Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan jag tänkte kolla om det inte skulle kunna gå att få lite länkar med ljudexempel på någon/några röster med skillnaden mellan en vanlig mick och sedan en rörmick

med precis samma inställningar på allt!

har inte en riktigt klar bild om hur skillnaden är..

skillnaden mellan en rörförstärkare och en transistor förstärkare till gitarr är ju oftast en enkel jämnförelse finns det en sån stor marginal med mikrofoner med?

exempel från låtar där det hörs tydligt att det är rörmikrofon är jag också tacksam för!

Annons
Postat

Ljudet från en mikrofon är mer avhängt membranet och karaktäristiken än elektroniken.

Din önskan om en tydlig jämförelse är således svår att uppfylla om man inte kan särskilja de olika delarnas ljudpåverkan.

Vore lite enklare att jämföra olika mikrofonförstärkare och därigenom lära sig skillnaderna i karaktär och sedan avgöra om man vill ha det i en mikrofon eller inte.

Enklast är givetvis att låna hem ett större antal mickar och göra blintester med några lyssnare.

Ofta tillskrivs rörprylar en viss karaktär som inte har med själva röret att göra.

Rekommenderar samtidigt att vid apparattest spela in många kanaler och göra en mix, inte bara bedöma efter en tagning. Den distorsion som introduseras vid varje pålägg blir snabbt påfrestande när den adderats ett flertal gånger.

Brukar skilja ganska mkt på billiga och dyra rörprylar i karaktär.

Mvh Omni

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

..

Redigerat av maxmaxmax
Postat

Eftersom DrHans var vaken tidigare än jag, så hann jag inte tipsa om min testsite själv - men jag kan ju också bekräfta vad Omni säger, att den "värme" som ofta tillskrivs rörprylar, inte alltid beror på röret. Man kan få ett "varmt" sound från en kondensatormic också. Det skulle kanske egentligen vara mer relevant att säga att bandmikrofoner har ett "varmt" sound - men det beror ju också på vad man lägger för innebörd i uttrycket...

Det har enligt min mening gått lite hysteri i detta med "rörvärme" och "vintagesound" - och andra liknande buzzwords i reklamen. Ofta ligger det ganska lite relevans i det, men de flesta påstår ändå att rör alltid har ett "varmt" sound - något som inte alltid stämmer... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.