Jump to content
Annons

Samma ljud i olika projekt?

Recommended Posts

RayBlake (oregistrerad)
Postat

Tja! Jag och mitt band arbetar i Cubase SX3 och jag skulle gärna vilja ha lite tips på hur man gör om man vill ha samma inställningar på T.ex alla trummor och gitarrer i 10 olika projektfiler? Tidigare har vi spelat in alla låtar på rad i ett projekt och på så sätt kunnat ställa in ett genomgående sound på grundinstrumenten. Men nu har vi börjat jobba mer med MIDI-backings osv. så det funkar inte riktigt att lägga låtarna på rad eftersom allt inte går i samma tempo osv. Detta måste ju ha en riktigt enkel och logisk lösning, eftersom jag tror att många band jobbar så här, så om någon vet så vore jag tacksam för lite hjälp!

Annons
Postat

I Logic sparar man track-presets, det kan man även göra i Cubase 4. Dock inte i SX3 om jag minns rätt.

Postat

Lättast är om du i fortsättningen gör en template som du håller dig till, sen mixar du första låten och väljer "save all mixer settings" och lägger på dom andra ltåarna... Då har du ett vettigt utgångsläge. Nu får du väl spara kanal för kanal... hägerklicka i mixern på kanalen och spara settings...

Olika tempon i låtarna kan du ju ha även om dom ligger i samma projekt... tryck ctrl+t och rita dit en ny plutt med ett nytt tempo efter varje låt...

lycka till!

Postat

Förr i tiden täntke jag lite på samma sätt, men nu känner jag att det är bättre att mixa varje låt. Trots allt så kommer tonarter, tempo och arrangemang påverka låten så mycket att det kommer att diffa ändå. Det viktigaste är ju såklart att man har ett bra grundljud och därifrån gör man vad som behövs.

Postat

Template!!!! 1.Skapa alla grundinställningar du behöver..

2.Spara som template..

3.När du ska göra en ny låt.. Börja med att öppna din valda template.. Thats it! (same same in Logic 😉 )

RayBlake (oregistrerad)
Postat

Jag kanske ska passa på att poängtera att vi inte spelar trance eller liknande.. vi spelar Melodisk metal... så det är riktiga trummor som gäller osv.

Postat
Jag kanske ska passa på att poängtera att vi inte spelar trance eller liknande.. vi spelar Melodisk metal... så det är riktiga trummor som gäller osv.

Det är fortfarande template som gäller.. 😏

RayBlake (oregistrerad)
Postat

ok! tack så mycket! ska prova det!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.