosferatu

Don't fear the reaper

från LP /cd

tänkte skaffa nån dvd me...

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: vi kanske var på samma konsert dede?

Nej, Olympen Lund.

En av Julius klassiska konserter. Han fick dit dem alla. Procul Harum, Manfred Manns Earthband, Hawkwind, Gentle Giant, Zappa, Corea, Weather Report. Sista konserten jag såg där var Nina Hagen. Då var stolarna borta för första gången

Link to comment
Dela på andra sajter

He, he, det var ju länge sedan...

On your feet lyssnade man ju hel del på och den senare liven med bl a Godzilla.

Annars är favoriten Secret Treaties med Me262 och Dominance & Submission, men som sagt... it was a long time ago 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo man.. Jo jag diggade BÖC som tusan i slutet/början av 80-talet.. Mets för att jag kom över deras kassetband svinbilligt på REA (på nån Esso-mack) och alla andra polare lyssnade på typ Status Q, Sweet och Black Sabbath... Men dom var bra ju och lite annorlunda ju!

Du vet väl att deras namn tog dom från en känd bögklubb 😎

Hmm Lyssnade på Uriah Heep i samma veva vill jag minnas 😄

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

ÅH NEJ, Inte Uriah Heep!!!!!!!!! 😄

Jag ska säga som det är.. Jag minns inte en endaste låt av dom. Bara deras namn och att det var annorlunda att digga dom typ 1980.. Ingen annan gjorde det.. Så därför gjorde jag det.. Men vad jag vill minnas så minns jag ju inget av dom... Så så bra var dom nog inte 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

ÅH NEJ, Inte Uriah Heep!!!!!!!!! 😆

Jag ska säga som det är.. Jag minns inte en endaste låt av dom. Bara deras namn och att det var annorlunda att digga dom typ 1980.. Ingen annan gjorde det.. Så därför gjorde jag det.. Men vad jag vill minnas så minns jag ju inget av dom... Så så bra var dom nog inte 😉

Nja, de var liksom samtida med Deep Purple (och för all del Alice Cooper, Nazareth mm) Men jag gillade aldrig den musiken (utom Purple då). Blev övertalad att gå och se Alex Harvey Band; nån sorts fotbollsrocknroll. I utbyte fick mina polare följa med och se VanderGraafGenerator i Köpenhamn. Kvitterat och betalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ÅH NEJ, Inte Uriah Heep!!!!!!!!! 😉

Jag ska säga som det är.. Jag minns inte en endaste låt av dom. Bara deras namn och att det var annorlunda att digga dom typ 1980.. Ingen annan gjorde det.. Så därför gjorde jag det.. Men vad jag vill minnas så minns jag ju inget av dom... Så så bra var dom nog inte 😉

Nja, de var liksom samtida med Deep Purple (och för all del Alice Cooper, Nazareth mm) Men jag gillade aldrig den musiken (utom Purple då). Blev övertalad att gå och se Alex Harvey Band; nån sorts fotbollsrocknroll. I utbyte fick mina polare följa med och se VanderGraafGenerator i Köpenhamn. Kvitterat och betalt.

Deep Purple älskade jag.. Nazareth likaså.. My white Bicycle är fantastisk ju.. Eller varför inte Love Hurts.. När det gäller Deep Purple så är High Way Star en aboslut favorit.. MMmm.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

ÅH NEJ, Inte Uriah Heep!!!!!!!!! 😉

Jag ska säga som det är.. Jag minns inte en endaste låt av dom. Bara deras namn och att det var annorlunda att digga dom typ 1980.. Ingen annan gjorde det.. Så därför gjorde jag det.. Men vad jag vill minnas så minns jag ju inget av dom... Så så bra var dom nog inte 😉

Nja, de var liksom samtida med Deep Purple (och för all del Alice Cooper, Nazareth mm) Men jag gillade aldrig den musiken (utom Purple då). Blev övertalad att gå och se Alex Harvey Band; nån sorts fotbollsrocknroll. I utbyte fick mina polare följa med och se VanderGraafGenerator i Köpenhamn. Kvitterat och betalt.

Deep Purple älskade jag.. Nazareth likaså.. My white Bicycle är fantastisk ju.. Eller varför inte Love Hurts.. När det gäller Deep Purple så är High Way Star en aboslut favorit.. MMmm.. 😆

My white bicycle låg på listorna me "Tomorow" där Steve Hacket spelade gitarr innan han hamnade i "Yes"

Jag har en kul skiva med Tomorow! 😉

Måstekollasklipp

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

ÅH NEJ, Inte Uriah Heep!!!!!!!!! 🙂

Jag ska säga som det är.. Jag minns inte en endaste låt av dom. Bara deras namn och att det var annorlunda att digga dom typ 1980.. Ingen annan gjorde det.. Så därför gjorde jag det.. Men vad jag vill minnas så minns jag ju inget av dom... Så så bra var dom nog inte 😉

1980 var Uriah slut. Då hade de förvandlats till ett psudohårdrocksband. Under hela sjuttiotalet regerade de. Symfonirock kallade man allting som hade keyboard och lät bombastiska då. Poprock skulle man väl säga idag. Fantastisk sångare som söp ihjäl sig (David Byron) Fantastisk basist som spelade som ingen annan (Gary Thain) och en suverän låtskrivare keyboardist (Ken Heansly) Parat med en duktig gitarrist och helt okej trummis med förkärlek för shufflebeat.

Det finns minst tre fyra plattor som borde finnas med i allas skivsamlingar.

Deamons and Wizards, Sweet freedom, Sailsbury och Wonderworld.

Faktum är att jag blev retad i skolan för att jag gillade Uriah. Alla andra var typ nere med Bay city Rollers.

1980 hade David byron supit ihjäl sig, Gary Thain Knarkat ihjäl sig och Ken Hensly hade dragit sig tillbaka. Trummisen och gitaristen fortsatte med något slags hårdrock och håller väl på ännu.

Nej! här måste ni kolla in lite om ni missat ett av sjuttiotalets bästa rockband 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: vi kanske var på samma konsert dede?

Nej, Olympen Lund.

En av Julius klassiska konserter. Han fick dit dem alla. Procul Harum, Manfred Manns Earthband, Hawkwind, Gentle Giant, Zappa, Corea, Weather Report. Sista konserten jag såg där var Nina Hagen. Då var stolarna borta för första gången

Ja just det!

Där såg man Sweet (urk) Status quo, Manfred man, motörhead, och Pretenders.

Julius ... Att man kan glömma så. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ÅH NEJ, Inte Uriah Heep!!!!!!!!! 😉

Jag ska säga som det är.. Jag minns inte en endaste låt av dom. Bara deras namn och att det var annorlunda att digga dom typ 1980.. Ingen annan gjorde det.. Så därför gjorde jag det.. Men vad jag vill minnas så minns jag ju inget av dom... Så så bra var dom nog inte 😎

Nja, de var liksom samtida med Deep Purple (och för all del Alice Cooper, Nazareth mm) Men jag gillade aldrig den musiken (utom Purple då). Blev övertalad att gå och se Alex Harvey Band; nån sorts fotbollsrocknroll. I utbyte fick mina polare följa med och se VanderGraafGenerator i Köpenhamn. Kvitterat och betalt.

Deep Purple älskade jag.. Nazareth likaså.. My white Bicycle är fantastisk ju.. Eller varför inte Love Hurts.. När det gäller Deep Purple så är High Way Star en aboslut favorit.. MMmm.. 🙂

My white bicycle låg på listorna me "Tomorow" där Steve Hacket spelade gitarr innan han hamnade i "Yes"

Jag har en kul skiva med Tomorow! 😉

Måstekollasklipp

Hmmm, Dede för fan---Steve Hackett spelade aldrig i Yes men i Genesis!

Hegobald, det där med bögnamn vet jag inget om,bara att deras manager föreslog namnet som dom till en böjan inte gillade men sedan...historia.

Apropå bögeri så är ju Ken Hensley fr. Uriah Heep (kolla stavningen) böse, det visste ni inte...för övrigt ett mycket bra band på sin tid-innan 80-talet så klart!

Och vad gäller i går kväll så satt jag och njöt i fulla drag med pilsner och A long day´s night dvd´n som sagt sviinbra tills jag drack Rysk skumpa och blev så full så jag inte minns någonting...öööhhh,känns i huvet idag...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ÅH NEJ, Inte Uriah Heep!!!!!!!!! 😆

Jag ska säga som det är.. Jag minns inte en endaste låt av dom. Bara deras namn och att det var annorlunda att digga dom typ 1980.. Ingen annan gjorde det.. Så därför gjorde jag det.. Men vad jag vill minnas så minns jag ju inget av dom... Så så bra var dom nog inte 🙂

Nja, de var liksom samtida med Deep Purple (och för all del Alice Cooper, Nazareth mm) Men jag gillade aldrig den musiken (utom Purple då). Blev övertalad att gå och se Alex Harvey Band; nån sorts fotbollsrocknroll. I utbyte fick mina polare följa med och se VanderGraafGenerator i Köpenhamn. Kvitterat och betalt.

Var det på Olympen i Lund? Rökaggregatet spydde över så röken vällde ut över de tre, fyra första bänkraderna. Alla rusade bakåt och konserten fick avbrytas och börjas om? I så fall var vi på samma konsert. Ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, Dede för fan---Steve Hackett spelade aldrig i Yes men i Genesis!

OOOPS!!!!!!

Steve Howe menar jag förstås!!!!!!!

Steve Howe och Keith West spelade i Tomorrow! Deras låttitlar säger väl hur det lät; Hallucinations, Three Jolly Litle Dwarfs, Auntie Mary´s Dress Shop, etc.

Tänker ni Syd Barrett, så jo just så!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Lyssnar just nu på Cultösaurus Erectus från 1980---producerad av martin Birch, han som gjorde det mesta med Deep Purple, har aldrig hört den förut eftersom ag är så hardcore på deras 4 första samt liven On your feet...men den är faktiskt bra på nåt sätt, kännetecknande torra trummor och bitvis torra guror i en tidstypisk men ändå retroaktiv feeling, gillar det som sagt, på den här tiden fanns ju Birch och Tony Visconti, ni vet---Bowie/Thin Lizzy osv osv, good old Englishmen men givetvis bra cut´s---dvs mastering enl. dåtidens goda standard---något för nutida lyssnare att ta till sig vill jag mena!!!

😉

(underestimera inte goda masteringtekniker/hus---finns inte så många idag---tyvärr)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...