Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har öppnat en tom Combinator, lagt till en Line mixer, lagt till 2 st NN19 med 2 olika patchar.

Den ena Àr en Violin och den andra en större "strings".

Dessa Àr panorerade Ät olika hÄll.

AlltsÄ helt vanligt som man gör i Combinatorn.

Mitt problem Àr att jag skulle vilja att det höjdes och sÀnktes lite under tiden lÄten gÄr.

Detta gÄr ju finfint i mixern har jag sett och dÄ har man valet "edit automation".

I Line mixern Àr dessa skuggade. I valet "edit keyboard control mapping" lyckades jag fÄ igÄng knapparna pÄ min keyboard sÄ att det gÄr att vrida dÀr för att fÄ samma effekt...

Men det blir ju inte sparat!!!

Jag har testat att vÀlja mixern och Àven dÄ Combinatorn som "midi" lÀngst till vÀnster i sequensern men det hÀnder inget.

Vad gör jag för fel?

Annons
Postat

Automatiserar du Combinatorn eller Line mixern?

Alternativ 1. Om du högerklickat pÄ line mixern och mappat den mot din keyboard, ska du högerklicka line mixern och vÀlja 'create midi track' för den. Nu kan du markera line mixerns midispÄr för inspelning, spela in och vrida pÄ din keyboard.

Alternativ 2. Om du vill automatisera combinatorn öppnar du dess Programmer och kopplar t.ex. att Rotary 1 (ratt 1) ska pÄverka violinregeln i line mixer, och Rotary 2 strÄkmattans volym i line mixer.

Sen kan du spela in pÄ Combinatorns befintliga midispÄr och automatisera.

Postat

Linus? Grym? Han kan vara lite elak ibland, och vissa gĂ„nger stĂ€dar han inte efter sig i fikarummet.....men grym tror jag inte han Ă€r......😄

Postat
Vart lÀr man sig sÄ mycket om Reason?

Att lÀsa Reasontipsen i tidningen Àr en bra början :rolleyes:

Postat

Jag gör ju det men fattar inte allt....

Det som stod i ett nummer nu sist om att man ska skicka hela trumpaketet till en kanal fattade jag inte heller. Fast jag ville förstÄ.

FÄr jag frÄga hur man gör det hÀr eller ska det vara en ny trÄd?

Postat
skicka hela trumpaketet till en kanal

Ok, bra att veta. Med det menar jag att du inte mixar trummorna i samma mixer som resten av instrumenten.

Du anvÀnder en separat mixer för trummorna och mixar dem dÀr. Sen kopplar du frÄn trum-mixerns masterutgÄng till en ljudingÄng pÄ den vanliga mixern.

DÄ har du mixat klart trummorna och dÄ blir det mycket smidigare att mixa.

Du kan höja/sÀnka volymen pÄ hela trumsetet med en enda regel i den vanliga mixern, och du behÄller trummornas sound.

Om du haft alla trumkanaler i den vanliga mixern och ville sÀnka alla trummor hade du varit tvungen att sÀnka volymen pÄ varje trumkanal, en i taget, tills du ÄterstÀllt samma proportioner mellan trumkanalerna som du hade tidigare.

Postat (redigerat)
Med det menar jag att du inte mixar trummorna i samma mixer som resten av instrumenten.

Du anvÀnder en separat mixer för trummorna och mixar dem dÀr. Sen kopplar du frÄn trum-mixerns masterutgÄng till en ljudingÄng pÄ den vanliga mixern.

DÄ har du mixat klart trummorna och dÄ blir det mycket smidigare att mixa.

Du kan höja/sÀnka volymen pÄ hela trumsetet med en enda regel i den vanliga mixern, och du behÄller trummornas sound.

Om du haft alla trumkanaler i den vanliga mixern och ville sÀnka alla trummor hade du varit tvungen att sÀnka volymen pÄ varje trumkanal, en i taget, tills du ÄterstÀllt samma proportioner mellan trumkanalerna som du hade tidigare.

Hmmmm..... Är inte ReDrum en trummixer i sig? Jag har iofs inte lĂ€st det tipset sĂ„ kanske Ă€r jag way off men i alla fall. KĂ€nns lite onödigt skapa en mixer bara för trummorna.

EDIT: Stavfel.

Redigerat av Moke
Postat

Nej, nu talar vi inte om 1 ReDrum. Nu pratar vi setups med mÄnga kÀllor, t.ex. NN-XT med flera utgÄngar - precis som nÀr du mixar ett riktigt akustiskt trumset och kan ha mÄnga mikrofoner pÄ varsin kanal.

PÄ större mixerbord brukar man anvÀnda sk. subgrupper för att summera alla trumkanaler, medan man i Reason kan skapa oÀndligt antal submixers istÀllet för att ta hand om uppgiften.

Postat

Aaaaaa..... ok.... nu fattar jag. Jag har alltid mina trummor i ReDrum sÄ jag förstod inte riktigt.

Postat

jag har en grymt skön trumsetup nÀr jag lirar in preproduktioner..

ReDrum triggar massa sweetass trumljud frĂ„n DFH till 10 kanaler pĂ„ mixerbordet.. före mixerbordet ligger en RV7000 o skapar schyssta klanger.. 😆

Postat

Ang trummor och senaste numret av studio.... Fattade noll ifall nÄgon undrar...

Vart lÀr man sig om det hÀr med CV input och audio splitters/merge och allt vad det heter.....??

Linus skrev nÄt om att folk undrar om man inte bara kan anvÀnda midi.... Trodde att Reason BARA "pratade" midi... Verkar som om det hÀr med CV och det dÀr Àr nÄt annat.

Ville bara prata av mig. Tack sÄ lÀnge.

Postat

ha ha ha. Jag har testat... Antingen blir det tyst eller sÄ förstÄr jag inte vad som hÀnder.... :rolleyes:

Postat (redigerat)

Jaa du... Eftersom jag Àr kass pÄ att förklara hÀnvisar jag till operationsmanualen sida 33. DÀr kan du lÀsa lite om CV. Annars det bÀsta sÀttet att verkligen se vad som hÀnder nÀr man "CV-ar" nÄnting Àr att kontrollera en av rattarna pÄ combinatorn och i sin tur kontrollera nÄnting annat med combi ratten, t.ex. filter resonans i SubTractor.

Redigerat av Moke
Postat
Fattade noll ifall nÄgon undrar...

Jo, tipset var vÀl riktat till mer avancerade anvÀndare, vilket jag hoppas svÄrighetsgradsmÀtaren pÄ tipset visade.

Och det kan komma tips pÄ lÀttare nivÄ framöver.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.