Jump to content
Annons

Monitorer för Tio Tusen!?


CRZTNTR

Recommended Posts

Vad föreslår ni? Jag är öppen för allt, förutom begagnat. Med eller utan sub, säg mig vad ni tycker.

Ska användas till all sorts musik så det finns ingen speciell genre för mig, dock måste basen vara mycket bra i högtalarna.

Är väldigt öppen för svensktillverkat, små tillverkare och liknande.

Redigerat av CRZTNTR
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
thrinithan (oregistrerad)

för att klara av ordentligt med bas kanske 8040 skulle vara mera rätt... men dom kostar ju en del över 10 000:- tyvärr.

Jag skulle råda dig att kolla in dessa monitorer:

Adam A7

Dynaudio BM5A

Event TR6

Event TR8

KRK RP6

KRK RP8

Mackie HR624

Mackie HR824

Tannoy Reveal 6D

Tannoy Reveal 8D

Jag är precis i samma valskede som dig och den listan är i alla fall det jag håller på att välja mellan. Dynaudio BM5A verkar enligt många olika personer vara riktigt fina monitorer. Därmed inte sagt att dom andra inte är det.

Vad säger ni andra... i en lite mindre studio för hemmabruk klarar man sig ganska fint med 6.5" bas eller ska man satsa på 8" direkt?

Nu vill jag och CRZTNTR höra vilka monitorer ni skulle välja och varför. Ge gärna nya förslag fast helst inom prisramen tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag tietusen att leta högtalare för skulle jag kolla upp något passivt och ett hederligt strömstarkt klass AB slutsteg.

Jag är nyfiken på Ino Pip. Skulle givetvis lyssna på Behringer passiva (man kan använda sina pengar till annat än högtalare...). Audio Pro Black Pearl har jag hört och de är inte dumma.

Ett slutsteg jag skulle kolla är http://www.labgruppen.se/iP450

Jag misstänker att aktiva småmonitorer kör billiga digitala klass D slutsteg. Jag vill ha hederlig kraft i form av tunga transformatorer, gärna toroider och stora kondensatorbanker.

Själv kör jag Qln Model One (gamla modellen) och ett NAD slutsteg. (Har också en Audio Pro Subwoofer som jag kopplar in ibland för att kolla om det finns något LF skräp.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver under på ADAM A7. Bor du i närheten av Malmö, så får du gärna komma till mig och provlyssna på dem och ett par andra ADAM-modeller.

Bor du i Stockholm, så är JAM i likhet med mig också ADAM-center, så de har monitorer för provlyssning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Claes... Tack för inbjudan... bor ca 100 mil ovanför stockholm men visst kan jag dyka förbi på en kopp kaffe nån gång =D

Hur är basen i dem? Jag är ju rädd att basen ska bli liten till och med i 6.5" element... därför funderar jag på att köpa monitorer med 8" men det kanske inte behövs om monitorerna är ordentliga? Som jag skrev ovanför har jag läst en massa beröm om Dynaudios BM5A. Funderar ganska mycket på Mackies HR624 också... dom blir ju lite billigare så det gör ju absolut inget ifall dom nu skulle låta lika bra också =)

Fan vad svårt det ska vara =P

Å andra sidan kan jag ju spara in en massa pengar på att köpa KRK eller Event men dom kanske inte mäter samma kvalitet?

Vad säger ni om Tannoy då?

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp monitorer + sub, är enklare att få till en bra bas då. Ett förslag kan vara Event 20/20BAS bör du hitta för runt 4-6k beggat (10k nya) + sub 4-6 kKr. Blue Sky har ett system med två satelliter + sub som jag minns att jag tyckte lät bra, kostar under 10 kKr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg på 2000:- och köp Genelecs 8020 plus suben 7050b så har du ett monitorsystem du inte lär tröttna på på ett bra tag!

För 12000? Vardånågonstans? Jag får det till runt 15000kr, det är ju lite mycket..

Vidare: Någon som vet Bästa Priset för två Mackie HR824?

Redigerat av CRZTNTR
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle dessutom mycket hellre mixa med 8030 än 8020+sub.

Ah! Intressant. Är dom bra i basen, dom nya? Suttit mycket i 1031orna (snäppet över) och tycker deras bas är den ärligaste jag hört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg på 2000:- och köp Genelecs 8020 plus suben 7050b så har du ett monitorsystem du inte lär tröttna på på ett bra tag!

För 12000? Vardånågonstans? Jag får det till runt 15000kr, det är ju lite mycket..

2 ggr denna! + 1 ggr denna = 12131 kr + 130 kronor frakt = slutpris 12261 kronor

Oj, inte mer. Man blir ju onekligen rätt sugen.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Vad har ni för åsikter om Adam A7 då? Har kollat in dem lite och jag måste säga att dom ser extremt intressanta ut. Har dessutom fått väldigt bra kritik i tester.

Adam A7

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg på 2000:- och köp Genelecs 8020 plus suben 7050b så har du ett monitorsystem du inte lär tröttna på på ett bra tag!

För 12000? Vardånågonstans? Jag får det till runt 15000kr, det är ju lite mycket..

2 ggr denna! + 1 ggr denna = 12131 kr + 130 kronor frakt = slutpris 12261 kronor

688 euro för en 7050 subba!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

tja CRZTNTR

undrar bara lite, hade du tänkt gå på en aktiv eller passiv resa

det gäller ju olika för de olika resorna. aktiva är ju enklast, slipper ju slutsteg, men för att komma upp till en bra nivå så måste man ju hosta upp typ 10 lökar. passiva tror jag kan man hitta riktigt fina för 2 - 4000 och sedan kan man ju satsa på slutsteg.

jag hörde av en kunnig person när jag frågade honom om vilka monitorer han föredrog och rekommenderade. Han tyckte att alla i grunden oftast gör sitt jobb, Mackie till Tannoy. Visst låter de olika men vi alla äro olika också.

Mitt val att provlyssna på om jag hade 10 000

Genelec

Mackie (båda)

Event

+någon fler

(har hört Adam men imponerad blev man inte, snarare tvärtom och de jag lyssnade på kostade typ 10 000 styck!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes... Tack för inbjudan... bor ca 100 mil ovanför stockholm men visst kan jag dyka förbi på en kopp kaffe nån gång =D

Hur är basen i dem? Jag är ju rädd att basen ska bli liten till och med i 6.5" element... därför funderar jag på att köpa monitorer med 8" men det kanske inte behövs om monitorerna är ordentliga? Som jag skrev ovanför har jag läst en massa beröm om Dynaudios BM5A. Funderar ganska mycket på Mackies HR624 också... dom blir ju lite billigare så det gör ju absolut inget ifall dom nu skulle låta lika bra också =)

Fan vad svårt det ska vara =P

Å andra sidan kan jag ju spara in en massa pengar på att köpa KRK eller Event men dom kanske inte mäter samma kvalitet?

Vad säger ni om Tannoy då?

för att få en ärlig bas så får du tänka på akustiken i rummet med.. låter olika beroende på vart högtalarna står..

Jag har 8tums-element och behöver befinna mig en bit ifrån dessa för att få fram (utifrån ett par akglurar som referens) en ärlig bas. Med det så menar jag att det kan säkert fungera med mindre element med, i kombination med ett litet rum. Men det där kan säkert någon besvara bättre än mig.

lycka till!

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

(har hört Adam men imponerad blev man inte, snarare tvärtom och de jag lyssnade på kostade typ 10 000 styck!)

Vilken modell var det?

Det är inte meningen att man ska bli "imponerad". Det är meningen att det ska låta naturtroget - och det är något som ADAM lyckas bra med, enligt min mening.

Runt 10000:-/st ligger P22A - men då kan man nästan lika gärna välja P11A - för P22A tillför inte så mycket mer för de extra tusenlapparna. Där finns också P33A, som är mycket bra - och det är dem jag kör med själv. Där finns S1A, som är en väldigt liten modell, som man inte gärna vill köra utan sub...

A7 tycker jag att de har lyckats mycket bra med. De har kunnat hålla ner priset, men ändå inte tummat på kvaliteten, utan introducerat en kevlar-blandning i baselementet, i stil med den dyra S-seriens basar - och så förstås deras härliga banddiskant, som ger en mycket fin upplösning och en bra sweetspot. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...