Jump to content
Annons

If You Never Come To Eat In His House


yessongs

Recommended Posts

LÅTNAMN: If You Never Come To Eat In His House

ARTIST/GRUPP: yessongs

GENRE: Oldfield igen?

LÅTLÄNGD: Nästan fyra min.

KOMPOSITÖR: yes

PRODUCENT: m-hmm

EV. MEDVERKANDE: no-p

INSPELNINGSÅR: -06

FORMAT: mp3

STORLEK: Fem-å-fyra

STATUS: Klar

Mycket kvar att göra, men jag har knåpat ihop ett "skelett" av en låt. Nu återstår bara att få liv i kadavret genom en noggrant förberedd serie blixtnedslag och ett par glödande gitarrsolon! IT'S ALIVE!!!

Edit: Ny version med elgitarr-komp. Lite mixad också. Mutade faktiskt kompgitarren under större delen av första versen eftersom jag inte ville stjäla uppmärksamhet från mina underbara marimbas 😄 !!!

Edit2: Nu med en uppfriskande smak av distad "fläktorgel" a la Henry Cow. Både ett solo och några harmonier.

ps. Hoppas att jag inte helt metafysiskt försvinner i tunna luften om jag inte har en tydlig sångmelodi i låten 🥰

Edit3: Nu får den vara klar! Orkar inte mecka med den längre. Lade min "dynamic filter"-gitarrpedal i aux:en på de sista påläggen (akustiskt gitarrsolo och sång) så det blev en skönt "autentiskt" dist på köpet. Tydligen inte tänkt att koppla gitarrpedaler till aux:en. Låter hemskt; I Love It :rolleyes: Och ni vet hur man laddar ner låtar från den här knasiga siten vid det här laget...

if_you_never_come_to_eat_in_his_house.mp3

Redigerat av yessongs
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
LÅTNAMN: Rumba Marimba

ARTIST/GRUPP: yessongs

GENRE: Oldfield igen?

LÅTLÄNGD: Tre-och-nått

KOMPOSITÖR: yes

PRODUCENT: m-hmm

EV. MEDVERKANDE: no-p

INSPELNINGSÅR: -06

FORMAT: mp3

STORLEK: Två-och-nått bara

STATUS: Skelettet om man så vill

Mycket kvar att göra, men jag har knåpat ihop ett "skelett" av en låt. Nu återstår bara att få liv i kadavret genom en noggrant förberedd serie blixtnedslag och ett par glödande gitarrsolon! IT'S ALIVE!!!

tvival starkt på att yes har skrivigt denna låt med fin marimba

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: Ny version med elgitarr-komp. Lite mixad också. Mutade faktiskt kompgitarren under större delen av första versen eftersom jag inte ville stjäla uppmärksamhet från mina underbara marimbas 🙂 !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Kom bara att tänka på..... reglerna om upphovsrätt, de täcker väl in melodi och text.

Nu finns det ju sång långt bak i mixen här, men säg att den inte hade varit med, hade det saknats upphovsman då? hade vem som helst kunnat planka av grunden o lagt en egen melodi o text o kallat låten sin? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit2: Nu med en uppfriskande smak av distad "fläktorgel" a la Henry Cow. Både ett solo och några harmonier.

ps. Hoppas att jag inte helt metafysiskt försvinner i tunna luften om jag inte har en tydlig sångmelodi i låten 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Edit3: Nu får den vara klar! Orkar inte mecka med den längre. Lade min "dynamic filter"-gitarrpedal i aux:en på de sista påläggen (akustiskt gitarrsolo och sång) så det blev en skönt "autentiskt" dist på köpet. Tydligen inte tänkt att koppla gitarrpedaler till aux:en. Låter hemskt; I Love It

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att få grepp om låten...beror säkert på trötthet mer från min sida än fel på låten 😄😆 har lyssnat tre ggr i rad, det är många teman som ska vävas ihop men jag tycker det är svårt att känna helheten...och sången bör upp en aning och iaf som alltid bra spelat och idéerna verkar ju flöda men försök att smälta ihop det hela lite mer.... 🥰😄

Edit: bara min högst personliga åsikt (som du inte alls behöver bry dig om)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Skön struktur på låten fast jag tycker att "jul" klockorna ligger för högt.

Sen tappar de ett slag i bland, fast det kanske skall vara så. Som sagts tidigare så kanske sången skall upp lite. Fast dessa saker är inget negativt igentligen bara en åsikt från mig 😄 Den är så pass intressant så den läggs till i låtarkivet. Lyssnar i lurar idag så jag skall testa att dra på lite i morgon så får vi se hur den känns.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello!

Det är möjligt att sången skall upp eller att arret är lite oklart, MEN:

Jag har nästan slutat funderat i dom termerna när det gäller dig. Det blir en betydligt större njutning om man låter detta vara det det är; ett färdigt "konstverk". Att låta det obestämda, oväntade spännande få vara just det.

Jag vill förståss gärna höra din sång högre och mer men du har ju ofantligt många låtar kvar att skriva så det kommer tids nog. 😱

Kul med alla dina nya instrument (och för den som inte vet tror jag att samtliga instrument är inspelade "live" i Daniels etta, inga instrumentpluggar här inte bara "riktiga" instrument!).

Gillar melodikan, särskilt första partiet, och den auxade gitarren skapar ett nästan helt nytt sound, fräckt! 😎

Sammanfattningsvis: Låt det va så här och gå vidare, jag ser framtiden an med spänning. Det enda som grämer mig är att jag inte lägre har något som skulle kunna tillföra något till din musik, du gör allt så mycket bättre själv. 😱 ...men det kan jag leva med om jag bara får låna dig emellanåt för att lyfta mitt! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice, 70-tal. Sången är ju hur cool som helst. Hittade inget direkt att anmärka på. Roligt med alla akustiska ljud som trillar runt i ljudbilden. Jag tog gladeligen det hela till som en färdig produktion, tills slutet kom. Gitarren låter hemsk, det hade väl funkat med ett rent och snyggt sound, tycker jag. Fixa det så är detta hur bra som helst.

Bra jobbat!! // Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack för att ni tyckte till. Det är om inte annat väldigt intressant hur var och en hör samma låt/instrument/parti/ljud olika. (Jag älskade t.ex. överstyrningen på acke-solot.) Dags att ge sig på nytt material. Och pwayne, jag har ju CS-80-pluggen (clavinetten) nu, så vi kan ta tag i distansarbetet när du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Gillar stämningen och harmonierna!

Men som Karl skrev tidigare har jag svårt att få grepp om helheten. Kanske skulle låten lyfta ytterligare om du valde bort vissa partier och vilade lite längre på de återstående partierna. Svårt att förklara på ett enkelt sätt, men jag skulle vilja suga på varje karamell lite längre och kanske uppleva lite mer variation inom varje parti.

Gillar förresten filterprylarna på gitarr och sången i slutet! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...