Jump to content
Annons

matchek

Recommended Posts

Hur då "rövslickeri", förresten...?

gäsp. jag menar ju självklart att du tar honom i försvar och höjjer hans vackra, om än något meningslösa, spydiga och oefterfrågade inlägg, till skyarna trots att han uppenbarligen kan svara själv.

Jag höjer inte hans förslag till skyarna (har aldrig gillat trackers, inte ens på den tiden när det var det enda som fanns...), utan tycker bara att det är dålig stil av dig att börja bråka med honom, när han inte har sagt något illa om dig, utan bara givit dig ett förslag på ett program som du kan använda...

Mitt inlägg kom efter att han hade svarat själv, eftersom han tydligen hann skriva färdigt sitt inlägg medan jag fortfarande skrev. Vad är problemet med det egentligen...?

Jag tycker att du själv står för största delen av spydigheterna här... 😏

Jag snackar inte enbart om den här killen utan att forumet generellt är ogästvänligt för nybörjare. Tyvärr så tycker jag det är alldeles för roligt att "internetbråka". Men jag ska sluta nu och istället försöka lära mig FL studio. Men du säger ju det själv: Du satt o skrev inlägget samtidigt som han själv postade ett inlägg - du ger ju mig rätt i fråga om rövslickeriet!

Mycket underligt resonemang. Jag kunde ju knappast veta att han satt och skrev samtidigt som jag - men du är ju fri att tro vad du väljer att tro - hur fel det än är... :rolleyes:

Noobs som kommer med någorlunda vettiga frågor och som verkligen har försökt lära sig genom att konsultera manualen (det finns faktiskt manualer till både huvudprogram och till de VSTi man köper), bemöts alltid med vänlighet i forumet, enligt vad jag har sett - men du har en väldigt aggressiv attityd som inte precis gör folk mer hjälpsamma... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tycker att du själv står för största delen av spydigheterna här...

Om du tycker det så tycker jag att du ska läsa lite andra trådar! Läs "HJÄLP VST PLUGINS?" den är ett sjukt bra exempel. Helt otroligt egentligen: JU fler trådar man kollar i, desto mer elitism och mobbing upptäcker man. Forumet verkar vara till för inbördes beundran. Dessutom så hade jag knappast en aggro attityd när jag ställde frågan. Men det är sweet, jag får material till värsta diss låten. Vill förresten passa på att tipsa alla om Keffat Liv och Dom Viktiga Skorna http://keffatliv.ath.cx/

Redigerat av matchek
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du själv står för största delen av spydigheterna här...

Om du tycker det så tycker jag att du ska läsa lite andra trådar! Läs "HJÄLP VST PLUGINS?" den är ett sjukt bra exempel. Helt otroligt egentligen: JU fler trådar man kollar i, desto mer elitism och mobbing upptäcker man. Forumet verkar vara till för inbördes beundran. Dessutom så hade jag knappast en aggro attityd när jag ställde frågan. Men det är sweet, jag får material till värsta diss låten. Vill förresten passa på att tipsa alla om Keffat Liv och Dom Viktiga Skorna http://keffatliv.ath.cx/

Du kanske inte är medveten om det, men jag är den hittills mest aktive medlemmen i forumet - och jag läser dessutom i stort sett alla trådar, utom de som uppenbart är helt ointressanta för mig, så jag vidhåller att nykomlingar som regel bemöts vänligt i forumet. Att enstaka trådar spårar ur må vara hänt - men överlag är det väldigt god stämning, tycker jag.

Ditt första inlägg vad kanske inte aggressivt, men när du börjar blanda in mammor och annat, så går det för långt. Håll det sakligt, så blir du bättre bemött. 😏

Det är ju kul att du har fått inspiration till en ny låt i alla fall... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, jag undrar vilka här som A L D R I G någonsin laddat hem ett program för att använda eller bara testa? Eller ens en olaglig mp3?

Jag tror inte det finns någon med någorlunda data-kunskaper som kan hävda detta med rent samvete, eller...?

Och säger man: "Ja, jag testade program X, men det var länge sedan, det är för jävligt att ladda ner musikprogram Y.." så har man fan ingen rätt att döma andra.

Tyvärr verkar många musiker tycka att kör man pirat på Cubase, VST:s eller annat inom musik-software så ska man hängas upp i pungen, men ändå sitter de och kör Photoshop, Nero och diverse andra program olagligt...

Jag får inte ihop det riktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, jag undrar vilka här som A L D R I G någonsin laddat hem ett program för att använda eller bara testa? Eller ens en olaglig mp3?

Jag tror inte det finns någon med någorlunda data-kunskaper som kan hävda detta med rent samvete, eller...?

Och säger man: "Ja, jag testade program X, men det var länge sedan, det är för jävligt att ladda ner musikprogram Y.." så har man fan ingen rätt att döma andra.

Tyvärr verkar många musiker tycka att kör man pirat på Cubase, VST:s eller annat inom musik-software så ska man hängas upp i pungen, men ändå sitter de och kör Photoshop, Nero och diverse andra program olagligt...

Jag får inte ihop det riktigt?

😏

Så sant som det är sagt - men jag tillhör i alla fall det lilla fåtalet som inte har en enda piratkopia på min maskin och aldrig har laddat ner MP3:or eller filmer - och som har köpt mitt Sequencerprogram ända sedan Pro24 v1.0 på Atari. 😱

Det är dock onödigt att göra denna till ännu en tråd om huruvida man ska få eller inte få piratkopiera. Det finns tillräckligt många sådana diskussioner redan... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

😱

Så sant som det är sagt - men jag tillhör i alla fall det lilla fåtalet som inte har en enda piratkopia på min maskin och aldrig har laddat ner MP3:or eller filmer - och som har köpt mitt Sequencerprogram ända sedan Pro24 v1.0 på Atari. 😉

Det är dock onödigt att göra denna till ännu en tråd om huruvida man ska få eller inte få piratkopiera. Det finns tillräckligt många sådana diskussioner redan... :rolleyes:

Åh fan!?

Du tillhör en extremt sällsynt kategori människor misstänker jag...

Vänta nu? Du skrev "som inte HAR en enda piratkopia på min maskin"

Men, har du HAFT det någon gång? 😆

Äh, du har rätt, de här diskussionerna leder ingen vart... Jag blir bara så less på skenheligheten som finns...

Det är ungefär som att vara med i en MC-klubb och fördöma alla idioter som snor MC:s, medan man själv är ute och snor bilar på helgerna som extraknäck...? 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er! Låt mej bara förklara lite snabbt vad jag har fått för mej att anledningen till att piratkopiering/crackning inte uppmuntras här (eller snarare nedmuntras) är. Forumet sköts av en tidning som till stor del handlar om just mjukvara - därför är de helt enkelt tvungna att motverka att tips på hur man får tag på sånt olagligt. Och för att förenkla har de väl satt gränsen vid att piratkopiering helt enkelt ska undvikas helt som ämne (mer än på ett "teoretiskt" plan).

Annars hade det varit lite som om t ex en bröllopstidnings forum tillät att man diskuterade hur man smidigast får tag på svart catering till sitt bröllop (nej det var inget bra exempel men ni fattar). Hade kunnat bli ett rätt stort problem för tidningen.

Och matchek - du sa just att du hade browsat forumet lite, för att pejla läget. Tydligen så missade du några småsaker ang hur saker går till här. Snacka inte vitt och brett om att du piratkopierar. Lacka inte ur när folk försöker hjälpa dej men inte lyckas helt. Och, förolämpa inte folk, särskilt inte helt utan anledning. Det försöker vi undvika här. :rolleyes:

Förresten vill jag säga att nybörjare allt som oftast bemöts väldigt, väldigt tålmodigt - om de visar att de faktiskt är intresserade av ett bra svar. Dåligt skrivna inlägg som visar på en attityd att "fixa det här åt mej nu, jag pallar inte försöka själv", brukar dock riskera att bemötas med en liknande attityd.

Hej!

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

Så sant som det är sagt - men jag tillhör i alla fall det lilla fåtalet som inte har en enda piratkopia på min maskin och aldrig har laddat ner MP3:or eller filmer - och som har köpt mitt Sequencerprogram ända sedan Pro24 v1.0 på Atari. 🙂

Det är dock onödigt att göra denna till ännu en tråd om huruvida man ska få eller inte få piratkopiera. Det finns tillräckligt många sådana diskussioner redan... 🙂

Åh fan!?

Du tillhör en extremt sällsynt kategori människor misstänker jag...

Vänta nu? Du skrev "som inte HAR en enda piratkopia på min maskin"

Men, har du HAFT det någon gång? 😆

Äh, du har rätt, de här diskussionerna leder ingen vart... Jag blir bara så less på skenheligheten som finns...

Det är ungefär som att vara med i en MC-klubb och fördöma alla idioter som snor MC:s, medan man själv är ute och snor bilar på helgerna som extraknäck...? 😳

Har haft? Faktiskt inte sedan jag körde med C-64 för 100 år sedan eller något. 😉 Jag har vuxit upp sedan dess och insett att det känns mycket bättre att göra rätt för sig på alla fronter.

Det är dock allt fler i dag som inte funderar alls på att de snyltar på alla som betalar för sig - utan de ser det som självklart att det bara ska finnas obegränsad tillgång på skitbra program som alltid ska vara gratis att tanka hem. På Internets stenålder (typ: när jag gick i skolan 😆 ) var piratkopior mycket svårare att skaffa fram, men med dagens bredbandshastigheter, är det enormt tillgängligt, vilket lätt gör att det ses som självklart att allt ska vara gratis. Små mjukvarufirmor kan gå omkull (med personliga tragedier som följd i konkursens kölvatten) så att inga fler uppdateringar kommer, på grund av piratkopieringen. Jag har sett min gamla favoritplattform, Atari, gå under - till mycket stor del på grund av en otroligt utbredd kopiering.

Jag tycker därför att det är bra att påminna folk om att det faktiskt finns stora nackdelar med att bara tanka hem allt och skita i att betala och tro att det inte blir några följder av ett sådant beteende...

Nåja - nu avbryter vi sidospåret, tycker jag. 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Och matchek - du sa just att du hade browsat forumet lite, för att pejla läget. Tydligen så missade du några småsaker ang hur saker går till här. Snacka inte vitt och brett om att du piratkopierar. Lacka inte ur när folk försöker hjälpa dej men inte lyckas helt. Och, förolämpa inte folk, särskilt inte helt utan anledning. Det försöker vi undvika här. 😄

Hej!

Naturligtvis så missar man lite småsaker när man bara pejlar in. Som t.ex. att du missat att jag inte lackade ur pga dålig hjälp (istället så tackade jag för de svar jag fick) utan pga den elitism som finns här.

Hej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er! Låt mej bara förklara lite snabbt vad jag har fått för mej att anledningen till att piratkopiering/crackning inte uppmuntras här (eller snarare nedmuntras) är. Forumet sköts av en tidning som till stor del handlar om just mjukvara - därför är de helt enkelt tvungna att motverka att tips på hur man får tag på sånt olagligt. Och för att förenkla har de väl satt gränsen vid att piratkopiering helt enkelt ska undvikas helt som ämne (mer än på ett "teoretiskt" plan).

Visst ligger det en del i det du säger, men anledningen till att piratkopiering inte uppmuntras är enklare än så. Det är olagligt, och som ansvarig utgivare för sajten vill jag inte riskera att sajten stängs eller tvingas lämna tidningen i händelse av tydligt brott.

Den som vill piratkopiera har garanterat både bättre och mer fokuserade ställen inom ämnet att hänga på. Här pratar vi musik. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara säga att jag som t.e.x är ny här får ju världens avsmak för det här forumet när vuxna män och medlemmar som har skrivit flera hundra inlägg bara kastar en massa skit på folk och uppför sig som barn i sandlådan. Det viktigaste är väl att man tar ansvar för sina egna handlingar och inte andras. Om någon gör nått otillåtet så ska det väl inte bli mitt problem och jag skall väl inte gå o må dåligt för att andra inte kan köra ärliga program. Oftast när man blir förbannad på någon så ser man nått i dom som man själv har och då räcker det med att titta i spegeln för att finna problemet. Musik= kärlek

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att ge en lite annan synvinkel på ämnet:

Allt är inte svart och vitt, och det handlar inte om vad den enskilde individen gör hemma i sin lägenhet. Det här är trots allt ett publikt forum där även distributörer och tillverkare är medlemmar. Att man pratar om piratkopiering öppet på forumet riskerar därmed att drabba medlemmar som faktiskt jobbar med att sälja eller utveckla produkterna.

Förutom uppenbara forumregler så är det ju även en moralisk fråga. Vet man med sig att man kör piratkopior så kanske man kan undvika att presentera sig genom att ställa frågor om programvara som man helt uppenbart har laddat hem. Då kan man istället spendera en vecka på att svara på andras inlägg, lyssna på demolåtar och visa att man har något att ge andra användare.

Frågor som första kapitlet i manualen ger svar på sticker lite extra i ögonen på äldre medlemmar. Helt enkelt för att det blir dubbelt oschysst när man först piratkopierar det program de betalat för och sedan förväntar sig att få hjälpa när man själv inte kan ta sig tid att läsa manualen trots att programmet var "gratis".

Nåja, nog om piratkopiering. Välkommen till forumet och hoppas att du kommer att trivas en tråkig tråd till trots. 😏

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...