Jump to content
Annons

Hur kopplar jag till mixern


Dees Productions

Recommended Posts

Hejsan,

Sitter här och försöker komma tillrätta med att koppla upp studion igen och känner mig "låst".

Okej pang på, detta är mitt mål:

Inspelning av Gitarr/Bas/Trummor/Piano/Keyboard/Sång => Jazz pop och blues är vad som kommer att spelas..

Grejen är att jag har ett mixerbord (16/32kanaler), fyra grupper, åtta aux ingångar. Nu är det som så att jag önskar att koppla in följande enheter:

Multieffect enhet, Modular effect enhet, compressor samt en Tubeamp.

Frågan är hur kopplar jag in allt, på rätt sätt?

Okej tänker mest på sång och gitarr, till att börja med(resten kommer med tiden så att säga)

Har någon ett bra förslag? 😉

MHV,

DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)

Vart ska det ta vägen efter mixern då? 😉

Hursom; koppla multieffektens IN till nån av AUX-send, sen tillbaka till någon FX-return. Vet ju inte vilket bord du har.

Den där Modular effect vet jag inte riktigt vad du ska använda till.

Kompressorn, ska du ha den på separat kanal, eller som master-kompressor (stereo) ?

Tubeampen tror jag passar bäst FÖRE mixerbordet om jag inte fattar helt fel vad det är, nämligen en pre-amp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska in i datorn.

Just det kanske hade varit bra att säga vilket mixerbord det gäller "Behringer MX2642A".

Tubeampen är faktiskt en "Behringer Tube Ultra-Q T1951", så jag skrev fel, ingen amp.

Har kollat med AUX-send och FX-Return, men jag fattar inte vart jag ska ta ut signalen. Usch är verkligen ingen fena på detta...

Tack tillsvidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

In till datorn. Antar att du har ett standardljudkort, byt till ett för musiksyfte är ett gott första råd. Finns många bra trådar om ljudkort för nybörjare. Fundera på hur många kanaler du behöver spela in samtidigt efterssom du hade ett stort mixerbord och många saker att spela in. Räcker det med två kanaler (stereo) eller vill du ha mer?

Beträffande effektburken, vad finner du inte. Utgången på multieffekten eller utgången på mixern?

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja det är inte där problemet ligger, har ett Delta1010LT, som funkar klockrent.

Grejen är som sagt att jag vill kunna använda effekterna då jag spelar in, genom mixerbordet, som jag inte blir klok på hur jag ska koppla in EX kompressorn, via AUX-Send och kunna säga till vilken kanal eller grupp som ska använda kompressorn.

och Ja, visst det går att göra detta med mjukvara, men det är inte intressant:)

Ska jag lägga upp bilder på hur mixerbordet och effekterna ser ut, så att det blir mera överskådligt?

/DS

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Effekter är nästan alltid send. Alltså i mixern effektloop (send-return eller aux-return). Kompressor och eq är aalltid insert. Alltså skall du koppla det till mixerns insert. Om du vill ha en kompressor på valfri kanal, och har bara en kompressor rekommenderar jag att du kopplar upp allt via en patchbay för att göra det smidigare att koppla in insertar.

Link to comment
Dela på andra sajter

På ditt mixerbords baksida har du en utgång för varje ingång, dessa heter "direct out"... Koppla en sladd från varje sånt hål till varje ingång på ditt ljudkort. Vips, det som du har kopplat in på kanal 1 kommer hamna på spår 1 i datorn.

Effekterna kopplar du in genom att dra en sladd från Aux Send till input på din effektmodul, från modulens utgång kopplar du till aux return på mixerbordet (förmodligen ligger dina sends på aux 3-6)... Vrid sen upp send-ratten på den kanal du vill ha effekt på, kolla så modulen får in nån signal (om det finns nån sån mätare) och glöm inte att vrida upp return på mixerbordet, den ratten kommer fungera som volymreglage för effekten... Kom ihåg att effekterna kommer inte spelas in.

Gör du på det här viset slipper du krångla med Bussar.

Kompressor kopplar du in med en "y-kabel" i hålet som heter insert. DEn sladden delar sig till 2 kontakter, där kopplar du (förmodligen, det kan vara olika) "Tip" till input på kompressorn och "Ring" till output...

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Polpotkin, nu börjar saker och ting att klarna.😄 Äntligen någon som verkar förstå och inte krånglar till det med mera saker.

Nu återstår bara att förstå hur/var AUX-Return fungerar, eftersom mitt mixerbord inte har AUX-Return "hål" att plugga. Den har dock 6 AUX send och pottar för att bestämma dry/wet.

Annars funkar det klockrent att köra med insert-cable, som du beskrev.

Tack så mycket!

Redigerad:

Just det nu ringer det en klocka om att jag har "Stereo Inputs", som det står AUX1-4 på "Pre/Post", låter troligt som AUX- Return...

Redigerat av Dees Productions
Link to comment
Dela på andra sajter

Så där ja nu funkar det precis som jag vill.

Ganska snygt också, förutom alla kablar som hänger o slänger, men tusan det är ju baksidan av allt.

Tack för alla nyttiga tips och hjälp!

/DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra att det funkar...

Ofta brukar ju signalen man skicka till effekten vara i mono, och utgången i stereo, så där ahde du nog rätt i ditt antagande.

Tänk också på pre/post om du har nån knapp för det... Man brukar använda aux i pre-läget för att skicka iväg signal till hörlurar eller liknande, till dom som ska spela in... och effekterna lägger du på post, för att volymjusteringar med regeln ska påverka volymen på effekten... gör du tvärtom, att du lägger effekten Pre, så kommer den höras fast du drar regeln i botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och leker med allt för fullt nu och har lagt upp grupper för olika ändamål.

Börjar bli kul att fatta hela signalstrukturen, typ vart allt ska gå och varför det ska vara så. Så skönt att använda "samma eko" men reglera det individuellt för sång, gitarr...osv.

Min multieffekt hadde "Serial / Dual -Routing" och irroniskt nog stog det fina exemple i manualen på hur man kan koppla, dock med AUX-Return men principen är den samma.😮

Då är det bara att mata in allt i datorn och spela in 😄

Redigerat av Dees Productions
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...