Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag spelar just nu in trummor till mitt band nya demo.

Har ett Soundcraft FX16, ett hercules FW 16/12 externt ljudkort och bÀrbar dator med Cubase SX i.

Jag kopplar pÄ detta sÀtt-

8 trummicar med XLR in till 8 separata ingÄngar till bordet, direkt ut frÄn varje kanal till kortet med patchkablar, tillbaka till bordet till line in med patchkablar. Lyssnar via kortet med hörlurar.

Grejen Àr att pÄ kanal 1 och 2 sÄ spelas klicket in svagt men hörbart och mest pÄ kanal 2... Skitskumt! Vad gör jag för fel?

/Johan

Annons
Postat

En sak som hÀnt mig tidigare Àr att klicket lÀcker frÄn trummisens lurar till oh-mickarna. Om du har oh pÄ de kanalerna kan det nog vara det som Àr problemet, tror dock inte det finns sÄ mycket att göra Ät det i efterhand. Annars vet inte jag vad det kan vara för fel..

Postat

Som avanstÄende sÀger sÄ har sÀkert OH mickarna tagit upp klicket frÄn batteristens lurar.

Vad kan man göra?

Innan: Skaffa tÀtare lurar.

SÀtt batteristen pÄ sin stol sÀtt pÄ honom lurarna. SÀtt dig i kontrollrummet och lyssna pÄ det mickade ljudet genom högtalarna. Kanske att du behöver lÄta en kompressor jobba lite Ät dig sÄ att du hör ordentligt. SÀkerligen lÀcker inte alla frekvenser pÄ klicket lika bra. SÀtt en EQ innna klicket och skÀr bort dom frekvenser som lÀcker mest, sÄ att batteristen fortfarande hör klicket. Villa ha sÄ starkt att det lÀcker ÀndÄ. Skaffa tÀtare lurar. Varför inte minipluggar och hörselskyddskÄpor.

I efterhand: SÀtt en kille tjej pÄ exakt samma stÀlle med samma lurar och spela upp klicket. Spela in det nya spÄr. kolla att det nya klicket ligger exakt med det gamla. FasvÀnd det nya sÄ att det slÀcker ut det gamla.

Postat

Det kan inte vara det som Àr felet... Trummisen satt sig pÄ sin stol med hörlurarna pÄ och inkopplade. Sen började vi spela in utan att han lirade, dÄ kom klicket med. Sen kopplade han ur sina lurar och klicket lÄg fortfarande dÀr! Helt sjukt!

Kollat sÄ inte hörlurssladden ligger mot nÄgon mickabel.

Och det skumma Àr ju att det bara blir pÄ 1:a och 2:a kanalen...

Postat

Kan det vara hur du har kopplat frÄn ljudkortet till mixerbordet? Kolla i slutet pÄ den hÀr trÄden.

Har du kopplat utgÄngen frÄn ljudkortet till mixerbordet? och att den medhörningen routas tillbaka till ingÄngen mÄntro?
Haft samma problem..*ler*  kolla sÄ du "inte" har kopplar MAIN OUT till Ljudkortet

fÄr dÄ blir det rundgÄng klicket kommer tillbaka..

Du ska koppla TAPE OUT till ljudkortets IN-kanal

SEN Vidare ska du koppla FrÄn ljudkortet till CD/TAPE IN och se till att den knappen nertryckt pÄ mixen. (liten fyrkantig sak)

Sen kan du kolla instÀllnigarna i metronomen.. sÄ att det bara Àr RECORD som Àr i kryssad + MIDI och AUDIO..sÄklart!

Jo en sak till..du ska ha monitorknappen tĂ€nt nĂ€r du spelar in, lyser orange och ser ut som en liten högtalare finns bland mute, sterio, rec  knapparna.. dĂ„ ska de funka. đŸ˜Č

Postat

Fanns det inte nÄgot i nÀst senaste studio om detta...bland alla de tipsen stod det nÄgot om hur man skulle, var det eq a klicket sÄ att det blev hörbart men inte lika lÀttupptagligt. Eller Àr jag ute o cycklar?

Postat

Jag kopplar ju som sagt med XLR till ingÄng 1 och med direkt ut till ingÄng 1 pÄ kortet och sen tillbaks till line in pÄ 1:a ingÄngen pÄ bordet för att jag ska kunna mixa kaggen exempelvis i efterhand.

Om jag kopplar som du sÀger, kan jag dÄ mixa kanal för kanal eller pÄverkar det allt dÄ?

Postat

Jag har seriöst ingen aning, jag sökte pÄ "what u hear" pÄ forumet, men hittade det dÀr. Jag Àr sÀmst nÀr det gÀller sÄnt hÀr. Men jag hittade den hÀr gamla lÀnken "How to hook up a mixer" den borde ju hjÀlpa.

Postat
Jag kopplar ju som sagt med XLR till ingÄng 1 och med direkt ut till ingÄng 1 pÄ kortet och sen tillbaks till line in pÄ 1:a ingÄngen pÄ bordet för att jag ska kunna mixa kaggen exempelvis i efterhand.

Om jag kopplar som du sÀger, kan jag dÄ mixa kanal för kanal eller pÄverkar det allt dÄ?

QUOTE (kirtaphus @ 19 May 2005, 23:18)

Haft samma problem..*ler* kolla sÄ du "inte" har kopplar MAIN OUT till Ljudkortet

fÄr dÄ blir det rundgÄng klicket kommer tillbaka..

Du ska koppla TAPE OUT till ljudkortets IN-kanal

SEN Vidare ska du koppla FrÄn ljudkortet till CD/TAPE IN och se till att den knappen nertryckt pÄ mixen. (liten fyrkantig sak)

Sen kan du kolla instÀllnigarna i metronomen.. sÄ att det bara Àr RECORD som Àr i kryssad + MIDI och AUDIO..sÄklart!

Jo en sak till..du ska ha monitorknappen tÀnt nÀr du spelar in, lyser orange och ser ut som en liten högtalare finns bland mute, sterio, rec knapparna.. dÄ ska de funka.

Postat

Tack Bone för lÀnken!

Ska prova det i morrn! Hoppas det löser problemet. Hör av mig!

/Johan

Postat

Umm, kan man verkligen göra pÄ detta sÀttet? Mig veterligen skall man aldrig ansluta en XLR till en kanal och sedan anvÀnda samma kanals Line-in, som du verkar beskriva det.

Signalen torde komma tillbaka pÄ en B-del(Tape/Return Path) i mixerbordet, eller helt enkelt in pÄ en ny kanal. Om du har 8 subgrupper Àr det jÀvligt smidigt att ta ut signalen frÄn subgrupperna och sen tillbaka till 8 nya kanaler.

Postat

Hur ska jag göra för att kanal 1 ska gÄ ut frÄn return 1 och gÄr den frÄn R eller L(M) först?

UrsĂ€kta min blĂ„shet... 🙂 Men Ă€r newbie pĂ„ mixerbord, har bara kört rakt in i kortet tidigare.

/J

Postat

Ok, nu har jag provat att spelat in och bara jag inte har 1a och 2a utgÄngen kopplat till mixerbordet nÀr jag spelar in sÄ kommer inte klicket med.

Men det gör ju att jag missar tvÄ utgÄngar pÄ mitt ljudkort sÄ det Àr ju surt... Kan man pÄ nÄt sÀtt göra en ingÄng till en utgÄng? Det finns ju nÄt i Hercules kontrollpanel som heter Rewire. Kan det vara dÀr man Àndrar? NÄgon som vet?

/Johan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.