Jump to content
Annons

Behöver hjälp: Ändra tonläge


Curry_Man

Recommended Posts

Jag har en instrumental låt som en skivbolag visat intresse för. Dem vill att jag skall skicka den med följande ändring "with 2 keys and 3

keys higher. Vill helst slippa att gå tillbaka till den ursprungliga midi låten och flytta på tonerna och sedan hårddiskinspela allt på nytt.

Hur gör man detta på bästa sätt?

Har tittat lite på waves soundshifter, om man ändrar en "semitone" till +2 har man man höjt 2 keys då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Japp det har du, men rekommenderar faktiskt att gå tillbaka till midiprogrammeringen och börja om därifrån. Att pitcha audio låter sällan bra nog, speciellt inte om du pitchar en hel mix.

Om du inte har alldeles för många audiospår så kan du prova att pitcha bara dom, transponera midi och låta trummorna vara så kan de bli OK. Har gjort det själv nån gång när nån kund velat byta tonart i sista sekund. (alltid efter att gitarristen fått pröjs och åkt hem) Visst kan de låta lite skumt om man sololyssnar, men oftast märks det inte i helheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Jag har en instrumental låt som en skivbolag visat intresse för. Dem vill att jag skall skicka den med följande ändring "with  2 keys and 3

keys higher. Vill helst slippa att gå tillbaka till den ursprungliga midi låten och flytta på tonerna och sedan hårddiskinspela allt på nytt.

Hur gör man detta på bästa sätt?

Har tittat lite på waves soundshifter, om man ändrar en "semitone" till +2  har man man höjt 2 keys då?

1. Fundera på om du vill att nån businesstyp bestämmer i vilken tonart din låt ska gå i.

2. Förutsatt att du tycker det är okej att ändra för att få ut låten ("integritet är sååå överskattat") så är det bara att gå tillbaks till start och ändra.

Att pitcha hit och dit och tajmstrettscha låter i princip alltid kasst på stereospår.

Trummorna brukar bli extra sugiga.

Vad gäller definitionen av "keys" så tror jag som du att semitone + 2 och tre blir rätt.

edit: VacUm var visst först. Men jag står fast vid att det låter tio miljoner gånger bättre att göra sig (det lilla) besväret att göra om från grunden.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Har tittat lite på waves soundshifter, om man ändrar en "semitone" till +2 har man man höjt 2 keys då?

En Semitone (one key up) är +1 dvs en halvton. Alltså som E till F.

Så 2 keys är c till d dvs 2 semitone dvs 2 halvtoner dvs +2

jag har använt Serato Pitch an Time för att göra detta just av samma anledning. låt (mkt audio och midi) mastrad och klar = "sorry, can you pitch it higher . . . " det fungerade bra, men har man tid (och låten ligger i midi) så är det klart bättre att göra om från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppenbarligen har de nån sångare vars röst funkar bättre 2-3 halvnoter uppåt, så om du tror det finns risk att de "snor" låten från dig utan att ge dig ersättning kan det vara idé för dig att skydda din musik.

Jag kopierar från STIMs sida:

Att registrera sin musik hos Stim är inget skydd mot plagiat eller stöld. Ett musikverk har automatiskt upphovsrättsskydd i och med tillkomsten, oavsett om det finns på noter, är inspelat eller är registrerat hos Stim. Registreringen hos Stim avser enbart möjlighet till ersättning vid offentligt framförande eller inspelning.

Stim bevakar inte den ideella rätten

Du har enligt lagen en ideell rätt som Stim inte bevakar. Plagiat, förvanskning, stöld eller användning av din musik i ett sammanhang som du kan uppfatta som kränkande, bevakar du själv eller ditt musikförlag.

Ett sätt att visa att du har haft materialet i din hand vid ett visst datum är att skicka en demokassett, noter eller text rekommenderat med mottagningsbevis till dig själv och behålla försändelsen oöppnad. Det bevisar visserligen inte att du är den ursprunglige upphovsmannen, men poststämpelns datum kan vara väsentlig vid en tvist. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
du kan fixa det med en rullbandare...enklast och bästa resultat förmodligen

Om du menar att man ska höja uppspelningshastigeheten och därmed få ett högre tonläge så ändrar man ju även tempot i låten. Annars så funkar det nog ganska ok om men kan leva med längdminskning och tempohöjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan fixa det med en rullbandare...enklast och bästa resultat förmodligen

Om du menar att man ska höja uppspelningshastigeheten och därmed få ett högre tonläge så ändrar man ju även tempot i låten. Annars så funkar det nog ganska ok om men kan leva med längdminskning och tempohöjning.

Om det är för en presentation till ett bolag duger det nog så dom får höra den i en högre key för han lär ju få göra om det iaf sen eftersom sång o lite annat inte alltid låter så spännande när det e pitchat, det va så jag tänkte.

Redigerat av deelay
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...