Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Jag har spelat gitarr i 2 Är och har aldrig klurat ut detta. Eftersom jag Àr sjÀlvlÀrd sÄ har jag aldrig fÄtt hjÀlp.

NÀr man sweepar pickar pÄ gitarren mÄste man spela snabbt med fingrarna och slÀppa fingrarna snabbt ocksÄ. Fast nÀr nÀr man spelar i en snabb hastighet och slÀpper fingret frÄn strÀngen sÄ slÄs strÀngen ut typ och spelar en annan ton. NÀr man sweepar sÄ kan man inte anvÀnda handen för att muta en strÀng.

och om jag ska börja spela 5 - 7 - 8 (arpeggios eller nÄgot) FrÄn D strÀngen och forsÀtta nerÄtt. Hur dÀmpar ni strÀngen innan ni forstÀtter spela pÄ andra strÀngen?

Normaltvis anvÀnder jag högra handen men nÀr man spelar snabbt sÄ hinner man inte. annars lÄtet det knasigt.

Hoppas ni förstÄr vad jag menar

Är tacksam för svar och desperat pĂ„ att veta hur man ska göra.

😆🙁

Redigerat av Jonathanhitochdit
Annons
Postat (redigerat)

Lyfter du upp fingrarna sÄ pass mycket att det kanske blir en pull-off effekt? I sÄdant kan du försöka lyfta dem sÄ att fingret fÄr strÀngen att sluta vibrera/lÄta men inte lÀttar ifrÄn strÀngen. Har du enormt mycket distortion? I sÄdant fall kanske den tar fram nÄgon överton som blir nÀr du lÀttar pÄ fingrarna vilket trÀder fram lÀttare pÄ grund av det höga gainen. Lycka till med övningen för sweeping Àr duktigt svÄrt och tar lÄng tid att fÄ bra. Allt du övar hoppas jag att du Àven spelar vÀldigt lÄngsamt ocksÄ. Det Àr mÄnga som kan sweepa snabbt men sÄ fort det blir lite lÄngsammare sÄ lÄter det jÀtte dÄligt för dÄ Àr det tillrÀckligt lÄngsamt mellan vart ton sÄ vi kan höra hur dÄlig deras teknik Àr. MvH

Redigerat av punkrockdude
Postat

Jag vet inte om jag besvarar din frÄga hÀr men de tvÄ olika dÀmpteknikerna för sweep Àr att antingen dÀmpa snabbt som attan med samma finger pÄ vÀnsterhanden du lyfte eller att helt enkelt ha en bra dÀmpning med plekrumhanden vid stallet. Det sistnÀmnda Àr lÀttast och lÄter utmÀrkt om man gör det korrekt. Det första krÀver rejÀl snabbhet och krÀver betydligt mer trÀning. SÄ funkar det för mig nÀr jag spelar. Det finns hur mycket bra info som helst om gitarrteknik pÄ nÀtet som Àr ovÀrderlig för alla som lÀr sig sjÀlv.

Lycka till!

Postat

... eller strunta i det!

(sorry jag kunde inte inte lÄta bli.)

i all vÀlmening:

skit i att sweep picka!! det tog ett halvÄr av min ungdom att försöka lÀra mig skiten och jag har aldrig lÀrt mig det och framförallt: ALDRIG haft nytta av det.

Postat

Jag har Àndrat lite pÄ sweeptekniken för att det ska lÄta riktigt bra. Vet inte om "proffsen" kanske gör som jag ocksÄ, men det Àr i alla fall inte sÄ jag fÄtt lÀra mig av böcker/lÀrare. Jag dÀmpar alla strÀngar under den strÀng jag spelar pÄ med vÀnsterhanden och de över med högerhanden, vilket betyder att nÀr jag Àr pÄ vÀg tillbaka upp, pÄ t.ex. D-strÀngen, sÄ hÄller blir det svÄrt för vÀnsterhanden, eftersom det kan bli konstiga vinklar. Det har tagit mycket tid att fÄ bra, och det Àr inte förrÀn ett par mÄnader sedan som det började sÀtta sig. Men bara för att tekniken sitter hyffsat sÄ betyder det inte att jag lirar i nÀrheten av lika fort som "proffsen".

PÄ vÀgen ner mÄste du lÀra dig att tajma grymmt bra, sÄ att du dÀmpar tonen precis samtidigt som du slÄr nÀsta. Som nÀmnts ovan: Det Àr hÀr skillnaden mellan de som Àr duktiga och de som inte Àr sÄ duktiga ligger.

Och sĂ„ mĂ„ste jag bara tillĂ€gga vad som ocksĂ„ nĂ€mnts ovan: börja öva sakta, RIKTIGT sakta. DĂ„ blir det bĂ€st 😛

Hoppas inte min förklaring var allt för luddig 🙂

PS. Det Ă€r i ytterst fĂ„ musikstilar som sweeping anvĂ€nts, har sjĂ€lv faktiskt bara anvĂ€nt det i en lĂ„t, och dĂ„ skrev jag den med sweep bara för att fĂ„ in det i en lĂ„t 😛 men om du spelar metal/hĂ„rdrock sĂ„ kan det nog bli anvĂ€ndbart.

Postat

Man tĂ€nker mest pĂ„ sweep inom hĂ„rdrock och metal men det förekommer i country, jazz och fusion mm. Ge inte upp utan fortsĂ€tt öva och strĂ€va efter att inte kĂ€nna dig begrĂ€nsad av din teknik. Att kunna spela pĂ„ gitarren det du hör i huvudet eller vill uttrycka Ă€r viktigt och gör det Ă€nnu roligare att spela. Börja lĂ„ngsamt och nĂ€r det vĂ€l sitter sĂ„ kommer du aldrig att Ă„ngra den trĂ€ning du lagt ner pĂ„ det. 😳

Postat
Man tĂ€nker mest pĂ„ sweep inom hĂ„rdrock och metal men det förekommer i country, jazz och fusion mm. Ge inte upp utan fortsĂ€tt öva och strĂ€va efter att inte kĂ€nna dig begrĂ€nsad av din teknik. Att kunna spela pĂ„ gitarren det du hör i huvudet eller vill uttrycka Ă€r viktigt och gör det Ă€nnu roligare att spela. Börja lĂ„ngsamt och nĂ€r det vĂ€l sitter sĂ„ kommer du aldrig att Ă„ngra den trĂ€ning du lagt ner pĂ„ det. 🙂

Visste jag inte? 😼 Tufft juh đŸ˜±

Lyssnar iofs inte pĂ„ den sortens musik.. men metal Ă€r iofs inte heller min grej 😉

Postat

Bra tips! 😆

Som han i instruktionsvideon pratar om i slutet sÄ Àr det kanske vid "rolls" som du upplever problemet? AlltsÄ nÀr du tÀcker t.ex tre strÀngar med ett finger och snabbt ska dÀmpa dom i följd. Jag spelar med en blandteknik av bÄde dÀmpning av vÀnsterhand och högerhand. Om det Àr ett finger för varje strÀng sÄ lÀttar jag snabbt pÄ vÀnsterhandens fingrar sÄ att strÀngen dÀmpas frÄn bandet och om det Àr en roll sÄ sker dÀmpningen med plektrumhanden vid stallet (och lite av vÀnsterhanden). Det Àr viktigt att vara avslappnad och vÀldigt lÀtt pÄ vÀnsterhanden och inte trycka ner strÀngarna mer Àn nödvÀndigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.