Jump to content
Annons

Val av mick?

dennislag (oregistrerad)

Recommended Posts

dennislag (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej.

Jag skall micka upp två svaga punkter i en orkester.

Det ena punkten är 4 tvärflöjter och andra lika många klarinetter. Dessa behöver extra uppmickning med såklart så lite läck som möjligt och inga mickar fästa på instrumentet.

Jag är inte van att micka på det här sättet och skulle uppskatta tips och råd av mickval. Gärna Neumann, Akg men även budget alternativ välkommet.

Hälsningar Dennis

Redigerat av Gäst
Annons
Postat

Jag tänker direkt på Oktava MK012, som fungerar i princip överallt och ligger vettigt i pris.

Jag vet folk som använder dem till så olika saker som akustisk gitarr, kammarorkester, stråkkvartett, körer och trumöverhäng... 😳

Postat

Dennis,

är det för PA eller för inspelning?

För inspelning funkar det med bra kardioider riktade mot instrumenten. KM184 är väl ett standardval för att fixa sånt, även om massa andra mickar kan funka. Häng två mickar framför varje sektion, nån meter framför och två meter upp. Flöjter kan man gärna micka över höger axel på spelaren annars. Klarinetter riktade mot mitten på instrumentet.

Ett helt annat alternativ är en omni mellan varje par av musiker, i huvudhöjd så där lite bakom stolarna. Förvånansvärt bra ljud och inte i vägen.

Skall det vara för PA och du har risk för återkoppling är det väl en mick per instrument som gäller. Lite brutalt så funkar vad som helst, i en stökig rökig lokal skulle jag ta SM57-or.

Det beror som sagt på.

Gunnar

dennislag (oregistrerad)
Postat
Dennis,

är det för PA eller för inspelning?

För inspelning funkar det med bra kardioider riktade mot instrumenten. KM184 är väl ett standardval för att fixa sånt, även om massa andra mickar kan funka. Häng två mickar framför varje sektion, nån meter framför och två meter upp. Flöjter kan man gärna micka över höger axel på spelaren annars. Klarinetter riktade mot mitten på instrumentet.

Ett helt annat alternativ är en omni mellan varje par av musiker, i huvudhöjd så där lite bakom stolarna. Förvånansvärt bra ljud och inte i vägen.

Skall det vara för PA och du har risk för återkoppling är det väl en mick per instrument som gäller. Lite brutalt så funkar vad som helst, i en stökig rökig lokal skulle jag ta SM57-or.

Det beror som sagt på.

Gunnar

Tack för era svar.

Jag skulle vilja hålla mig till Neumann mickar och har varit inne på Km-serien 2st 183 och 2st 184. Just den här gången är det PA i första hand men det kommer bandas. Min önskan är att just det här inköpet och val av mickar skall funka minst lika bra i studion. Vi saknar den typen från Neumann därför hade det varit ett bra tillfälle. Jag saknar en del erfarenhet live i PA och blev genast orolig för just återkoppling.

mvh Dennis Lagerkvist

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.