Jump to content
Annons

Knaster på pianot...


lonewind

Recommended Posts

Har gjort en inspelning och mixat och sånt där man gör för att det ska låta bra. Tycker det blivit ok då jag är rätt färsk på mixningsområdet.

MEN, i min senaste låt så kommer det ett knaster på pianot, nästan som att det distar. MEN (igen) bara i vissa anläggningar. I mitt hemmabiosystem händer detta. Även i en kompis hemmabiosystem blir det så här. + en på forumet som lyssnade (som jag dock inte vet vad den personen lyssnade i.

Är det någon som känner till det här fenomenet? Och i sådana fall, vad ska jag göra för att undvika det?

Bifogar en låtlänk här så ni kan lyssna själva och se om ni hör det : Cheater.mp3

Vore oändligt tacksam om någon kunde presentera en bra lösning!

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har mixat för starkt så det klipper (man kan inte överskrida 0dbFS i masterbussen). Mixa svagare och håll koll på utstyrningen så att det aldrig slår i taket. Vill du sedan få upp totalnivån på mixen så får du lägga på en limiter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har mixat för starkt så det klipper (man kan inte överskrida 0dbFS i masterbussen). Mixa svagare och håll koll på utstyrningen så att det aldrig slår i taket. Vill du sedan få upp totalnivån på mixen så får du lägga på en limiter.

Bra tips men så är inte fallet. Alla nivåer är mkt noggrant genomgådda från början till slut. I slutmixen har jag kör en limiter.

Och om det vore så, så skulle detta höras i de flesta lyssningarna. Men nu hörs det istället bara i ett fåtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, jag hade inte lyssnat på ljudfilen, så det var bara ett förhastat antagande.

Du har ju uppenbarligen använt limiter, men du bör ställa den så att "taket" ligger strax under 0dBFS, t.ex -0.1dBFS, eftersom vissa uppspelningsenheter tenderar att dista vid 0dBFS. Din ljudfil når nollan vid ett flertal tillfällen och det är garanterat orsaken till problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom vissa uppspelningsenheter tenderar att dista vid 0dBFS.

Aha... eureka... Där sa du något. Det visste jag inte...

Jag brukar alltid ha limitern på -0.2dB max... Men efter det brukar jag normalisera till 0dB... det kanske man ska hoppa över då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar alltid ha limitern på -0.2dB max... Men efter det brukar jag normalisera till 0dB... det kanske man ska hoppa över då?

Japp. Absolut inget efter limitern (utom dither ner till 16 bitar om du skall till CD).

Efter ett och annat problem sätter jag numera limitern på -1dB. Det hörs absolut ingen skillnad i ljudstyrka och man slipper problem med en del anläggningar.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar alltid ha limitern på -0.2dB max... Men efter det brukar jag normalisera till 0dB... det kanske man ska hoppa över då?

Japp. Absolut inget efter limitern (utom dither ner till 16 bitar om du skall till CD).

Efter ett och annat problem sätter jag numera limitern på -1dB. Det hörs absolut ingen skillnad i ljudstyrka och man slipper problem med en del anläggningar.

Gunnar

Fasen vilken enkel lösning egentligen... Dither har jag i min limiter.... jag brukar köra en DC offset removal efter också... Fast jag vet inte vad det innebär. Har bara fått höra att man ska göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...