Jump to content
Annons

Recommended Posts

Dolphin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag är novis när det gäller Sonar. Har inte sysslat med sekvenser sen Atari/Notator.

Fick ett tillfälligt jobb och fick loss Sonar 6.

Egentligen har jag tusen frågor men många löser jag genom att läsa manualen.

Jag har spelat in 5 miditracks och mixar över dom till 1 audio/stereo-track. När jag spelar upp detta audio/track så sprakar ljudet och tempot segar.

Om jag exporterar det till WaveLab så låter det OK så det måste väl ha med audio out från Sonar. Eller?

Redigerat av Dolphin
Annons
Postat

Fattar inte riktigt hur du menar. Alltså dina miditracks går till olika dxier som du sen vill bounca ner till en audiotrack? Varför?

När du är klar med din mix exporterar du den helt enkelt. Innan dess kan du ju ha hår många spår du vill.

Eller missuppfattar jag?

Postat

Hm det kanske helt enkelt är för mycket för din dator så den går på knäna så att säga. Testa med att avaktivera dina dxier eller muta de andra spåren när du lyssnar då...

Fast samtidigt håller jag med dede om att det låter som ett aningen omvänt och konstigt förfarande.

Dolphin (oregistrerad)
Postat

Ursäkta min fåkunnighet men jag kommer inte på något annat sätt än att mixa ned miditracksen till ett audiotrack om jag sen skall kunna bränna ner musiken på CD.

Nu funkar det om jag öppnar audiospåret i WaveLab. Men varför låter audio så ill när jag spelar upp det i Sonar? Vad jag vet använder jag inte dxi utan bara de soundfonts som spelar via midi.

Dolphin (oregistrerad)
Postat

Nu fick jag det att funka. Kanske att jag minimerade outpot drivers till en kx-driver till mitt SBlivekort och stängde av mitt inbyggda AC97kort som jag inte använder.

En liten fråga till. Skall jag köra med WDM/KS eller med ASIO? Vad är skillnaden?

Postat
En liten fråga till. Skall jag köra med WDM/KS eller med ASIO? Vad är skillnaden?

De lärde tvista om det där, just när det gäller Sonar. Frågar du på sonarforum så får du 50-50-svar.

Nu är det dock så, att iom Sonar6, så har Cakewalkgubbsen lärt sig att läsa - och kompensera för - viss audiofördröjning orsakad av DA/AD-omvandlingen i ljudkortet, om man kör med ASIOdrivrutinen. Den kompenseringen får du fixa manuellt om du kör WDM.

Om det här inlägget tycks förvirrande, så är mitt tips i enkelhet: Kör ASIO.

tijng

Bengan

Dolphin (oregistrerad)
Postat

Tack för tipset jag kör med ASIO till jag lärt mig mer om WDM.

Jag kanske skall nämna arr jag kör med SB livekort och KX drivrutin. Om det gör nå'n skillnad.

Postat
Jag kanske skall nämna arr jag kör med SB livekort och KX drivrutin. Om det gör nå'n skillnad.

Det ska funka bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.