Jump to content
Annons

Loud 'N' Proud


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Confusion

* ARTIST/GRUPP: Loud 'N' Proud (vi ska byta snart)

* GENRE: Pop-punk/rock/nånting

* LÅTLÄNGD: 3:38

* KOMPOSITÖR: Hela bandet

* PRODUCENT: Hela bandet men jag mixade

* EV. MEDVERKANDE:

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 4,99 MB

* STATUS: Testmix

* LÅTLÄNK: confusion-04.mp3

Mitt band och jag har spelat in en liten låt på egen hand i en studio vi har tillgång till. Allting är uppmickat förutom basen som är körd genom Guitar Rig 2. Jag vill ha eran åsikt på både musik och mixen (jag spelar trummor och har mixat låten, min första mix för övrigt). Se till mixen som en helhet men gnäll även på små detaljer ifall det sänker helhetsintrycket nämnvärt. En sak jag funderar själv på är hur basen och baskaggen ligger tillsammans. Skar basen lite först, men farsan klagade på för dålig botten så den fick vara ifred istället.

Angående att höja volymen på låten också... försökt att pilla en massa med L3 men får absolut inte till det hur jag än gör. Allting blir utslätat och trummorna druknar i gitarrer och annat otyg. Men det kanske inte behövs någon mer loudness på den här låten? Låter ju förstås högt redan som det är om man skruvar upp volymen, men man vill ju inte att folk ska gnälla på att det är för svagt.

Redigerat av shadewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu funkar det.

Det första jag lägger märke till är att mixen är väldigt bumlig, för mycket bas. Sänk en hel del där. Tycker också att gitarrerna kan få komma fram lite mer. Svårt att säga så mycket om några detaljer som det är nu eftersom de liksom dränks i de "stora" "felen" i mixen. Men mycket bättre än min första mix var det i alla fall! 😳

Angående volymen tycker jag absolut inte att det är för lågt som det är nu. Om man måste kompensera en volymökning med sämre ljud är det absolut inte värt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt, låter mycket Millencolin.

Men gör något åt basen. Sänk den, eq bort det bumliga, och compressa mycket mer. Du har även ganska mycket bas i gitarrerna, eller en slags "mullighet" mellan 100 hertz och 200 hertz. Svårt att höra exakt, när basen ligger ovanpå, men du kan nog skära lite mer i gitarrerna. Rent soundmässigt så tror jag ni skulle tjäna på att ha mindre dist på gitarrerna. (Dessutom låter det som ni spelar på tunna gitarrer, skaffa les pauls!) 😳

Lyssna på valfri millencolin platta för att sätta basnivån. vad jag vet så brukar basen aldrig vara så bombastisk och tung i sån här musik. den ska mest ge ett "driv". lägg mer energi på att få kaggen att flytta lite luft?

Panorerna ut trummorna lite mer, och försök få mer "bredd" i gitarrerna, så dom inte är inne i mitten och grötar, som på dubbningarna. Sången, skulle behöva kompressas lite till med imo.

Och att ni ville få fram skillnaden mellan eran första "inspelning" och den nuvarande känns lite fel i sammanhanget. Tycker man tappar fokus på att snarefillen kommer där. BORT!

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter mycket bättre nu. Till och med riktigt bra! 😛 Kan inte höra nånting direkt att klaga på, kanske nån annan mer kräsen lyssnare kan! 😄

Tackar! Tror jag ska sluta att lyssna på min funk/soul/fusion-intresserade farsa angående gitarrbaserad rock, i alla fall när det handlar om basens roll i det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tacksam att jag kunde stå till er tjänst. Det låter mycket bättre nu.

Basen har en frekvens, som bummlar och tjuter. Lyssna vid 1.39/1.40/1.41

Loopa det stycket och svep med en eq och skär ner frekvensen med en ganska smal eq kurva. Bra.

Sen kanske ni hör att basen ligger lite "ovanpå" istället för bakom och kompar. Ner med den några db, och boosta lite skön vibbig bas i 60-100 hertz regionen. Det kommer göra att den sitter bättre. Höj ration på compressorn med 😉

Peace

Redigerat av chilone
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...