Soxic Postat 16 oktober 2006 Dela Postat 16 oktober 2006 Hur brukar ni sjunga back up vocals ni som måste göra egna och inte har tillgång till en annan sångare? Brukar ni sjunga back upen i en annan tonart för att få det att låta lite fylligare? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrDweeb Postat 16 oktober 2006 Dela Postat 16 oktober 2006 Det beror på vad man är ute efter. Vill man bara fylla i det leaden sjunger så funkar det med samma tonart osv. Men vill jag ha fylligare ljud så blir det stämmor. När jag spelar in med människor så brukar vi skilja just på backup och ifyllnad. Men oftast blir det 2-3 lead - 4-5 spår backup i olika stämmor. Blir fetingsbra ljud om man panorerar osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 16 oktober 2006 Dela Postat 16 oktober 2006 Cool att du har en surf green strata. Vad är det för strata ? Har själv en 50´Mexico series green surf, men den du har på hemsidan verkar vara av annan äldre modell/typ. Nyfiken på vad ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 16 oktober 2006 Dela Postat 16 oktober 2006 Hehe, i min genre finns det en enkel väg att gå, falsett! Lyssna i refrängerna på de här >>>>>>> /Fred Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richard Olsson Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 (redigerat) Måste bara säga att du ska nog inte sjunga i en annan TONART. Det är det som kallas att sjunga falskt Stämmor håller sig vanligen inom samma tonart för att låta harmoniska, men i sina enklaste utföranden till och med ett bestämt antal heltoner inom skalan upp eller ner från grundmelodin; så exempelvis en tersöverstämma som går en ters (tre i skalan funna heltoner) över grundstämman. Sen kan man lägga mer avancerade stämmor, vilket jag tycker är snyggare. Ett lättillgängligt lyssningsexempel är Sofia Talvik, eftersom hennes musik är avstrippad, harmonicentrerad och finns på myspace 😏http://www.myspace.com/sofiatalvik Redigerat 17 oktober 2006 av Richard Olsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 men i sina enklaste utföranden till och med ett bestämt antal heltoner inom skalan upp eller ner från grundmelodin; så exempelvis en tersöverstämma som går en ters (tre i skalan funna heltoner) över grundstämman. Blanda nu inte ihop heltoner och skalenliga toner. En stor ters intervall består av 4 halvtonssteg upp och en liten ters 3 halvtonssteg. Sen kan man lägga mer avancerade stämmor, vilket jag tycker är snyggare. Ett lättillgängligt lyssningsexempel är Sofia Talvik, eftersom hennes musik är avstrippad, harmonicentrerad och finns på myspace http://www.myspace.com/sofiatalvik Harmonicentrerad? Den får du gärna förklara för mig för det uttrycket har jag aldrig hört innan. Är det kontrapunktiskt fast tvärt om kanske? Sedan lyssnade jag lite på Talvik, men hittade inte dom där "avancerade" stämmorna. Berätta gärna i vilken låt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richard Olsson Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 (redigerat) men i sina enklaste utföranden till och med ett bestämt antal heltoner inom skalan upp eller ner från grundmelodin; så exempelvis en tersöverstämma som går en ters (tre i skalan funna heltoner) över grundstämman. Blanda nu inte ihop heltoner och skalenliga toner. En stor ters intervall består av 4 halvtonssteg upp och en liten ters 3 halvtonssteg. Sen kan man lägga mer avancerade stämmor, vilket jag tycker är snyggare. Ett lättillgängligt lyssningsexempel är Sofia Talvik, eftersom hennes musik är avstrippad, harmonicentrerad och finns på myspace 😉http://www.myspace.com/sofiatalvik Harmonicentrerad? Den får du gärna förklara för mig för det uttrycket har jag aldrig hört innan. Är det kontrapunktiskt fast tvärt om kanske? Sedan lyssnade jag lite på Talvik, men hittade inte dom där "avancerade" stämmorna. Berätta gärna i vilken låt. Jag ber om ursäkt för att jag sa fel angående storleken hos en ters. Jag menar självklart TVÅ heltoner över grundtonen, vilket ger tre toner fr.o.m grundton t.o.m tersen. "Harmonicentrerad", om herrn tillåter mig be honom titta utanför lådan han bor i, ämnades inte vara ett musikteoretiskt uttryck utan var tänkt att i sammanhanget betyda "med fokus på harmoni". Slå upp harmoni i SAOL och inte bara Bonniers musiklexikon så ska du se att det även kan tolkas som något i stil med "flera delar som tillsammans bildar en enhetlig helhet." De "avancerade" stämmorna har du bland annat i When Winter Comes. Ordet "avancerat" används i sammanhanget självklart i relativitet till vad den ursprunglige postaren tycks kunna, och till vad jag tidigare nämnt som exempel på enkla stämmor, alltså tersstämman. Tack för din ödmjukhet. Redigerat 17 oktober 2006 av Richard Olsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 När jag spelar in med människor så brukar vi skilja just på backup och ifyllnad. Men inte när du spelar in med djur? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Ett klassiskt ABBA-trick är att faktiskt sjunga i en annan tonart för att sedan pitcha till rätt tonart. Utföres med fördel en eller en halv ton upp för att sedan tas ner igen till originaltonarten. Såg dokumentär med Tretow där han avslöjade detta trick. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 Ett klassiskt ABBA-trick är att faktiskt sjunga i en annan tonart för att sedan pitcha till rätt tonart. Utföres med fördel en eller en halv ton upp för att sedan tas ner igen till originaltonarten. Såg dokumentär med Tretow där han avslöjade detta trick. Nja, om jag minns det rätt så ökade han bandhastigheten vid tagningen bara. Det var alltså inte fråga om att sjunga högre och pitcha ner eller så. Genom att bandet spann fortare höjdes pitch på musiken givetvis. Därav blev övertonsmaterialet på de tagningarna annorlunda mot det normala när bandhastigheten återgick till rätt hastighet. En av få saker som var smidigare med band! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrDweeb Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 När jag spelar in med människor så brukar vi skilja just på backup och ifyllnad. Men inte när du spelar in med djur? Hahahaha nää blev ett syftningsfel. När jag spelar in med andra människor - alltså inte när jag spelar in för mig själv 😳🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 17 oktober 2006 Dela Postat 17 oktober 2006 (redigerat) men i sina enklaste utföranden till och med ett bestämt antal heltoner inom skalan upp eller ner från grundmelodin; så exempelvis en tersöverstämma som går en ters (tre i skalan funna heltoner) över grundstämman. Blanda nu inte ihop heltoner och skalenliga toner. En stor ters intervall består av 4 halvtonssteg upp och en liten ters 3 halvtonssteg. Sen kan man lägga mer avancerade stämmor, vilket jag tycker är snyggare. Ett lättillgängligt lyssningsexempel är Sofia Talvik, eftersom hennes musik är avstrippad, harmonicentrerad och finns på myspace 😳http://www.myspace.com/sofiatalvik Harmonicentrerad? Den får du gärna förklara för mig för det uttrycket har jag aldrig hört innan. Är det kontrapunktiskt fast tvärt om kanske? Sedan lyssnade jag lite på Talvik, men hittade inte dom där "avancerade" stämmorna. Berätta gärna i vilken låt. Jag ber om ursäkt för att jag sa fel angående storleken hos en ters. Jag menar självklart TVÅ heltoner över grundtonen, vilket ger tre toner fr.o.m grundton t.o.m tersen. "Harmonicentrerad", om herrn tillåter mig be honom titta utanför lådan han bor i, ämnades inte vara ett musikteoretiskt uttryck utan var tänkt att i sammanhanget betyda "med fokus på harmoni". Slå upp harmoni i SAOL och inte bara Bonniers musiklexikon så ska du se att det även kan tolkas som något i stil med "flera delar som tillsammans bildar en enhetlig helhet." De "avancerade" stämmorna har du bland annat i When Winter Comes. Ordet "avancerat" används i sammanhanget självklart i relativitet till vad den ursprunglige postaren tycks kunna, och till vad jag tidigare nämnt som exempel på enkla stämmor, alltså tersstämman. Tack för din ödmjukhet. Och jag ber om ursäkt om jag verkade vilja trycka till dig verbalt, men ditt inlägg förvirrade nog mer än hjälpte trådskaparen. edit: Lyssnade förövrigt igenom "When winter comes". Det är en fin låt, men dom måste ha mixat körerna väldigt lågt för jag hör inga alls. edit: dessutom lite musikteori när vi ändå är igång. Det finns två olika sorters terser: små och stora. Den stora tersen ligger två heltoner upp precis som du säger. Den lilla ligger 3 halvtoner upp (dvs en och en halv helton). Däremot ligger alltid tersen (oavsett om den är stor eller liten) två tonsteg upp i skalan, vilket intervall det blir (stor eller liten ters) beror på skalan och vilken ton i skalan du startade ifrån. Redigerat 17 oktober 2006 av VacUm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richard Olsson Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 (redigerat) Jag har alltid syftat till det du kallar för tonsteg som heltoner, eller "hela tonsteg", men jag har väl haft fel i min definition där. Helt troligt, eftersom jag inte är skolad på området. Jag har alltså trott att det exempelvis mellan tersen och kvarten i en durtonart är ett halvt tonsteg men ÄVEN ett helt tonsteg. Tack för korrigeringen! Och jag ber om ursäkt för kapning av tråd 😄 EDIT: Angående talvik. Jag lyssnade nu för säkerhets skull, och mycket riktigt finns inte stämmorna med på den version som ligger på myspace! Nåväl, hon ska finnas på ITMS tror jag, om du mot förmodan skulle vara nyfiken nog att betala 9kr för låten. Versionen på myspace är en demo tycks det, medan stämmorna finns på albumversionen. Redigerat 18 oktober 2006 av Richard Olsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 18 oktober 2006 Dela Postat 18 oktober 2006 Därav blev övertonsmaterialet på de tagningarna annorlunda mot det normala när bandhastigheten återgick till rätt hastighet. En av få saker som var smidigare med band! Ah, busenkelt med Soundscape! 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 Ett klassiskt ABBA-trick är att faktiskt sjunga i en annan tonart för att sedan pitcha till rätt tonart. Utföres med fördel en eller en halv ton upp för att sedan tas ner igen till originaltonarten. Såg dokumentär med Tretow där han avslöjade detta trick. Nja, om jag minns det rätt så ökade han bandhastigheten vid tagningen bara. Det var alltså inte fråga om att sjunga högre och pitcha ner eller så. Genom att bandet spann fortare höjdes pitch på musiken givetvis. Därav blev övertonsmaterialet på de tagningarna annorlunda mot det normala när bandhastigheten återgick till rätt hastighet. En av få saker som var smidigare med band! Jo, visst var det så. Men effekten blir ungefär densamma ju... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 24 oktober 2006 Dela Postat 24 oktober 2006 (redigerat) "backing vocals" (ifall nån vill få resultat med google) Redigerat 24 oktober 2006 av tsmalmbe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.