Jump to content
Annons

Akut dämpnings hjälp!


Ronnie Hagstedt

Recommended Posts

Hej på er!

Hoppas att jag kan få lite tips från er...? 🙂

Lite bakgrund..

Jag bor i ett "Par-hus"..med andra ord ett hus som delar samma bottenplatta och betongväggar i nedre plan.

Har ett rum på 2.25 x 2.20 m. i nedre plan som jag har som "minihemstudio".

Rummet ligger längst ut i byggnaden,2 väggar är betong & 2 är gips.

Det är dämpat mest för "husfriden" inne hos oss med isolering i gipsväggarna, dubbla dörrar,"kontorstak/plattor" i taket och en heltäckningsmatta som tar död på allt missljud som

jag inte vill ha..

Jag använder studion till sång, både till att öva sång och spela in.

Har kört så här nu i 3år...men nu har vi fått nya grannar..och TA-DA!!

Nu sket sig allt!

Min sång går rätt in i mina grannars sovrum som ligger i andra änden av huset...det följer väl med betongväggen antar jag?

Jag kan inte ta en ton förrän grannarna står och hänger på ringklockan.. 🙂

VAD GÖRA???!!

Är jag tvungen att bygga ett "rum i rummet" eller kan det räcka med att bygga något mot betongväggarna som stoppar?? Rummet är ju redan så litet som det är...

H J Ä L P !!!!

//Ronnie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enda chansen är att bygga ett flytande rum - men det verkar samtidigt konstigt om de klagar när deras sovrum ligger tvärs igenom båda husen från ditt studiorum (eller missförstod jag dig?). Sånglektioner kanske är en bra investering, så att det inte skär lika illa i deras öron...? 🙂

Nåja - skämtar bara lite. 😛

Det verkar som sagt konstigt om sången tar sig fram på det sättet. Det brukar vara bas man får mest problem med om det är något som fortplantas i väggarna. Är det kanske dålig isolering runt fönstret - och så sover de med öppet fönster...? Kan också vara att båda husen har gemensam ventilation och att ljudet därför kommer igenom den vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

"Hemstudion" ligger i nedreplan/källaren (sutteränghus) och grannens sovrum ligger också där nere mittemot...

Jag har inga fönster i studion och vi har separat ventilation.

Det är dock bara lyhört i nedre plan men jag har ingen möjlighet att bygga något

på det övre planet...

Känns som samma problem som man kan få om man bor radhus...om en granne börjar borra i väggen längst bort så hör bara grannen som bor längst bort allt väsen...

/Ronnie

Link to comment
Dela på andra sajter

Le åt grannen varje morgon och ge honom fingret!

OK, det kanske inte var så smart.

Har du någongång varit inne hos grannen för att höra hur högt det låter? En db-mätare från ClasOlsson kanske kan vara på sin plats också för då kan du åtminstone jämföra ljudtrycket melan ditt eget utrymme och hans.

Tyvärr är ditt parhus rejält felkonstruerat. Betongväggen skall vara delad (och helst markplattan också) och det skall inte vandra in så mycket ljud alls! Men, men... Det du behöver göra är att ta reda på om det är golvet eller en eller båda väggarna som skickar vidare ljudet. Gå in till grannen och ställ dig och lyssna, låt sedan frugan/sambon/polaren banka med en hammare i respektive yta (mellanliggande kloss rekommenderas 😎 ). Om det främst verkar komma från golvet, låna ihop ett gäng gamla madrasser och lägg ut över golvet och prova att sjunga eller banka. Du måste hur som helst ta reda på vad som låter värst. Om det är väggen så är 2"x2" stålreglar som gäller med isolering och två gips så är du hemma (beroende på takhöjd. Hur som helst, jobba med grannen och visa att du bryr dig, så brukar tolerensnivån bli något högre. Speciellt om du bygger om för hans skull...

Jag tycker dock liksom Claes att det är konstigt att sång går igenom. Det brukar vara sub-basen som orsakar obehag i hus och lägenheter numera.

Bor också i ett parhus och där hörde jag bara grannen när han vred på stereon rätt rejält och när sub-basen kopplade in vid PC-spel och filmer. Men det har aldrig varit några problem, trots trummor i huset! Vi kom bra överens. Nu har tyvärr denna granne flyttat och jag har ett nytt par som flyttade in i helgen. Verkar väldigt trevliga även om jag inte pratat med dem så mycket ännu. Dessutom är de döva. (Nej, jag skojar inte!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Tänkte att jag skulle bifogat en liten skiss på hur det ser ut....men hur gör jag det?

/Ronnie

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Lite gnälliga grannar? Lite ljud får man ju tåla dagtid iaf om man bor i lgh eller radhus/parhus. Annars ska man inte bosätta sig där. Tänk om ni haft barnkammaren därinne? 😆

Men som jag fattat det så ligger inte rummen vägg i vägg där du står o tjoar o grannen vill sova? Låter helkonstigt att sången går igenom så pass.

Kan vara att det hörs ytterst ytterst lite, o att din nye granne helt enkelt inte tycker att han behöver tåla 'sånt oljud'?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej här igen...!

Nu med skiss på hur det ser ut..

nu kanske det är lättare att förstå mitt problem..? /Ronnie

Hemstudio1.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Om jag orkade skulle jag läsa hela tråden och komma med en del kommentarer. Det verkar dock som om trådskaparen kommit lite mer rätt på väg nu än när han skapade tråden, tex att han tänker ha dubbla väggar in till kontrollrummet vilket, vad jag förstod, inte var tänkt från början (jag kan ha fel).

Dett fälls en hel del mer eller mindre kompetenta förslag om ljudisoleringen mellan rummen och det är ju en viktig faktor men jag har inte sett det nämnas nånting om stående vågor. Ju styvare väggar man har desto större är risken att man får problem med stående vågor i de låga frekvenserna.

Jag rekommenderar alla som tänker bygga studio och/eller kontrollrum och spendera mer än 10 000 spänn på det att införskaffa boken Master Handbook of Acoustics, 4th Edition. F.A. Everest. (Tjuvkika på bokens innehållsförteckning) Nästan 600 sidor läsning för dryga 250 pluringar (plus frakt). Den innehåller en hel del som inte är intressant för en hemmapulare men tillräckligt mycket för att det helt klart ska vara värt pengarna. Många hänvisingar till material och tillverkar mm kan vara lite kluriga att tillämpa eftersom den är på engelska med amerikanska företag som referens men de principer som man får lära sig är extremt användbara. Köp den!

Oj, det blev visst några rader...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag orkade skulle jag läsa hela tråden och komma med en del kommentarer. Det verkar dock som om trådskaparen kommit lite mer rätt på väg nu än när han skapade tråden, tex att han tänker ha dubbla väggar in till kontrollrummet vilket, vad jag förstod, inte var tänkt från början (jag kan ha fel).

??? finns det en tråd till någonstans dör Ronnie tagit upp detta eller vad? han har postat 4 ggr och allt i denna tråd, så, jo läs igenom tråden igen PLEASE innan du postar.

Dett fälls en hel del mer eller mindre kompetenta förslag om ljudisoleringen mellan rummen och det är ju en viktig faktor men jag har inte sett det nämnas nånting om stående vågor. Ju styvare väggar man har desto större är risken att man får problem med stående vågor i de låga frekvenserna.

jo, sant, men vad vi andra har förstått (vi som läst tråden) så är det sång som gäller här och om Ronnie inte har en helvetes basröst så är du ute och cyklar. Om man tittar på skissen så blir jag mest förbryllad över att ljudet av din sång kan förslyttas till andra änden av huset om det INTE finns ventilationtrummor eller något som binder samman delarna.. helt sjukt.

Jag rekommenderar alla som tänker bygga studio och/eller kontrollrum och spendera mer än 10 000 spänn på det att införskaffa boken Master Handbook of Acoustics, 4th Edition. F.A. Everest. (Tjuvkika på bokens innehållsförteckning) Nästan 600 sidor läsning för dryga 250 pluringar (plus frakt). Den innehåller en hel del som inte är intressant för en hemmapulare men tillräckligt mycket för att det helt klart ska vara värt pengarna. Många hänvisingar till material och tillverkar mm kan vara lite kluriga att tillämpa eftersom den är på engelska med amerikanska företag som referens men de principer som man får lära sig är extremt användbara. Köp den!

Oj, det blev visst några rader...

jo, då den är kanske lite tungrodd för gemene hembyggare, så köp istället Rod Gervais, Home Recording Studio: Build It Like the Pros som ger mycket matnyttig information, allt från själva bygget till akustiken.

a

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Har inte haft datorn inkopplad eftersom "studion" är tömd på allt...

Håller just nu på att riva det som var...

Ett dumt faktum är ju att jag och grannen delar samma bottenplatta och skiljevägg i betong...

Står bägge familjerna ex. i sin "Tvättstuga" (se skiss..)så kan vi höra varandra igenom väggen och då i vanlig samtalston...

Fick klagomål när jag lade en massa körpaket på nattetid de tröttnade väl när de hört samma refr. 200ggr. Ha ha ha...!

Har beställt ljudfällor för ventilationen i rummet så att det inte kan gå den vägen.

Fundrar nu på att bygga ett flytande rum som det har talats om ...men där får jag ett problem.

Jag har ett element inne i studion! jag kan ju inte bygga in det!? känner inte för att dra hit en

"vvs gubbe" för att förlänga rörledningarna heller...

Ska jag försöka rama in elementet och sedan bygga en "skärm" framför som kan ta upp ljudet ?

Det känns som att detta blir en sån j-la OVERKILL!!!

Men jag vågar inte chansa på att det räcker med att regla upp rummet isolera+dubbel gips...eller?

Obs! Snälla inga drömlösningar som kostar en förmögenhet! Jag får vara glad att jag har lyckats tjata till mig utrymmet i huset...

//Ronnie

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett dumt faktum är ju att jag och grannen delar samma bottenplatta och skiljevägg i betong...

Står bägge familjerna ex. i sin "Tvättstuga" (se skiss..)så kan vi höra varandra igenom väggen och då i vanlig samtalston...

Fick klagomål när jag lade en massa körpaket på nattetid de tröttnade väl när de hört samma refr. 200ggr. Ha ha ha...!

Det kan inte vara möjligt, det är emot alla naturlagar att ljudet skulle gå så lätt genom en betongvägg.. det är något som inte stämmer här... delar ni golvbjälklag och finns det ett utrymme mellan källarvåning och våningen över som delas mellan husen? vad är taket i källarplan gjort av?

a

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellu!

Vi delar samma golv i källarplan och taket/golvet mellan planen är byggt i trä...smart va..

//Ronnie

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte just nu...känns inte som att jag har grannarna med mig riktigt ännu..

Om jag skulle få till ett test hur skulle det se ut tycker ni?

Håller just nu på att placera ur reglar på golvet för ett framtida golv...skall bara hitta något att lägga under dem typ gummi? Förslag någon?!

//Ronnie

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte just nu...känns inte som att jag har grannarna med mig riktigt ännu..

Om jag skulle få till ett test hur skulle det se ut tycker ni?

ok de är inte intresserade av att du inte hörs in i deras hus? du har lagen på din sida, förmodligen kan du föra liv fram till 2200 utan att störningsjouren kommer bankandes. Så tyvärr behövs grannarna för att kunna göra ett test.

Håller just nu på att placera ur reglar på golvet för ett framtida golv...skall bara hitta något att lägga under dem typ gummi? Förslag någon?!

Ja, stopp och belägg, varför ska du flyta golv? ska du bygga flytande rum? med väggar och tak?

Ingen som helst poäng att flyta ett golv om du inte möjligtvis har problem med stomljud när du bankar på golvet, trodde det var sång du ville isolera bort.

Om du mot förmodan ska bygga ett flytande golv så flyt det på neoprengummi, den täta varianten (inte skumgummi aktiga). Du har glömt att fylla i var du bor, så det är svårt att tipsa om butik nära dig.

a

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo jag bor i Alingsås..har precis uppdaterat min profil...

Grejen med flytande golv var att jag inte såg någon annan väg ut...

Om jag skulle få för mig att inte sitta med lurar någon natt...det blir ju oftast då idéerna kommer.

Det är ju främst sången som skall dämpas bort.

Men annars menar du att det kan räcka med att isolera väggar + tak?

//Ronnie

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...