Jump to content
Annons

HJÄLP med guitar rig 2


what_

Recommended Posts

Hej!

har skaffat guitar rig 2 och det fungerar alldeles utmärkt när jag INTE använder det tillsammans med Cubase. Alltså om jag startar och kör guitar rig 2 från skrivbordet.

Men om jag startar upp det som en insert effekt i cubase så vill det sig inte.

Guitar rig får signal in och utsignal men jag hör ingenting ifrån cubase alltså. Där är det ändå helt dött! Om jag däremot spelar in samtidigt som jag kör guitar rig (även om det inte hörs) så kan jag lyssna på det efteråt och DÅ höra ljudet ifrån guitar rig? Vad gör jag för fel?

Jag har testat att välja guitar rig som insert effekt ´på både in kanalen och på själva audio 1!

Jätte tacksam för svar!

Ha de fett!

försökt söka men inte hittat det jag sökt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej och prova att gå in under Devices-menyn och gå under under ... jag vet inte exakt vad det heter men i närheten av ljudkortets inställningar skall det finnas en knapp som heter "Release monitoring" eller något liknande. Därför att jag hade själv samma problem d.v.s. att jag inte fick Guitar Rig som inserteffekt.

Lycka till och hoppas att det går bra för dig.

Trevlig helg!

Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
jag har lite problem med mitt guitar rig 2 också.

när jag slår ett slag på strängarna så kommer ljudet i guitarrig typ 2 sekunder efter :/ vad är felet ?

Latency...beror på billig ljudkort och/eller saknad av ASIO drivrutiner.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

okey i see. jag är inte så hemma på ljudkort å sånt. men jag tror nog du kan ha rätt. datorn jag spelar in på är cirka 5 år gammal, ljudkortet är nå skit som setat i från början... jag kanske borde satsa på ett bättre ljudkort. Cubase system 4 får man både mjukvara och hårdvara i form av ett usb-ljudkort. vet du om det är något att ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

okey i see. jag är inte så hemma på ljudkort å sånt. men jag tror nog du kan ha rätt. datorn jag spelar in på är cirka 5 år gammal, ljudkortet är nå skit som setat i från början... jag kanske borde satsa på ett bättre ljudkort. Cubase system 4 får man både mjukvara och hårdvara i form av ett usb-ljudkort. vet du om det är något att ha?

Då har ditt ljudkort inte asio.

Sök på asio4all, kan lösa latencyn på din datorn.

Ska du fortsätta med musik, sök på ljudkort, det behövs ett som är till för ändamålet. Ämnet har behandlats tusentals gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...