Jump to content
Annons

Bra midiklaviatur?


illWill

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att bygga ihop ett studiosystem och ska köpa en midikompatibel klaviatur med tyngda tangenter (tror jag det heter, alltså det ska vara realistiskt, som att lira på piano).

Då undrar jag om någon vis människa här har något tips? Jag tänker mig en klaviatur för mellan 3000-7000 spänn. Jag känner mig helt vilsen i frågan och vill inte gå in till musikaffären och bli pålurad någon skitsak!!

Tacksam för bra tips!!

MVH

William

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förstår jag dig rätt skall du bara använda klaviaturen för MIDI och behöver inga inbyggda ljud.

om du vill ha vägda tangenter (så det känns som att spela på ett riktigt piano/flygel) så får du köpa ett digitalpiano. Har du tur så hittar du kanske det billigaste för 7000:-

Menar du anslagskänsliga tangenter (som känner av hur hårt du trycker ner tangenterna) så kan du i princip ta vilket som helst med tillräckligt många tangenter. Runt tusenlappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en Fatar SL-880 för några år sedan. Jag vet inte riktigt om jag skulle rekommendera den egentligen...den är hyfsad att spela på, men menysystemet känns inte riktigt som nån höjdare. Och så skulle jag önska att volympedalen skulle kunna skicka ut ett annat control-meddelande än just volym. Men det beror förstås på vilka behov man har. Den kostade 7000:- för fyra-fem år sedan (ny), nu borde den vara något billigare.

Det är min erfarenhet - att SL-880 funkar bra om man inte är inne och pillar i menyer mycket, och inte är ute och spelar live mycket (eftersom den tyvärr går sönder i sidan ganska lätt).

Men ja - prova och känn själv i musikbutiken liksom. (Eller tänker du handla på postorder?)

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla efter begagnade prylar. Ibland finns det riktiga idioter som säljer sina söners gamla kvarlämnade digitalpiano för en krogrunda.

Ojoj.

Man skulle ju kunna tro att du har erfarenhet av nåt dylikt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

M-audio har lite schyssta midiklaviaturer ( utan inbyggda ljud. Bara midistyrning ) som ligger lite lägre i pris än andra märken.

Keystation Pro 88 med vägda tangenter och "hammer action" och en jäla massa reglage och knappar: http://www.m-audio.com/index.php?do=produc...8b1c6ffaa247f5b

Kostar 5,355.75 på Thomann:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_artikel-170807.html

Keystation 61es med halvvägda tangenter:

http://www.m-audio.com/index.php?do=produc...aecb0d1f12b9dce

Kostar 1,831.50 på Thomann:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_artikel-170806.html

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga angående alla dessa knappar som sitter på vissa midikeyboard. Går det att använda dem för att styra ett en ljudmodul ( hårdvara ) och alla dess funktioner? Jag har fått för mig att de mest är till för att styra mjukvara.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
En fråga angående alla dessa knappar som sitter på vissa midikeyboard. Går det att använda dem för att styra ett en ljudmodul ( hårdvara ) och alla dess funktioner? Jag har fått för mig att de mest är till för att styra mjukvara.

Det går. Dom skickar nämligen så kallade Midi Controllers, som går att assigna till grejer i de flesta midisyntar, utom typ JX-3P. 😆

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga angående alla dessa knappar som sitter på vissa midikeyboard. Går det att använda dem för att styra ett en ljudmodul ( hårdvara ) och alla dess funktioner? Jag har fått för mig att de mest är till för att styra mjukvara.

Det går. Dom skickar nämligen så kallade Midi Controllers, som går att assigna till grejer i de flesta midisyntar, utom typ JX-3P. 😆

Ok..så typ om man typ skulle vilja typ styra en typ Fantom-Xr med typ en M-Audio Keycontroler Pro 88 så skulle man typ kunna det? Alltså, typ att man kan typ komma åt typ varenda funktion typ med typ en knapptryckning? Typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga angående alla dessa knappar som sitter på vissa midikeyboard. Går det att använda dem för att styra ett en ljudmodul ( hårdvara ) och alla dess funktioner? Jag har fått för mig att de mest är till för att styra mjukvara.

Det går. Dom skickar nämligen så kallade Midi Controllers, som går att assigna till grejer i de flesta midisyntar, utom typ JX-3P. 🙂

Ok..så typ om man typ skulle vilja typ styra en typ Fantom-Xr med typ en M-Audio Keycontroler Pro 88 så skulle man typ kunna det? Alltså, typ att man kan typ komma åt typ varenda funktion typ med typ en knapptryckning? Typ.

Typ så ja..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
rekkit (oregistrerad)

jag skulel köpa ett billigt digitalpiano med midi om jag skulle lägga ut 7000 eller mer. Ett motsvarande midiklaviatur kostar i stort sett lika mkt ändå.

Jag tror Casio har en modell som ligger på 7000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...