Jump to content
Annons

Micken, Preampen eller Ljudkortet?


chilldaddy

Recommended Posts

Ni som kommer ihåg min gamla tråd "Ljudkort som stöder kondensator mickar"..

Jag har nu köpt en ny kabel och lyckats få ljud i min Studio Projects B1 mikrofon tillsammans med min Behringer MIC-100 pre-amp. Det enda är att ljudet är väldigt burkigt samtidigt som man måste ha inne -20db knappen på preampen för att inte högtalarna ska sprängas av ett högt dånande ljud i bakgrunden. Har volymen på micken på max och har nästa på det lägsta på pre-ampen. Ändå låter det skitkasst. Det lät mycket, mycket renare och bättre med min Shure Beta 58a..

Så, vad tror ni? Är det datorn, micken eller preampen det är fel på?

Tacksam för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

b1an har ingen egen volym. (ställ inte in nått där, på knapparna alltså) det är på din mickpreamp som du ska höja/sänka volymen.

om ditt ljudkort har egen volym så sänk HELT där! annars blir det dubbelt upp med volym (en slags rundgång) du ska heller inte ha phantommatning +48 påslagen på ditt ljudkort, om det har det vill säga.

prova det först

(det gör inget om du måste ha -20dB på mickpreampen sen...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Xeilon (oregistrerad)

Jag vet ju inte vad för ljudkort du har. Men är det ett billigt datorljudkort så skulle min gissning vara att du har kopplat preampet till en mic-ingång. Det ska man aldrig göra. mic-ingångarna på dataljudkort har ofta en egen grundförstärkning i sig så signalen som väl kommer in blir alldeles för hög oavsett hur lågt du har preampet.

Är så fallet så koppla helt enkelt in preampet till en line-ingång istället, så kommer det låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du ju rundgång och det är rena turen att du inte har fått det tidigare - även om en dynamisk är mindre känslig för sådant, eftersom de har ett mycket mindre upptagningsområde än kondensatormicar...

Du måste stänga av ljudet till högtalarna när du ska spela in - och använda slutna hörlurar i stället - annars kommer det aldrig att bli bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...