Jump to content
Annons

1up feat. her0n - A Cut, Shave and a New Suite


1up

Recommended Posts

LÅTNAMN: A Cut, Shave and a New Suite

ARTIST/GRUPP: 1up feat. her0n

GENRE: House?

LÅTLÄNGD: 5.46

KOMPOSITÖR: 1up (Daniel Aurell)

PRODUCENT: 1up (Daniel Aurell)

EV. MEDVERKANDE: her0n (Mikael Aurell)

INSPELNINGSÅR:2005,2006

FORMAT: MP3

STORLEK: 8 MB

STATUS: Färgdig demo

Låtlänk: http://www.aurells.com/1up/audio/1up%20ft%...new%20suite.mp3

Svängig house med sköna jazzimprovisationer är vad som bjuds! Upbeat men samtidigt en mellankoli och livekänsla.

Dividend & Wiseman tycker den är riktigt skön. Vad tycker du, kan den funka på en klubb?

...

Den här låten har legat länge undangömd på disken. Tyvärr försvann originalarret för Cubase i en hårddiskkrasch, så endast masterwavfilen var kvar. Så efter kanske 1 år liggandes på disk, lade jag till ytterliggare lite jazz solo's och nu är låten tillräckligt komplett för att vilja söka sig till fler lyssnare. Tackar hjärtligast för din uppmärksamhet!

/1up

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

det svänger.. jag tycker möjligtvis att hihaten i backbeat kan dras ner i toppen på eqn.. 😉

men ett skönt driv i låten..

jag gilalr gitarrljudet.. e det virtualguitarist eller riktigt??

det är väldigt djupa synthgrejjer i "versen" innan solot komm igång på rhodespianot så e soooft! relaxed som fan med det reverbdjupet!

första solot känns lite enformigt faktiskt.. det rä ett skönt beat, men två ackord kanske blir lite tjatigt efter ett tag, och filtergrejjerna du gör i mitten känns lite "desperat" nästan, faktiskt. känns som om det var den enda löäsningen.. och flangereffekten du fått till efter det gillar jag skarpt.. o drivet kommer igång igen! sweeeet!!!!

men solot känns fortfarande ltie monotont.. jag skulle gilla ett lite mer färgat solo, med mer skalor och udda toner.. som VERKLIGEN sticker ut...

aja.. jag babblar mycket när jag dricker mkt.. 😆

good work!!!

peace!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och här sitter jag på lördagskvällen, barnledig, med ett glas vatten och lyssnar på låtar i Forum. Sorgligt 😆 Nu vill jag dansa också, fasiken 1up, jag skulle ju gå och lägga mig!!!

Sångnörd som jag är kan jag inte låta bli att flika in att jag saknar sång på spåret. Sedan är jag ju värdelös på att dela in låtar i genrer, men i mitt hjärta är det här mer disco än house *ler*.

Sedan måste jag fråga, inte bara dig utan alla som håller på med elektonisk musik. Vad är det här med tvåackordslåtar som jag inte fattar?! Har hört rätt många låtar nu som bara är byggda på två ackord. Är det det som är grejen? Själv tycker jag det blir aningens trist i längden.

Men summa summarum: Om du varierade låten lite, drog ner soloslingorna och lade på lite schysst sång skulle det här kunna bli en dansgolvshöjdare 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan måste jag fråga, inte bara dig utan alla som håller på med elektonisk musik. Vad är det här med tvåackordslåtar som jag inte fattar?! Har hört rätt många låtar nu som bara är byggda på två ackord. Är det det som är grejen? Själv tycker jag det blir aningens trist i längden.

Tja, elektronisk musik av det här slaget bygger på stämningar och sväng, inte harmonik. Det gör inte mycket skillnad om låten får två ackord till, det blir snarare en distraktion från det låten egentligen handlar om. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt sväng trots lite väl fasta trummor; nåt kunde de väl få göra nån gång 😆

Förutom grundsvänget så är det så där. Ibland låter solona rätt ok men som helhet lite stela och ofullgångna.

Varför inte vika ut/ner/upp/någonstans? å svårt är det inte att hitta några andra vägar att sticka av harmoniskt till - ett litet tag, någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan måste jag fråga, inte bara dig utan alla som håller på med elektonisk musik. Vad är det här med tvåackordslåtar som jag inte fattar?! Har hört rätt många låtar nu som bara är byggda på två ackord. Är det det som är grejen? Själv tycker jag det blir aningens trist i längden.

Tja, elektronisk musik av det här slaget bygger på stämningar och sväng, inte harmonik. Det gör inte mycket skillnad om låten får två ackord till, det blir snarare en distraktion från det låten egentligen handlar om. 😆

Aha det finns en filosofi bakom. Åh fan jag tar tillbaka allt jag sa om harmonier 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt ok, men bara "rätt ok"! Känns som om låten skulle komma med på en samlingscd där man inte känner igen någon artist, eller någonsin hört en enda låt. Inget som är dåligt men det är inte en enda låt på hela CD'n som kommer att bli en hit...

Skitkass förklaring men ändå??

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt ok, men bara "rätt ok"! Känns som om låten skulle komma med på en samlingscd där man inte känner igen någon artist, eller någonsin hört en enda låt. Inget som är dåligt men det är inte en enda låt på hela CD'n som kommer att bli en hit...

Skitkass förklaring men ändå??

Nej nej!

Det här är isåfall låten man köpeer skivan för 😛

I och för sig kan jag itne förklara riktigt varför, men jag gillar det starkt. 2 ackordslåtar har ju en tendens att bli lite tråkiga dock efter 3 minuter...

Njä du får göra lite dansremixes på dina bästa chiplåtar 1up! MEd housekänsla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla fina kommentarer! Ursäkta att jag dröjt något men här kommer svaren på era funderingar!

Stensdotter: Du efterlyser vocals. Kan du sjunga? Känner du för att lägga in lite vocals? Vore coolt med ett litet samarbete. PM me 😉

IDF: Gitarrljudet är äkta gitarr, loopar. 🙂 Trummorna är också loopar , så där kom svaret på varför de inte varieras mer. Men man KAN ju göra filtersvep mm mm så kanske ska slänga in en cymbal någonstans. 🙁

Ska försöka komma med en ny version av låten om inspiration infinner sig. Då kommer jag följa era råd mer eller mindre! 🙂 Diskanten sänkas något, tighta till solona och sänka nivåerna på det som nu sticker ut. Vocals vore coolt till. 🙂

Några efterfrågar mer musikalisk låt, tror den får behålla sin lite strömlinjeformade nisch, och eventuella vocals får skänka låten den extra variation den behöver!

Kram på er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön känsla, snygga trummor och trevliga solon. Bra grundidé men basen funkar inte riktigt tycker jag. Skulle vilja ha nåt hårt och tokfunkigt som lirar ihop med trummorna och gitarren. Känns som att den som ligger nu mest fladdrar lite i bakgrunden och motarbetar svänget. Om det går att hitta en basist som kan slappa och en bra bas vore det guld 🙂

Lite hårdare kick vore inte helt fel heller, men att fixa till basen känns viktigare tycker jag. Då jäklar har ni nåt tror jag...

Skoj att höra hur som helst! Mer funkig house åt folket 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön känsla, snygga trummor och trevliga solon. Bra grundidé men basen funkar inte riktigt tycker jag. Skulle vilja ha nåt hårt och tokfunkigt som lirar ihop med trummorna och gitarren. Känns som att den som ligger nu mest fladdrar lite i bakgrunden och motarbetar svänget. Om det går att hitta en basist som kan slappa och en bra bas vore det guld 😄

Lite hårdare kick vore inte helt fel heller, men att fixa till basen känns viktigare tycker jag. Då jäklar har ni nåt tror jag...

Skoj att höra hur som helst! Mer funkig house åt folket  😆

Tack tack Jarlo! 😄 Jag känner en grym keyboardspelande basist, Lord Wallace. Möjligen kan han bli övertalad att gästspela i låten. 😎

Hårdare kick säger du. Mmm, ska kolla in de närmare vad som kan göras. 🙂

Redigerat av 1up
Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, lite uptempo. Tänker på det glada discotalet. Men varför är basen

så panad långt till höger ? Hade det varit riktig köttbas alá Chic så

skulle jag få ståpäls. Elpianot låter lite för vasst och utan botten och fyllighet.

Du borde testa att köra med stepfilter istället för att fejda mitt i låten. Sånt

ger en bättre effekt än en fejd och ger mer tryck känsla när låten går igång i normalläge.

Lite blås hade inte skadat ibland och låtit pianot inte vara så framskjutande

hela tiden. Sedan har vi det där med tjejkörer osv men det är kanske en annan

historia vi får ta en annan gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, lite uptempo. Tänker på det glada discotalet. Men varför är basen

så panad långt till höger ? Hade det varit riktig köttbas alá Chic så

skulle jag få ståpäls. Elpianot låter lite för vasst och utan botten och fyllighet.

Du borde testa att köra med stepfilter istället för att fejda mitt i låten. Sånt

ger en bättre effekt än en fejd och ger mer tryck känsla när låten går igång i normalläge.

Lite blås hade inte skadat ibland och låtit pianot inte vara så framskjutande

hela tiden. Sedan har vi det där med tjejkörer osv men det är kanske en annan

historia vi får ta en annan gång.

Bra synpunkter rakt igenom, spaceman!

Basen är pannad center, men Trilogy har tydligen den starkare i en kanalen som standard. hmm. Blir att snickra om hela låten verkar det som 😄. Men en chic-bas, varför inte! Älskar Chic så.

Tack för tipset om step-filter också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som man brukar säga: Me like it.

Den här låten hamnar i min spellista. Det är egentligen rätt monotont men jag gillar känslan som går genom hela låten, och när jag har lyssnat färdigt så känner jag nästan för att bara trycka på play igen. Den här låten fick verkligen igång mig såhär på morgonkvisten. Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som man brukar säga: Me like it.

Den här låten hamnar i min spellista. Det är egentligen rätt monotont men jag gillar känslan som går genom hela låten, och när jag har lyssnat färdigt så känner jag nästan för att bara trycka på play igen. Den här låten fick verkligen igång mig såhär på morgonkvisten. Bra jobbat!

Åh vad roligt! 🙂

Precis så är ju de man så hårt försöker med - att lyckas leverera känslor i musikform till någon annan. 😄

Tack för att du lyssnade, Pluffo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, lite uptempo. Tänker på det glada discotalet. Men varför är basen

så panad långt till höger ? Hade det varit riktig köttbas alá Chic så

skulle jag få ståpäls. Elpianot låter lite för vasst och utan botten och fyllighet.

Du borde testa att köra med stepfilter istället för att fejda mitt i låten. Sånt

ger en bättre effekt än en fejd och ger mer tryck känsla när låten går igång i normalläge.

Lite blås hade inte skadat ibland och låtit pianot inte vara så framskjutande

hela tiden. Sedan har vi det där med tjejkörer osv men det är kanske en annan

historia vi får ta en annan gång.

Bra synpunkter rakt igenom, spaceman!

Basen är pannad center, men Trilogy har tydligen den starkare i en kanalen som standard. hmm. Blir att snickra om hela låten verkar det som 🙂. Men en chic-bas, varför inte! Älskar Chic så.

Tack för tipset om step-filter också!

Ah, du kör Trilogy? Men ta bort Fretless-basen och lira in nåt funkigt med nån av de vanliga elbasarna (eller ev. slap-basarna). Kan nog bli grymt också 😛

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...