Jump to content
Annons

Gibson Standard alt. Classic mot Studio


dannesik

Recommended Posts

Annons

Det troliga är eftersom Studio är billigare än Standard är väl att mickar, stämskruvar och annan mekanik inte håller lika hög klass som standard.

Studio är väl mer tänkt som en gura för heminspelningar och standard ska hålla för kraven i live & turne samanhang.

Satsa på en standard. Den har bättre andrahandsvärde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde tillägga att standarden nog är mer "genomarbetad" dvs mer noggrant slipade bandstavar osv. Men det handlar nog mycket om att få tag i ett bra exemplar. Vissa årsmodeller hos standarden sägs ju vara riktigt dåliga dvs. slarvigt byggda, tror det mest handlar om åttiotalare men vet inte riktigt. Finns säkert någon här som är mer insatt i just det. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en recension som kanske kan vara upplysande...

...the differences between say the Gibson Les Paul Standard and the Les Paul Studio are almost entirely cosmetic.

Edit:

Kan tillägga att jag själv sneglar på en Studio LP, Alpine White är grymt snygga.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen så skulle jag fundera på andrahandsvärdet. Sen tycker jag inte att Studio varianten är rock´n roll. Köp en Fender...tycker jag. 🙂

Jo du har en poäng där! Men, det är också stor skillnad i pris! F.ö. skulle jag vilja ha en Fender också... hålet i plånbokn bara växer.

Link to comment
Dela på andra sajter

dom tre modellerna har också olika halstjocklekar och profiler som man nog borde kolla upp vilken man tycker är behagligast att spela med. och mickarna har också lite olika karaktär som är värt att kolla upp. kör själv på en standard och tycker den är överlägsen en studio på alla plan. mot en classic så är det utseendet, elektroniken och vetskapen om att den är mer "budget" byggd, än en standard, som inte är så lockande

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en recension som kanske kan vara upplysande...
...the differences between say the Gibson Les Paul Standard and the Les Paul Studio are almost entirely cosmetic.

Edit:

Kan tillägga att jag själv sneglar på en Studio LP, Alpine White är grymt snygga.

kolla in hagström swede.. grymt jävla sköna gitarrer, reissuerna dvs.

de gamla har sin charm, men för det priset som dom nya kostar...ojojojoj!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en recension som kanske kan vara upplysande...
...the differences between say the Gibson Les Paul Standard and the Les Paul Studio are almost entirely cosmetic.

Edit:

Kan tillägga att jag själv sneglar på en Studio LP, Alpine White är grymt snygga.

kolla in hagström swede.. grymt jävla sköna gitarrer, reissuerna dvs.

de gamla har sin charm, men för det priset som dom nya kostar...ojojojoj!!!!

Du menar alltså de nya som väl görs i kina eller korea?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en recension som kanske kan vara upplysande...
...the differences between say the Gibson Les Paul Standard and the Les Paul Studio are almost entirely cosmetic.

Edit:

Kan tillägga att jag själv sneglar på en Studio LP, Alpine White är grymt snygga.

kolla in hagström swede.. grymt jävla sköna gitarrer, reissuerna dvs.

de gamla har sin charm, men för det priset som dom nya kostar...ojojojoj!!!!

Du menar alltså de nya som väl görs i kina eller korea?

javisst.. tro det eller ej. 🙂 men fy fan vilka instrument.. dom är fruktansvärt sköna och låter pissebra!!

sen gär det ju att disskutera hur pass bra dom håller.. 😛

edit: dom e väl kineser?

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

studion skulle jag aldrig i mitt liv vilja röra, dom må va billiga och ser snygga ut men maken till obehaglig gitarr att spela på har jag då aldrig stött på. dessutom är det dålig kvalitet på elektroniken, därför är det mycket grötigt ljud i dom. jag skulle titta runt efter nån schysst japanare eller ev. en hagstöm

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj va mycket skit det kommer härifrån forumet. Stämskruvar, stall och annan mekanik är identiska på en standard och en studio. Studion saknar kantlist och görs av trä med sämre kosmetiska egenskaper (det är därför de nästan uteslutande säljs med heltäckande lack). De har även en målad Logo istället för en inlagd i pärlemor. Mickarna är 490R och 498T istället för de Burstbucker-mikar som sitter på standarden. Alla dessa detaljer gör tillverkningen billigare och gitarren kan därför också säljas billigare. Halsprofilerna är heller inte de samma på gitarrerna men det påverkar egentligen inte priset.

Les Paul Custom är ett steg över Standarden i lyx, den har kantlist både på över och undersidan av kroppen och även andra detaljer som gör den dyrare.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Korrekt Phobos!

Custom är kul om man har råd och kuligast är då att själv ha valt färg, rattar osv. och låtit dem bygga en. En dröm man har...

Jag undrar om Studio har samma mikar som en SG då? Ska kolla upp det annars.

Varför talar ingen om Gibson SG? Grymt snygga och låter hejdlöst bra. Många av mina gitarridoler har spelat/spelar på just dem. Och då finns en som heter Worn Brown Faded Gibson SG för bara 8 papp nu. Den är mycket snyggare än den nya "vanliga" Gibson SG Std i Natural Burst Brown, men frågan är vilken som är bäst ljudmässigt, vilket är det viktiga.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller med musik att den nya worn & faded e sjukt snygg.. 😉 jag har kikat på en sån ett tag, men jag e lite känslig när det gäller Gibson.. dom sitter inte som dom ska i mitt knä!

edit:tilläggas ska väl göras att jag endast spelar gitarr i studio.. inge giggande för mig. 😏

edit2: kolla in Equippo väldigt bra instrument till väldigt bra priser!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jepp, jag har den nya 4Sound-katalogen och där står att Gibson SG Special Faded kostar 7995 kr (förr 11295 kr). Förvisso har den kostat 7995 kr länge nu... Bra pris måste det ju ändå betraktas som?!

Sedan såg jag att Gibson Les Paul Standard Faded 50/60s style går för 13995 kr (tidigare 25695 kr) i Honeyburst, vilket är en av de snyggaste Gibson jag sett. Men frågan är hur mycket sämre en Faded är jämfört med en "vanlig" Std?

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

e inte faded.... lite mer inkörda med??

konstigt.. antagligen ska dom väl köra på ngt annat koncept nu om ett tag, så dom "kasserar" alla gamla modeller.. 😉

(precis som digidesign verkar göra..)

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

De saknar kåpor (med såna kan man ju köpa), men framförallt är de Vintage-behandlade så att de ser gamla ut. Mickarna och toppen är densamma. Jag tror att kroppen också är densamma.

Jag tror 4Sound lockar så med en enda utvald färg bara. De kommer nog att finnas kvar. Ibland lockar ju Musikbörsen med 2-3 färger bara av Standard.

:musik

p.s. Apropå Modell Classic (som det pratades om långt tidigare i denna tråd), så är den uppborrad till skillnad från Standard d.s.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok!! fastän att man inte e ngn gibson-person blir man fan sugen!!!

vintagebehandlade.. det låter mysigt.. 😉

Fast... vore coolare att köpa en gammal sliten Gibson än en ny dito. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det hjälper så har jag sedan drygt 2 år tillbaka en LesPaul worn and faded med humbuckers (490R och 498T) som jag är grymt nöjd med. Den är störtskön att spela på, ljudet är underbart och jag har inte haft ett enda problem med den...

Skulle vara vid ett tillfälle då, innan jag hade satt straplocks på den och tappade den i golvet. Den landade med en klockren träff på kontakten till telekabeln och den försvann in i gitarren med hela kontakten och lite till. Fast det var bara att spela vidare. Köpte en ny platta (80:-) som håller telekontakten och skruvade ihop det igen, inga problem 🙂

Som vanligt gäller det att provspela innan för du kanske inte gillar det nästa gitarrist tycker är superbt. Och du, sätt på straplocks direkt, gitarren är värd det !

Link to comment
Dela på andra sajter

ok!!  fastän att man inte e ngn gibson-person blir man fan sugen!!!

vintagebehandlade.. det låter mysigt.. 😄

Fast... vore coolare att köpa en gammal sliten Gibson än en ny dito. 😄

jo.. en goldtop!!! 😉😄🙂😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det var ett jävla gnäll på Lp studio då.

Jag tycker det är en bra gitarr. Det enda jag inte gillar med den

jämfört med standard tycker jag är att den inte har kantlist på halsen.

Banden kan kännas lite vassa i bland.Ljud mässigt låter den skitbra.

Sen är den lättare för att den har flera hål uppborrade i kroppen

under lönntoppen. Det har jag sett när jag skickat den genom röntgen

på flygplatsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en recension som kanske kan vara upplysande...
...the differences between say the Gibson Les Paul Standard and the Les Paul Studio are almost entirely cosmetic.

Edit:

Kan tillägga att jag själv sneglar på en Studio LP, Alpine White är grymt snygga.

kolla in hagström swede.. grymt jävla sköna gitarrer, reissuerna dvs.

de gamla har sin charm, men för det priset som dom nya kostar...ojojojoj!!!!

Du menar alltså de nya som väl görs i kina eller korea?

javisst.. tro det eller ej. :rolleyes: men fy fan vilka instrument.. dom är fruktansvärt sköna och låter pissebra!!

sen gär det ju att disskutera hur pass bra dom håller.. 😄

edit: dom e väl kineser?

Låter det vintage piss, jazzigt piss eller modernt rockpiss?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...